Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...
Svakog drugog petka

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

RSS
Budite obavešteni o najnovijim događajima u Medija centru...
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Digitalna metamorfoza autorskog prava

Motivi i efekti objavljivanja i korišćenja autorskog ili srodnog sadržaja podležu sve očiglednijim sumnjama i raspravama, dok tehnološki i interesno pojačana medijska sfera biva stalno izložena nekontrolisanim sujetama i agresivnom nametanju stereotipa. U tehnološki preobraženoj stvarnosti, menjaju se želje i navike, život postaje aktivniji, svet interaktivniji, pa ustaljena pravna rešenja ne uspevaju uvek da izraze i zaštite autentične interese stvaralačke zajednice. Tekuće online vreme je produbilo tradicionalne dileme i izazove, ali je i stvorilo nove koncepcije i nove odgovore.

Prvi pravni odgovor, u obliku slobodnih softverskih licenci, reformisao je softversku industriju, unapredio softversku konkurenciju i omogućio univerzalnu nesmetanu primenu kontinuiranih softverskih inovacija u svakodnevnom životu, dok je drugi razgraničio ograničenja ustaljenih mehanizama razmene različitih kreativnih sadržaja imajući u vidu mogućnosti i zahteve savremenog doba. Stvaranjem Creative Commons (CC) pravne standardizacije, posredstvom međunarodne pravne ekspertize, u praksu je uveden jednostavan, online, besplatan i brz način protoka sadržaja, zasnovan na obaveznom priznanju autorstva i alternativnim ekonomskim varijetetima autorskog prava.

CC inovacija podrazumeva digitalne pravne standarde, kojima se vrši licenciranje sadržaja izborom i eventualnom kombinacijom izabranih uslova svakog budućeg korišćenja sadržaja: (ne)komercijalno, (sa ili) bez prerada i deliti pod istim uslovima, individualno i direktno, s online CC platforme, nakon čega se odmah završava licenciranje označavanjem sadržaja izabranom Licencom. Sam izbor i kombinacija licencnih uslova zavise isključivo od slobodne volje autora sadržaja ili drugog davaoca licence (nosioca autorskog prava), a same licence predstavljaju važeće pravne instrumente kojima se, u skladu s domaćim i medjunarodnim propisima, ostvaruje i štiti autorsko ili srodno pravo širom sveta.

Označavanje sadržaja CC licencom nije puka, već svrsishodna formalnost, jer se ovom integracijom licencirani sadržaj s Licencom integriše u Mrežu svih mreža, tako da se istovremeno s online nalaženjem i pojavom sadržaja, jasno pojavljuje specifikacija Licence u kojoj su jasno sadržana prava svakog potencijalnog korisnika, kao i njegove obaveze u vezi s priznanjem autorstva, navodjenjem izdavača i drugim, unapred izabranim, alternativnim uslovima korišćenja dela.

U odnosu na tradicionalnu, dugotrajnu, komplikovanu, jednoličnu i rigidnu proceduru, ova digitalnopravna metodologija licenciranja pruža mogućnost nijansiranja oblika upotrebe sadržaja, bez birokratskih ograničenja, a kako bi bila shvatljivija, primenljivija i nezavisnija od suvišnih pravnih intervencija i sumnjivih, slobodnih interpretacija, snabdevena je online informacijama, detaljnim uputstvimai konkretnim licencnim objašnjenjima (Osnovni opis/Commons Deed).

Upravo zbog svoje raznolikosti i adaptibilnosti, CC licence se primenjuju i u medijskoj kritici,* teoriji, arhivistici, informativnoji videoprodukciji, kao i u PR i internacionalnoj wiki i civilnoj novinarskoj praksi, s tim što njihova rastuća popularnost ne izvire iz privida savršenosti, tog iskonstruisanog univerzalnog odsustva problema, već iz realnih potreba realnog vremena i realnih životnih potencijala koje nudi cyberspace.

Nevenka Antić

* Prof. Lawrence Lessig je približio pravne stvaralačkim formama, stvarajući prve CC licence.

O autorima tekstova

MC Newsletter
29. jul 2011.

Pogledajte sve komentare (0)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.