Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Jedinstveni standard za web merenja

Bez obzira na to da li kupujete jabuke, šećer, nameštaj za dečju sobu ili oglasni prostor na internetu, dva su bitna preduslova uspešno obavljene misije – merljivost i uporedivost različitih izbora.
Jabuke se biraju naspram drugih jabuka, sa težinom izraženom u kilogramima, isto važi i za šećer, bio on bele ili žute boje. Za opremanje najvedrije prostorije u kući su potrebni orman i krevetac jasno određenih dimenzija.
A za online oglašavanje? Ako ste odlučili da pametno usmerite marketinški budžet, koji podatak ćete prvi zahtevati od vlasnika neke internet lokacije? Statistike posećenosti sajta, verovatno. Pre nego što počnete bilo kakvo planiranje, važno je da ste dobro upoznati sa oglasnim potencijalima medija preko kojih prenosite oglasnu poruku.
Dakle, zakup prostora u svim (pa i online) medijima bi trebalo da se bazira na osnovnom postulatu trgovine – da kupac unapred zna šta tačno dobija za svoj novac, i da je u mogućnosti da se na osnovu relevantnih informacija odluči između više predloga različitih ponuđača. Takođe je bitno da ove informacije za različite izbore budu jednoobrazne, ustanovljene po jedinstvenom industrijskom standardu.
Iz ovog razloga je širom sveta uvedena institucija nezavisnog oditora (revizora), zaduženog za utvrđivanje oglasnih potencijala medija, i to počev još od 1914. godine, kada je u SAD osnovan prvi ABC (Audit Bureau of Circulations), specifična asocijacija izdavača, oglašivača i agencija za za zakup medijskog prostora. U decenijama koje su usledile, ABC se širi po svetu (ABC Srbija je ustanovljen 2006. godine), oditujući tiraže štampanih medija u skladu sa globalno određenim standardom.
Rastom popularnosti interneta, pojavila se potreba za uspostavljanjem standarda za praćenje posećenosti sve brojnijih sajtova, što je u svoj zadatak preuzeo Komitet za web standarde globalne ABC federacije, osnovan 1996. godine. Krajem februara 2010. godine, ogranak ABC-a u Srbiji (www.abcsrbija.com) je, podržan od USAID i IREX, pokrenuo novi sistem za oditovanje web sajtova.
Sistem funkcioniše slično alatu Google Analitics, uz nekoliko važnih prednosti. Na stranama praćenog sajta se postavlja skript koji ABC serverima prenosi infomacije o poseti. Ove informacije se potom skladište, analiziraju i prikazuju u web aplikaciji, dostupnoj 24 sata dnevno putem sajta ABC Srbija.
Tako se prekida sa praksom korišćenja različitih alata za web analitiku i poređenje (koji, naravno, daju i rezultate koji se u većoj ili manjoj meri razlikuju – Google Analitics, Site Catalyst, Stat Counter, Alexa...), i uvodi jedinstveni, globalno relevantan standard.
Važna osobina novog web odit sistema (koja je ujedno i jedna od njegovih ključnih prednosti u odnosu na Google Analitics) je mogućnost da svi članovi ABC istovremeno vide podatke o posećenosti svih sajtova u sistemu. Pritom, vlasnicima sajtova je dostupno preko 90 parametara, dok je svima ostalima na raspolaganju znatno manji broj (15) osnovnih podataka, važnih za planiranje i zakup online medijskog prostora.
Uspostavljanje nezavisne verifikacije i standardizovanog prikaza posećenosti web sajtova u Srbiji će doprineti podizanju nivoa poverenja između oglašivača i vlasnika medija, i omogućiti ulivanje većih količina novca u domaći internet. Obzirom da je trenutno online oglašavanje u velikoj meri nerazvijeno (zauzima tek oko 2% ukupnih marketinških trošenja, što je daleko ispod svetskih standarda – u Velikoj Britaniji, npr. na online odlazi 23,5% budžeta, što je bolje od pozicije televizije), ne čudi da su pokretanje ovog sistema ispratile pozitivne reakcije online poslovne zajednice, za koju u Srbiji dolaze bolji dani.

Milan Kovačević

O autorima tekstova

MC Newsletter
12. mart 2010.

 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.