Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Mediji o medijima, Događaji, Informacije

Gde su pare u online medijima?

11. jun 2010.

U poslednjih nekoliko dana desila su se dva skupa u Beogradu u vezi budućnošću medija – „Informacione tehnologije i budućnost medija u Srbiji“i Panel o budućnosti onlajn medija i ulozi novinara. Zbog poslovnih obaveza nisam bio u situaciji da participiram na bilo koji način tokom ovih skupova, ali hteo bih da dam svoj doprinos (subjektivno mišljenje) na temu pitanja svih pitanja na ovim skupovima – kako naplatiti posećenost sajtova online medija (bilo da se radi o sajtovima klasičnih medija, ili „čistih“ online medija)?

Klasični mediji, novinarstvo, online mediji

Na blogu www.draganvaragic.com/weblog/ ima preko 20 tekstova na temu krize medijai krize novinarstva (ovo jesu zavisni problemi, ali se radi o različitoj problematici), gde bih mogao da naglasim za ponovno čitanje tekst na temu krize štampanih medija, kao i tekst o novinarstvu 2.0.

Sa jedne strane, predstavnici medija (menadžment) muku muči sa problemom kako da na neki način naplati to što besplatno puštaju sadržaje iz klasičnih medija na svoje Web sajtove (konkurencija online medija je ogromna za razliku od broja klasičnih medija), dok sa druge strane novinari u ovim krajevima imaju status veoma jeftine radne snage, pa se postavlja pitanje kako biti kvalitetan novinar kada od toga teško može da se zaradi više.

Gde ima para odmah!?

Kako u ovim krajevima bolujemo o sindroma malog tržišta – ne može biti veliki broj online medija sa velikom posećenošću koja sama po sebi donosi bar pet prosečnih plata bruto (npr. 2.500 EUR/mes), za manje online medije (uključujući i blogove) jedino logično rešenje je uska specijalizacija! Ako potencijalni oglašivač može jednostavno i samostalno da zaključi da određeni online medijum posećuje ciljna grupa osoba koje njega/nju interesuju – eto brzog rešenja!

  • Najveći problem manjih online medija je prodaja! Nije jednostavno prodavati online oglašavanje, i iz tog razloga većina vlasnika manjih online medija beži u oglasne mreže kao rešenje svojih problema, ali oglasne mreže donose značajnija sredstva samo veoma posećenim medijima. Pravilno bi bilo da korišćenje oglasnih mreža kao izvor prihoda bude samo sporedna stvar, nikako glavna!
  • Veće pare od online oglašavanja uzimaju brendirani (online) mediji sa jasno definisanim ciljnim grupama posetilaca! Pogledajte npr. gde se sve na Webu kod nas oglašavanja Nivea (van oglasnih mreža). Potrebno je vreme da manji online mediji dođu do značajnijeg brending statusa, jer je za to potrebno realno kvalitetno novinarstvo (kvalitetni sadržaji).
  • Uzeti pare od online pretplate može se postići isključivo ako na Web sajtu medija postoje sadržaji koji su veoma kvalitetni/korisni i nisu dostupni na drugim mestima online! Opet, rešenje je u veoma kvalitetnom novinarstvu!
  • Velika istina koja se vrti oko (klasičnih i online) medija jeste da oni koji prodaju reklamiranje jesu gotovani! „Napravio sam posećeni medijum, i sada čekam reklame“. Kao što je Miloje Sekulić naznačio na pomenutom Panelu, predstavnici (online) medija teško se odlučuju da prilagođavaju svoje sadržaje konkretnim potrebama konkretnih (potencijalnih) klijenata. Rešenje je u prilagođavanju konkretnih potreba klijenata sa aspekta kreiranja sadržaja na taj način da takvi sadržaji imaju kao najbitniju karakteristiku kvalitet!
  • Dovoljno umešni predstavnici medija mogu da kreiraju dodatne sadržaje (proizvode, usluge) koji direktno iskorišćavaju posećenost svog sajta za generisanje prodaje ciljanih proizvoda/usluga (sopstvenih, ili proizvoda i usluga klijenata). Primer korišćenja mogućnosti komercijalnog angažmana posetilaca svog sajta može se videti u slučaju specijalizovane društvene mreže KlubPutnika.com i njihovih aranžama za rafting Tarom (uskoro ću napisati poseban prikaz o ovom veoma zanimljivom projektu).

U kontekstu zarade putem online medija, savremeno novinarstvo uključuje u osnovi pored kreiranja sadržaja i njegovu distribuciju (prilagođenje sadržaja tipovima online distribucije) i dodatni angažman novinara u promociji sadržaja. Ova krakteristika savremenog novinarstva ne dovodi direktno do povećanja prodaje, ali značajno u širem smislu utiče na prodaju kroz poboljšanje kvaliteta sadržaja, povećanje posećenosti, unapređenje brendinga, ili generalno posmatrano stvaranje preduslova (”atmosfere”) za unapređenje prodaje usluga online medija (bilo koja od prethodno navedenih komponenti zarade online medija).

P.S. Primer kako manji online mediji mogu da konkurišu „ozbiljnim“klasičnim medijima jeste i samo linkovanje prikaza dva pomenuta skupa na temu budućnosti medija – oba linkovana teksta su sa blogova, i ovi prikazi su daleko kvalitetniji nego bilo koji drugi prikaz sa nekog od klasičnih medija o istim događajima.

Dragan Varagić
Preuzeto sa bloga http://www.draganvaragic.com/

 
USAID/IREX
Ova sekcija sajta realizovana je zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Izneti stavovi pripadaju isključivo autoru i ne predstavljaju zvaničan stav USAID-a i IREX-a.