Svakog drugog petka
Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Novi mediji
Članci i informacije o Internetu, multimediji, digitalnom zapisu...

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...
Direktni prenosi konferencija
Prenosi i arhiva snimaka konferencija na MC Web TV...
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

U sklopu Medija centra nalaze se 3 sale i Press klub. Sale su kapaciteta...

Budućnost medija je u novinarstvu prema potrebama konzumenata vesti

Fejsbuk je je u mnogim državama u svetu, pa i u Srbiji pokazao da Internet više sigurno nije „nešto tamo“ što koristi neki mali procenat stanovništva, i što je još važnije Fejsbuk sve očiglednije pokazuje da pojam „vesti“ može biti veoma rastegljiv ako pitate tinejdžera od 15 godina u odnosu na osobu koja je samo 10 godina starija.

Korisnici Interneta putem društvenih mreža kao što su Fejsbuk i Tviter najčešće upravo dele vesti iz različitih izvora na različite načine sa svojim prijateljima i poznanicima – od slike prijateljice koja je promenila boju kose, preko interesantnog teksta na nekom blogu, sve do linka na sajtu novinske agencije. Negde u tom konglomeratu „vesti“ i vesti, korisnici dolaze i do tekstova sa sajtova klasičnih medija.

Odabir vesti (news curation) je „moneta“ savremenih medija

Pojedinačni korisnik servisa Tviter ili Fejsbuk najviše prati aktivnosti onih osoba (ili organizacija) koje su mu najinteresantnije, odnosno prati onog korisnika koji odabira za njega/nju najinteresantnije vesti.

Upravo je odabir vesti koje će određeni medijum obraditi, pa zatim i objaviti, uključujući i njihov redosled (npr. u novinama i časopisima, koje se vesti nalaze na naslovnoj strani), predstavlja i osnovu diferencijacije klasičnih medija. Personalni mediji kao što su blogovi, Fejsbuk i Tviter nalozi takođe funkcionišu na principu odabira vesti za objavljivanje. Kod blogova postoji određeni način obrade vesti pre objavljivanja, dok kod društvenih mreža publikovan link do određene vesti predstavlja njen odabir.

Što je vest interesantnija, to veći broj personalnih medija prenosi (odabira) baš tu vest – i ona dopire do većeg broja Internet korisnika, bez obzira da li su oni ranije čitali vesti sa sajta odakle potiče ta vest, ili ne. Kako vreme prolazi, konzumentu je sve važnija sama vest, a ne Web sajt medija – isti korisnik će veoma brzo otići na potpuno drugi veb sajt zbog neke druge vesti koja ga sledeća interesuje (a za koju je saznao iz nekog izvora – personalni medijum, čiji mu se odabir vesti sviđa).

Najveća vrednost savremenog Interneta je upravo u činjenici da je On doneo demokratičnost u načinima odabira vesti – sada svaki Internet korisnik svom krugu poznanika i prijatelja može da bude kvalitetan izvor za odabir interesantnih vesti. U ovakvom okruženju cilj klasičnih i online medija jeste da se izdvoje i po kvalitetu sopstvenog odabira vesti.

Pretraživanje vesti na Internetu će polako odumreti – počinje filtriranje vesti prema interesovanjima pojedinca

Nema osobe koja bar neko vreme koristi Internet koja ne shvata da kako vreme prolazi, da se čak i na domaćem Vebu informacije uvećavaju strahovitom brzinom. Već se sada zna da je sledeći veliki korak u razvoju Veba – filtriranje informacija prema subjektivnim potrebama pojedinca.

Dovoljno je propratite na koji način Fejsbuk objavljuje informacije na prvoj stranici vašeg naloga – statusi nekih korisnika su mnogo češći u odnosu na neke druge korisnike; bez obzira što niste isključili nekog korisnika (sakrili/„hajdovali“), njegove statuse više ne vidite – dok ne odete ponovo na njegov profil, itd.

Fejsbuk Newsfeed (prva stranica vašeg naloga) je samo primer pojave koja će u naredne 3-4 godine postati glavni trend na Vebu – već danas imate sve veći broj onlajn servisa i aplikacija za mobilni telefon koji u vaše ime na različite načine odabiraju vesti koje ćete pratiti na neki način.

Budućnost medija leži upravo u savladavanju veština plasiranja svojih vesti, koje su dobro odabrane i obrađene – a njihov kvalitet potvrđen time što ih prenosi veliki broj personalnih medija. Samo na ovaj način će se u narednim godinama mediji boriti da njihove vesti ne ostanu „iza filtera“.

Dragan Varagić

O autorima tekstova

MC Newsletter
6. maj 2011.

Pogledajte sve komentare (1)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.