Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...
NASTAVAK PREDIZBORNIH KAMPANJA NEGATIVNO UTIČU NA GLASAČE
15. mart 2014. godine
Društvene mreže pokazuju da su razgovori o izborima u Srbiji u porastu u poslednja 24 časa, ali i da negativno mnjenje prema i u vezi sa ovim izborima prati taj trend. Građani koji iskazuju negativne stavove prema izborima, političkim strankama u Srbiji i njihovim kandidatima, sve jasnije pokazuju da nisu zadovoljni slikom i stanjem u zemlji, kao ni izborom kandidata koji je u ovim izborima pred njih stavljen.
Kada je reč o samim izborima i diskusije na javnim mrežama oko te teme, tek 9% korisnika mreža u Srbiji ima pozitivan stav u vezi sa političkim izborima u ovoj zemlji i većina njih, jasno i otvoreno podržavaju jednu stranku ili kandidata. Velika većina građana Srbije, deli se ili na neodlučne i indiferentne na ove izbore, ili na one sa negativnim stavom prema izborima i kandidatima stranaka uopšte. Štaviše, u odnosu na analizu u prethodnim danima, taj negativan stav je pojačan i mnogi korisnici mreža koriste vrlo slikovit rečnik u opisivanju svojih negativnih mišljenja o tome, a neki navode i razloge za to.
Po analizi uzorka od pet stotina tvitova i poruka sa javno dostupnih online foruma, 51% građana Srbije koji imaju negativan stav prema ovoj vreloj temi navode, kao i u petak, cenu izbornog procesa, kao i ekononomsko stanje građana i zemlje kao najveći razlog za negodovanje. Ta dva razloga gotovo da dele prvo mesto za podsticaj negativnog mnjenja, ali se pokazalo i da činjenica da mnogi kandidati i stranke nastavljaju svoju kampanju na Internetu i putem drugih, navodno dozvoljenih, kanala dan pred izbore, jasno utiče na porast negativnog mnjenja. Nemalo građana je izrazilo da upravo zbog toga neće glasati ni za koga, a mnogi govore i da “jedva čekaju da izbori prođu”.
Neodlučnih ili nezainteresovanih za izbore je takođe puno. Oko 40% građana, prema onome što kazuju mreže, gde treba imati na umu da je reč o građanima od 15 do 45 pa nisu svi na biračkom spisku u ovim izborima, smatra ili da nema opciju, da nema svrhe glasati jer su “svi isti”, ili da će u poslednjem trenutku odlučiti da li uopšte da izađu na glasanje i za koga će onda glasati.
Kada je reč konkretno o odvojenom uzorku koji je uzet sa mreža za procenu izlaznosti i naklonosti prema kandidatima među onima koji su izrazili da će glasati, stvari stoje malo drugačije. 22,2% građana koji o toj temi govore, izjasnili su se da će sigurno izaći na glasanje, preko 80% njih zna za koga će glasati i o tome otvoreno govore, dok ostalih dvadesetak odsto govore o tome koliko je važno izaći na glasanje, zbog čega i pozivaju svoje sugrađane da izađu da glasaju u nedelju, 16. marta.
Na mrežama, i po ovom uzorku na dan pred glasanje, čak 44,5% građana govori da neće izaći na glasanje, mnogi od njih usput iskazujući i bes prema stanju u zemlji ili konkretno prea kandidatima. U ovom zasebnom uzorku, nekih 33.3% građana ostaju neodlučni po pitanju izbora kandidata za glasanje ali većina njih potvrđuje da će i pored neodlučnosti izaći na glasanje.
Po svim istraživanjima koje je tim Digitalnog glasa sproveo na osnovu validnih uzoraka sa javno dostupnih društvenih mreža i online foruma, na ove izbore izaćiće preko 55% građana da glasa, a subotnji rezultati pokazuju da će biti znatno manje poništenih listića nego u izborima 2012. godine, kao i da će dve “autsajderske” stranke ili koalicije najverovatnije preći cenzus, što se po ranijim istraživanjima drugih nije očekivalo. Negativne kampanje kao i nastavak kampanja alternativnim kanalima tokom predizborne tišine u mnogo tome, po javnom mnjenju sa Interneta, doprinose tome.
Digitalni glas će nastaviti sa analizom u toku predizborne noći bez prestanka, a od nedelje u 6 časova redovno će i na svaka 3 sata objavljivati rezultate analize, eventualnih neregularnosti i drugih novosti koje građani budu objavljivali na Internet kanalima.