Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Saveti za „onlajn“ novinare u Srbiji

Iako sve uglednije novine, radio i TV stanice imaju svoje sajtove na internetu, o onlajn novinarstvu u Srbiji se mnogo priča, a malo radi. Veliko je pitanje koliko će dugo ponuda informativnih sajtova konvencionalnih medija moći da izdrži konkurenciju ljudi koji se bave internetom, i koji će postaviti nove standarde medijima u Srbiji koji se, uz sve ostalo, bave i objavljivanjem vesti na internetu.

Osnove onlajn novinarstva se u poslednje vreme uče u mnogo novinarskih škola i na različitim kursevima. Organizuju se mnogobrojne konferencije, predavanja i prezentacije na kojima se ističu potencijali interneta kao novog medijskog prostora. Gotovo sve ozbiljnije redakcije zaposlile su novinare koji se isključivo bave sajtovima. Pa ipak, prosečan čitalac u toku dana ne vidi ni jedan od elemenata koji digitalne medije čini specifičnim i zanimljivijim od ostalih.

Informativni portali se svode na puko prenošenje agencijskih vesti, bez ikakve prerade i prilagođavanja, ili autorskih vesti, koje su pripremljene za druge vrste medija i samo prenete na sajtove. U ovom procesu, gotovo niko ne uvažava potrebe publike, koja na sajtovima ipak želi da vidi nešto drugačije, a da toga često nije ni svesna.

Razlozi za ovakvo stanje su različiti – u stisci sa normama, rokovima i time da se neka važna vest ne propusti, a i da bi se stranica konstantno menjala, novinari zaduženi za sajtove jednostavno objavljuju svaku vest koja im dođe pod ruke, a da se čini iole relevantnom. Takođe, onlajn izdanja mnogih važnih medija uređuju volonteri, studenti na praksi, ili najmlađi novinari u redakciji koje ne mrzi da ostaju na poslu do kasno uveče, kada je poseta internetu i najveća. Naravno, u ovakvoj postavci stvari, multimedijalni sadržaji se svode na retke klipove sa Jutjuba ili video priloge iz televizijskih vesti.

Iako je svest i principe urednika i direktora medijskih kuća teško menjati, izgleda da se teško menja i stav internet novinara, koji nisu spremni da uče i usvajaju nove stvari, nego svoj trenutni posao vide kao fazu preko koje će brže stići do mesta u konvencionalnim medijima. Stvari koje bi oni trebalo da usvoje su veoma jednostavne i spadaju u osnove funkcionisanja digitalnih medija u svetu.

- Usvajajte nove tehnologije – Iako posao zahteva samo objavljivanje tuđih vesti, ili eventualno, pisanje autorskih tekstova, trebalo bi se pozabaviti i tehnologijama. Naučite svakog meseca nešto novo – istražujte CMS-ove, kodove stranica, načine integracije multimedije i pozabavite se HTML-om, kao osnovnim jezikom Interneta. Tražiti posao u onljn novinarstvu bez poznavanja tehnologije je kao tražiti posao u New York Times-u bez znanja engleskog jezika. Ako niste spremni da učite, uskoro će se pojaviti neko ko već poznaje tehnologije i preuzeti vaš posao.

- Pratite afinitete publike – Pratite podatke o broju poseta na stranici sa određenom vesti u realnom vremenu, ili sutradan. „Prisluškujte“ i društvene medije – tamo se najlakše sazna šta je to što ljude stvarno interesuje. Prilagođavajte sadržaje prema tome šta publika voli da čita, ali ipak sačuvajte dobar ukus i pratite uređivačku politiku medija.

- Naučite da komunicirate sa publikom – Pustiti vest na sajt i samo objavljivati komentare nije nešto čime bi trebalo da se ponosimo. U slučaju interneta, dvosmerna komunikacija između autora teksta i publike je nešto što se preporučuje, ne samo na društvenim mrežana poput Fejsbuka i Tvitera, nego i na samom sajtu.

- Naučite šta je multimedija – Usvojite osnove video i audio montaže, obrade fotografija i dizajna. Ukoliko već sve ovo znate, pozabavite se pravljenjem infografika i interaktivnih animacija. Internet nije internet bez multimedijalnih i interaktivnih sadržaja, a pošto surova realnost ne dozvoljava da oni prate svaku vest, trebalo bi ih iskoristiti makar u onim odabranim.

- Pozabavite se ključnim rečima – Optimizacija za pretraživače i istraživanje ključnih reči je posao ljudi koji se samo time i bave, ali bi svaki sadržaj koji objavite trebalo da poštuje osnovna pravila. Ovim donosite korist i sebi i svojoj redakciji.

- Volite svoj posao – Budućnost novinarstva svuda u svetu, pa i u Srbiji, je u onlajn medijima. Trudite se da budete prvi u svemu, da znate i volite to što radite i budete ponosni na sebe u ulozi pionira u novom i zanimljivom zanimanju.

Milena Jerkov

O autorima tekstova

MC Newsletter
23. septembar 2011.

Pogledajte sve komentare (2)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.