Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Saveti za „onlajn“ novinare u Srbiji

Iako sve uglednije novine, radio i TV stanice imaju svoje sajtove na internetu, o onlajn novinarstvu u Srbiji se mnogo priča, a malo radi. Veliko je pitanje koliko će dugo ponuda informativnih sajtova konvencionalnih medija moći da izdrži konkurenciju ljudi koji se bave internetom, i koji će postaviti nove standarde medijima u Srbiji koji se, uz sve ostalo, bave i objavljivanjem vesti na internetu.

Osnove onlajn novinarstva se u poslednje vreme uče u mnogo novinarskih škola i na različitim kursevima. Organizuju se mnogobrojne konferencije, predavanja i prezentacije na kojima se ističu potencijali interneta kao novog medijskog prostora. Gotovo sve ozbiljnije redakcije zaposlile su novinare koji se isključivo bave sajtovima. Pa ipak, prosečan čitalac u toku dana ne vidi ni jedan od elemenata koji digitalne medije čini specifičnim i zanimljivijim od ostalih.

Informativni portali se svode na puko prenošenje agencijskih vesti, bez ikakve prerade i prilagođavanja, ili autorskih vesti, koje su pripremljene za druge vrste medija i samo prenete na sajtove. U ovom procesu, gotovo niko ne uvažava potrebe publike, koja na sajtovima ipak želi da vidi nešto drugačije, a da toga često nije ni svesna.

Razlozi za ovakvo stanje su različiti – u stisci sa normama, rokovima i time da se neka važna vest ne propusti, a i da bi se stranica konstantno menjala, novinari zaduženi za sajtove jednostavno objavljuju svaku vest koja im dođe pod ruke, a da se čini iole relevantnom. Takođe, onlajn izdanja mnogih važnih medija uređuju volonteri, studenti na praksi, ili najmlađi novinari u redakciji koje ne mrzi da ostaju na poslu do kasno uveče, kada je poseta internetu i najveća. Naravno, u ovakvoj postavci stvari, multimedijalni sadržaji se svode na retke klipove sa Jutjuba ili video priloge iz televizijskih vesti.

Iako je svest i principe urednika i direktora medijskih kuća teško menjati, izgleda da se teško menja i stav internet novinara, koji nisu spremni da uče i usvajaju nove stvari, nego svoj trenutni posao vide kao fazu preko koje će brže stići do mesta u konvencionalnim medijima. Stvari koje bi oni trebalo da usvoje su veoma jednostavne i spadaju u osnove funkcionisanja digitalnih medija u svetu.

- Usvajajte nove tehnologije – Iako posao zahteva samo objavljivanje tuđih vesti, ili eventualno, pisanje autorskih tekstova, trebalo bi se pozabaviti i tehnologijama. Naučite svakog meseca nešto novo – istražujte CMS-ove, kodove stranica, načine integracije multimedije i pozabavite se HTML-om, kao osnovnim jezikom Interneta. Tražiti posao u onljn novinarstvu bez poznavanja tehnologije je kao tražiti posao u New York Times-u bez znanja engleskog jezika. Ako niste spremni da učite, uskoro će se pojaviti neko ko već poznaje tehnologije i preuzeti vaš posao.

- Pratite afinitete publike – Pratite podatke o broju poseta na stranici sa određenom vesti u realnom vremenu, ili sutradan. „Prisluškujte“ i društvene medije – tamo se najlakše sazna šta je to što ljude stvarno interesuje. Prilagođavajte sadržaje prema tome šta publika voli da čita, ali ipak sačuvajte dobar ukus i pratite uređivačku politiku medija.

- Naučite da komunicirate sa publikom – Pustiti vest na sajt i samo objavljivati komentare nije nešto čime bi trebalo da se ponosimo. U slučaju interneta, dvosmerna komunikacija između autora teksta i publike je nešto što se preporučuje, ne samo na društvenim mrežana poput Fejsbuka i Tvitera, nego i na samom sajtu.

- Naučite šta je multimedija – Usvojite osnove video i audio montaže, obrade fotografija i dizajna. Ukoliko već sve ovo znate, pozabavite se pravljenjem infografika i interaktivnih animacija. Internet nije internet bez multimedijalnih i interaktivnih sadržaja, a pošto surova realnost ne dozvoljava da oni prate svaku vest, trebalo bi ih iskoristiti makar u onim odabranim.

- Pozabavite se ključnim rečima – Optimizacija za pretraživače i istraživanje ključnih reči je posao ljudi koji se samo time i bave, ali bi svaki sadržaj koji objavite trebalo da poštuje osnovna pravila. Ovim donosite korist i sebi i svojoj redakciji.

- Volite svoj posao – Budućnost novinarstva svuda u svetu, pa i u Srbiji, je u onlajn medijima. Trudite se da budete prvi u svemu, da znate i volite to što radite i budete ponosni na sebe u ulozi pionira u novom i zanimljivom zanimanju.

Milena Jerkov

O autorima tekstova

MC Newsletter
23. septembar 2011.

Pogledajte sve komentare (2)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

Komentari (2)

1. Saglasan sam da je najvazniji savet za “onlajn” novinare u Srbiji sledeci: “Naučite da komunicirate sa publikom – Pustiti vest na sajt i samo objavljivati komentare nije nešto čime bi trebalo da se ponosimo. U slučaju interneta, dvosmerna komunikacija između autora teksta i publike je nešto što se preporučuje, ne samo na društvenim mrežana poput Fejsbuka i Tvitera, nego i na samom sajtu. ”Svojevremeno sam na ovim internet stranicama napisao, izmedju ostalog, da su medijski internet sevisi prvi kompjuterski interaktivni sevisi masovnih elektronskih komunikacija koji omogućavaju jednostavnu povratnu spregu mase čitalaca, gledalaca ili slušalaca sa uredništvima, odnosno novinarima, pa čak i svojevrsnu zamenu mesta korisnika i izvora informacija. Ovakvi komunikacioni servisi od jedne tačke do više drugih tačaka su postali dvosmerni, a informacije u tim komunikacionim servisima – sadržajnije i kvalitetnije. Kvalitet medijskih internet servisa je poboljšan zahvaljujući povratnoj sprezi “viseg logičnog tipa”. Model informaciono-komunikaciononog sistema nove generacije sa povratnom spregom – globalne informacione infrastructure (Interneta) - omogućava da se unapredi uobičajeni ali pojednostavljeni model u vezi sa medijima masovnih komunikacija koji komunikacije ograničava na unilateralni ili, eventualno, bilateralni odnos informator – informisani, ali ne i da ga transformiše u model društvene komunikacije u kome tri procesa, izgradnja informacija, komunikacija i korišćenje informacija, slede jedan za drugim uzajamno se snabdevajući i dopunjujući.
Dejan R. Popovic, dipl. inz., 23.09.2011. 21:54:38
2. Dejane,
U duhu dvosmerne komunikacije samo želim da kažem da se slažem sa Vašom procenom. Što pre naučimo da publika na Internetu očekuje da se iza stavova kriju pravi ljudi, koji umeju da komuniciraju i cene to što im se u komentarima sugeriše, to će nam biti lakše i lepše.
Milena Jerkov, 01.10.2011. 14:17:02
 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.