Direktni prenosi i arhiva snimaka konferencija
Prenosi i arhiva snimaka konferencija na MC Web TV...
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Početna > MC press centar > Izbori > Izbori 2012 > Digitalni glas Srbije > Digitalni glas Srbije - Izbori 2012

Prijava nepravilnosti - putem mapiranja na izbori2012.crowdmap.com, e-adrese izbori@digitalniglas.rs ili SMS na 063 465526

.

Drugi krug predsedničkih izbora - šta su mreže govorile?

25. maj 2012, 22:30

U retrospektivi drugog, odlučujućeg, kruga predsedničkih izbora u Srbiji jasno je da je svaki glas bio važan. Činjenica da je razlika u glasovima između kandidata bila mala i da je uticaj belih (nevažećih) listića bio evidentan makar na psihološkom planu - svaki glas je zaista bio bitan. U prvom krugu taj poslednji glas se dovlačio direktnim političkim marketingom u formi kucanja na vrata, telefonskim pozivima i SMS porukama. Internet, nasuprot svim očekivanjima, nije bio odlučujuće mesto za agitovanje i organizovane i smislene kampanje. On je i u drugom krugu stoga ostao ono za šta je možda prirodno i namenjen - ostao je glas naroda.

Digitalni glas Srbije počeo je svoj monitoring društvenih mreža, foruma i ostalih više i manje bitnih onlajn lokacija već od 6 časova ujutru. Izborna tišina nije bila toliko primećena u drugom krugu, može se reći da je njeno kršenje bilo zanimljivo korisnicima društvenih mreža jedino u prvom. Stoga nije bilo preterano zanimljivih niti značajnih aktivnosti veče pred drugi krug. U dan odluke ušli smo mirno.

Tokom celog dana na Tviteru je bilo dominatno nekoliko hashtagova (#) koje su koristili oni upućeniji u funkcionisanje ove društvene mreže. Dominantno najkorišćeniji su bili #izbori koji su bili pretraživi i pod nešto ređe korišćenim #izbori 2012. #izbori su dakle bili najveći zbornik tvitova posvećenih drugom krugu dok su daleko ispod njih bili korišćeni i #serbia i #elections, što je ilustrovalo i znatnu posvećenost dijaspore ovom danu. Daleko ispod po broju tvitova bili su hashtagovi koji su u sebi sadržali imena jednog od kandidata. Svi ostali koji su imali semantičke veze sa izborima bili su zanemarljivi po broju tvitova.

Kao i prilikom glasanja u prvom krugu tvitovi i statusi na Fejsbuku u kojima su korisnici obaveštavali da će ići da glasaju, da upravo glasaju i da su glasali bili su dominantni u prepodnevnim časovima ali su se nastavljali i do zavaranja glasačkih mesta u 20 časova. Da li će se analizom ove vrste aktivnosti nekada možda takođe procenjivati izlaznost nismo sigurni ali smo sigurni u naše statistike koje smo sakupljali iz časa u čas koristeći zbir alata. Ono što je zanimljivo je da je pozitivni prizvuk u ovim statusima imalo nešto manje od 30% njih.

Od samog početka glasanja pa negde do prvih kredibilnih informacija o izlaznosti koje su počele da pristižu od 14 časova Tviter je suvereno preuzeo ulogu najaktivnije društvene mreže u Srbiji na kojoj se priča o izborima. Mogao se steći utisak da se na "lajni" samo o izborima i priča.

Po našim analizama, posle "glasao/la sam" tvitova najbrojniji su bili oni koji su za temu imali izlaznost. Priroda tvitera je da zadovolji glad za brzom informacijom i u tim ranim popodnevnim satima smo bili prikovani za ekrane tražeći podatke o izlaznosti. Budući da smo u prvom krugu dokazali pouzdanost podataka koje su preko svojih ličnih tviter naloga izbacivali @milosdjajic i @rastco94 (dobropozicionirani stranački insajderi) nastavili smo da pratimo ovu dvojicu aktivnih tviteraša. Tako smo za izlaznost u 17h prvi saznali isključivo preko tvitera, dok je CESID posledji podatak imao za davnih 14h.

Trka za podacima o izlaznosti i prvim komentarima da je ona dosta manja (što će se ispostaviti kao tačno) nego u prvom krugu nastavila se tokom celog dana. Utvrdili smo da je razlika u procenama naša dva najkredibilnija izvora samo u jednom promilu i projekcije u pogledu izlaznosti su bivale jasnije iz časa u čas. Bila je vrlo mala i po mrežama su krenule špekulacije i komentari kome će to od kandidata naviše pogodovati.

Nije bilo potrebno dugo čekati i za zvaničnu potvrdu pobednika koja je prvi put u istoriji domaćeg interneta najbrže došla sa zvaničnog naloga jedne stranke. Bila je to Srpska Napredna Stranka koja je samo 58 minuta nakon zatvaranja glasačkih mesta imala informaciju o tome ko je novi predsednik Srbije.

Prema našim analizama koje smo radili u 15, 17, 19, 21 i 23 časa raspoloženje tvitova u tri osnovne karakterizacije - pozitivno, neutralno i negativno u odnosu na izbore bilo je prilično uniformno za sve praćene periode. Najilustrativnije je bilo u 23 časa kada je od preko 600 tvitova u tom satu preko 90 procenata bilo neutralno po raspoloženju. 563 tvita je bilo neutralno, 13 negativno dok je 52 govorilo pozitivno o izborima. Skoro identičan odnos je bio tokom celog dana sa vrlo malim, gotovo zanemarljivim, varijacijama. Prema našim alatima uzorak korisnika tvitera koji su upotrebili neke od ključnih reči koje imaju veze sa izborima je maksimalno iznosio 248, dok za svaki praćeni sat taj broj nije padao ispod 245 naloga.

20. maj 2012. na Tviteru

Untitled Document

Digitalni glas Srbije se realizuje zahvaljujući podršci građana SAD preko Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), u okviru programa podrške medijima, koji se sprovodi u saradnji sa IREX-om. Izneti stavovi pripadaju isključivo govornicima i ne predstavljaju nužno zvaničan stav USAID-a ili Vlade SAD