Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Stanje oglašavanja

Nekada su marketing agencije, ljudi doživljavali kao karakteristične scene iz američke hit serije Mad Men (Ljudi sa Medison avenije). Kreativni direktori, asistenti, sekretarice, dizajneri, kuriri, menadžeri klijenata... mnogo ljudi sa jednim ciljem - smišljanje najbolje moguće strategije i poruke sa ciljem aktiviranja velikog broja ljudi koji će reagovati. Jednostavno rečeno, dopreti do velikog broja ljudi, aktivirati i ostati u sećanju kako bi na mestu prodaje ili akcije klijent/potrošač reagovao. Posle svih postupaka i druženja sa klijentima, odobravanjima kreativnih rešenja stizalo se do realizacije i puštanja poruke(a) na različite kanale komunikacije (radio, televizija, bilbordi, štampa). Naravno, usluge ovih agencija su koštale i bile su rezervisane za klijente dubljeg džepa.

Stvari su se malo promenile iz pozicije agencija koje rade tzv klasične medije i kanale komunikacije iz jednostavnog razloga - poverenje i osećaj koje velike organizacije koja brine o klijentu nosi. Počelo se pričati o novcu i vrednosti koja se dobija zauzvrat (fantastična skraćenica ROI - Return On Investment - Povraćaj investicije).

Tačka promene

U XXI veku, tehnologija i društvo a ponajviše pojavljivanje Googlea i uvođenja novih modela poslovanja dovelo je do turbulencija u marketingu i oglašavanju. Dostupnost oglašavanja i smišljanja kampanja je postalo dostupno svakome ko ima debitnu ili kreditnu karticu i mali biznis.

Kvalitetan marketing i oglašavanje više nije ekskluziva klijenata sa velikim novčanikom. Sve one lepe stvari koje su bitne malom oglašivaču su na raspolaganju: kontrola troškova, plaćanje onoga što zaista treba, upravljanje kvalitetom. Ali je promena nastala. Vlasnik biznisa može komotno da se bavi i da razume grupe kojima se obraća, kako su društvene mreže i Internet omogućili komunikaciju i pretraživanje.

Naravno, i u digitalnom marketingu postoje agencije koje rade za klijenta. One su tu da naprave sledeći korak u ovom mediju. Onda kada mala ili velika kompanija shvati da zahtevi koje postavljaju pred sebe prevazilaze mogućnosti unutar kuće, okreću se specijalistima koji poznaju specifičnosti medija i spajanje želja (koje su uvek razumljive i jasno definisane).

Sve ovo olakšava definisanje zadatka digitalnih agencija. Ostaje samo pitanje vremena i novca koji se ulaže.

Specifičnosti velikih brojeva

Nekada su se stvari pratile i pripremale sa fokus grupama, sada se to radi sa test kampanjama koje mogu trajati od sat vremena do jednog dana, kada se testiraju hipoteze kako klijenta tako i tržišta. Za sve ovo nekada je bilo potrebno vreme, priprema i analiza.

Veliki brojevi (u ovom trenutku skoro 4 miliona korisnika Interneta u Srbiji) omogućavaju veoma uspešnu segmentaciju i ciljanje korisnika. Oglašivački sistemi kao što su Google AdWords, Etarget, HTTPool i neki noviji daju u ruke klijentima i agencijama čistu i jasnu informaciju na osnovu koje mogu da se osmisle i realizuju kampanje.

Kuda dalje?

Jednostavno rečeno digitalizacija medija i Internet je doveo do demokratizacije medija. Svako može da bude oglašivač i svako može da napravi kampanju i da prodaje. Mali biznisi su ovo primetili i svoju prodaju fokusiraju kroz ovaj kanal.

Google princip apsolutne transparentnosti i merenja performansi bez zadržavanja bilo čega, je izvršio tektonske poremećaje u marketingu i posledice su vec počele da primećuju agencije starog kova. Adaptacija je moguća, samo je pitanje cene i vremena.

Možda je ovaj, može se nazvati, inženjerski pristup biznisu oterao kreativnost i strast iz marketing posla, ali je doneo mnogo više u demistifikaciji rada i približavanju ljudima.

Došla je era malih kompanija i timova koje unose svoju jedinstvenu kreativnost svakom klijentu ili projektu koji rade. Takve stvari teško opstaju dugo u velikim i korporativnim strukturama.

Ivan Rečević

O autorima tekstova

MC Newsletter
9. septembar 2011.

Pogledajte sve komentare (0)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.