Mediji o medijima, Događaji, Informacije, MC Newsletter...

Svakog drugog petka
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Novi mediji
Članci i informacije o Internetu, multimediji, digitalnom zapisu...
Direktni prenosi konferencija
Prenosi i arhiva snimaka konferencija na MC Web TV...
Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...
U sklopu Medija centra nalaze se 3 sale i Press klub. Sale su kapaciteta...

Postoji li isplativi lokalni medijski sajt?

Odgovor znate samo vi, ali ako mene pitate – naravno!

Od svih medija koji su u krizi, a u tome su se „solidarisali“ i klasični i novi pa izuzetaka skoro da i nema, nesporno najviše problema imaju lokalni. I dok „konzumiranje“ informacija o zemljotresima i potonjim akcijama u Kraljevu, Japanu, Libiji, pa poplavama u USA, finansijskoj krizi u Grčkoj ili kolapsu saobraćaja u Beogradu, nije nikakav problem, smerni građanin ma koje siromašnije opštine u Srbiji koja nema ništa od informativnih platfotmi, ni novine, ni radio, ni TV, ni informativni sajt, dakle ama baš ništa što podrazumeva novinarski rad, ostaje uskraćen i za saznanje o tome da je njegova Skupština opštine odlučila da poveća cene komunalija.

Pošto su dobošari odavno penzionisani, stižemo do zaključka da u eri koja prosto puca od broja različitih informativnih kanala, stanovnik ove zemlje lako može da sazna sve detalje o lansiranju poslednjeg „šatla“, ali skoro ništa o onome što direktno zadire u njegovu egzistenciju. Neverovatan paradoks!

Lokalni mediji – a šta to beše?

Budući da je lokalno informisanje rudarski težak, intelektualno zahtevan i stresnim situacijama krcat posao, a što je možda i presudno, finansijski jadan čak i tamo gde još opstaje, nema mesta čuđenju. Iole dobri novinari beže, ako mogu, u druge redakcije ili, još češće, na druga radna mesta, a tanušne redakcije nude čitaocima/slušaocima/surferima vodnjikave i dosadne tekstove što kao krajnji rezultat daje već očerupan medij koji klizi ka brisanju iz spiska „sredstava informisanja.“

Da ne ulazimo sad u razloge ove havarije celokupnog sistema lokalnog informisanja: traje to dugo, dovoljno dugo da ima opština u Srbiji u kojima se jedva ko više i seća da je tu nekad bilo „naših novinara“. A ako i pročitaju u „velikim medijima“ neku rečenicu o svom kraju, po pravilu će se to dogoditi samo ako je došlo do nekakve teške nesreće – dobre stvari su i inače sve ređe i sve manje zanimljive, tačnije „profitabilne.“

Dobro, ovo je bila mala dijagnoza, uvodničarska i više zarad jasnijeg razumevanja zašto ćemo sad nastaviti u malo praktičnijem duhu.

Od bar dve stvari nema posebne koristi – čekanja i sedenja skrštenih ruku. Da pođemo od toga kako još uvek ima ljudi koji su spremni da ulete u medijski posao sa iskrenim i profesionalnim namerama. Ima ih, sigurno, znam ih! A možda takav čeka svoju priliku i u vama?

Upravo takvim „avanturistima“ namenjen je ostatak ovog teksta. Pokušaću da nešto svojih iskustava prikupljenih poslednjih godina, od onog dana kada sam se prvi put potpisao kao glavni i odgovorni urednik svog tada novog lokalnog lista u Kovinu „Kovin Ekspres“, a u isto vreme i novog informativnog sajta koji, gle čuda, još postoji na adresi www.kovinekspres.rs, prenesem poštovanom čitaocu, ma bio on zainteresovan da i sam nešto tako uradi ili želeo da se samo upozna sa tim „poslovnim modelom.“

Nekoliko predloga iz „prve ruke“

Da najpre razjasnimo nešto: otvaranje lokalnog klasičnog medija (nedeljnika, mesečnika, radio stanice, televizije...) podrazumeva investiranje, obrni – okreni, ipak pozamašne sume za ovo vreme i za tako neizvestan „biznis.“ Ovde je akcenat, zato, na „lansiranju“ lokalnog informativnog sajta kao medija koji može da „proradi“ u roku od sat vremena! Da li može i da opstane duže od jednog meseca, to je pitanje na koje potencijalni „ulagač“ traži odgovor. U ovom tekstu će naći nekoliko saveta i preporuka koje idu u prilog tezi (i praksi) da sajt može da opstane i duže nego što bi to samo jeftin entuzijazam bez pokrića dozvoljavao. (Samo, budite pažljivi: i kafić MOŽE, ali i NE MORA da opstane.)

Prvo i bitno za sredovečne novinare koji sebe doživljavaju kao žrtve tranzicije! Ovde ste vi u prednosti! Imate odličan „netvorking“, poznajete ljude u svom kraju, znate ko je zainteresovan da se oglašava na vašem budućem info sajtu. Iskoristite to! Šta više, ako u kraju imate neku jaku, stabilnu firmu, pokušajte da joj, uz njen core business, predložite da Internet prezentaciju koju ima i koja je, garantovano, nezanimljiva i zaturena u nekom uglu mreže, pretvorite zajedno u medijski sajt!

Ljudi i inače izdvajaju bar nešto novca za svoju promociju – predložite im da to rade kroz dinamičan sajt koji će svakoga dana biti „punjen“ novim vestima – ne mogu ništa da izgube, naprotiv. Dobrom strukturom sajta, dobrim linkovanjem i, ponajviše, vašim dobrim novinarskim radom dobiće daleko veću posećenost – korist i za vas i za njih.

Bez glomaznih redakcija i velikih zapošljavanja! Naučite portparole lokalnih bitnijih kuća (kulturnih centara, škola, doma zdravlja, sportskih klubova, raznih udruženja...) da vam „dolaze na noge“ i donose podatke od kojih ćete vi praviti vesti! Samo kad je negde „gusto“ do mere koja traži neposredno prisustvo novinara ulećite i odrađujte terensko istraživačko novinarstvo. To ne znači da vaš medij treba da bude PR oglasnik, naprotiv. Napravite od njega ugledno glasilo u kojem će svako hteti da se „čita.“

Pratite redovno konkurse medijskih sektora vlade (ako ste u Vojvodini svakako i pokrajinske vlade). Bar jednom godišnje dele se ne baš mala sredstva, a mediji iz nerazvijenih sredina obično su u prednosti! Naravno, sajt registrujte kao samostalan medij kako biste kao takav uopšte mogli da se javljate za podsticajna sredstva!

Sa lokalnom samoupravom pokušajte da se dogovorite oko plaćanja za izveštavanje o radu Skupštine, opštinske uprave i uopšte svih „pravnih subjekata“ koje je vaša opština osnovala. Pošto sama ne može da bude osnivač medija, a po zakonu je dužna da stanovništvu obezbedi informisanje o svom radu, eto prilike da to bude preko vašeg sajta! Naravno, u eventualni ugovor unesite obavezno klauzulu kojom se garantuje vaša novinarska samostalnost. Znam da to nije lako, znam da zvuči gotovo naivno i nemoguće, ali – nije!

Nećete se ovim poslom obogatiti, ali to znate odavno. Uz mnogo truda i malo sticaja zgodnih okolnosti, bićete i dalje ono što ste oduvek – novinar. Šta više, i vlasnik medija.

Ništa vam i niko ne može garantovati da ćete uspeti. Ali, a u kom to poslu neko takve garancije izdaje?

Dragan Radović

O autorima tekstova

MC Newsletter
20. maj 2011.

Pogledajte sve komentare (1)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

Komentari (1)

1. Lepo je sve ovo, ali mislim da bi ljudima trebalo dati do znanja da uz novinarske poslove, moraju itekako misliti i o menadzherisanju, odnosno o tome da sami moraju praviti ponude, kontaktirati potencijalne partnere i na kraju chak sklapati, reklamicu, baner ili kako vecc. Poseban problem predstavlja kako i koliko naplatiti. Znate koliko radite, a da li je za taj posao isplativ. Stalno pitanje iz lichnog iskustva, a da stvarno znam o chemu govorim uverite se na www.soinfo.org. Internet javno glasilo somborskog kraja.
Sava, 20.05.2011. 15:21:30
 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.