Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...
Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...
Saopštenje za javnost je naјčešći oblik prenošenja informacija javnosti putem medija. Ono je i dalje glavno oruđe u odnosima sa medijima i predstavlja sažet opis događaja, pogodan za korišćenje u različitim medijima. Saopštenje takođe može da bude i formulacija nečijeg stava, komentar ili odgovor na pitanje pojedinaca ili javnosti.
Bilo kako bilo, da bi saopštenje bilo zanimljivo za medije (da bi se izašlo u susret njihovoj svrsi i potrebi) – mora da sadrži vest, nešto bitno novo i značajno u odnosu na trenutak.
Dobra saopštenja su kratka, sadržajna i informativna. Zvuči surovo, ali neko je izračunao da novinar-urednik posvećuje u proseku pet sekundi prvom pregledu saopštenja. Toliko, znači, ima i vaše saopštenje da na njega ostavi snažniji utisak od drugih.
Mada je teško sresti nekog ko voli da piše saopštenja za javnost, možda baš zato što je to najčešći (često i jedini) korišćeni oblik komunikacije sa građanima, napisati saopštenje za javnost i nije toliko komplikovano ukoliko znate:
Savet: Ne zatrpavajte redakcije saopštenjima za javnost (samo zamislite kako je onome ko mora da ih sve pročita). Nikada se ne oglašavajte ako nemate šta da kažete.
Preglednosti radi, saopštenja možemo svrstati u:
Ako prihvatimo da je forma saopštenja ono što će ostaviti prvi utisak (često i opredeliti urednika/novinara), onda bi trebalo poštovati neka pravila:
Struktura saopštenja je slična novinarskoj vesti i preporučuje se pravilo „obrnute piramide”. Prvi pasus je „udarni” i sadrži najvažnije informacije. Sledeći pasusi proširuju tu informaciju i daju više detalja, s tim što će se prvo govoriti o najbitnijim stvarima, a potom, u svakom narednom pasusu, o detaljima koji mogu biti od značaja.
Naslov mora da saopšti suštinu teksta. Treba da bude kratak i ispisan boldovanim, velikim slovima. Naslov bi trebalo da bude zanimljiv kako bi privukao pažnju urednika.
Uvod je često ključni deo saopštenja i treba da na zanimljiv način predstavi glavnu informaciju i prenese poruku. Trebalo bi da probudi interesovanje novinara i da najmanje u jednom, a najviše u pet redova kaže suštinu. Dobro je ako uvod može da funkcioniše samostalno, tako da novinari mogu i samo taj deo da objave. U uvodu, zato, treba odgovoriti na pet (5W+1H) osnovnih pitanja:
Osnova saopštenja: Nastavak saopštenja treba da sadrži sve najvažnije informacije o predmetu saopštenja. U sledeća dva-tri pasusa objašnjava se priča iz uvoda. Drugi i četvrti pasusi su pogodni za navođenje citata.
Ako je glavna ideja saopštenja najava konferencije za štampu ili nekog drugog događaja, kojem biste želeli da prisustvuju i novinari, morate odmah posle prvog pasusa da navedete datum, mesto i vreme održavanja.
Pozadinske informacije: U četvrtom, završnom pasusu otkrivamo eventualnu pozadinu priče, citiraju se značajni pojedinci i daju opšte informacije.
Nema potrebe da se na kraju saopštenja za štampu izvodi zaključak.
Kontakt osoba/e: Ime, prezime, adresu, brojeve telefona, mobilnog telefona i faksa, kao i adresu elektronske pošte kontakt osobe stavljamo na kraj saopštenja. Bolje je dati imena dve osobe zadužene za kontakte, ako se dogodi da jedna od njih nije dostupna.
Još nekoliko saveta.
Koristite:
NE ZABORAVITE: NAJVAŽNIJI ZADATAK SAOPŠTENJA JE DA PRIVUČE PAŽNJU UREDNIKA I NOVINARA!
I ZAPAMTITE, JEDNA OBJAVLJENA FOTOGRAFIJA VREDI KAO HILJADU REČI!