Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...
U oblasti javnog ili masovnog informisanja i komuniciranja postoji konfuzija u shvatanju i primeni osnovnih pojmova. Tako se, na primer, u Zakonu o javnom informisanju upotrebljava „javno glasilo“ za ustavni sinonim „medij(um)“ili „sredstvo javnog obaveštavanja (ili informisanja)”. Prema članu 11. ovog zakona, javna glasila su novine, radio programi i televizijski programi, servisi novinskih agencija, Internet i druga elektronska izdanja navedenih javnih glasila, kao i druga sredstva javnog informisanja koja pomoću reči, slike, zvuka objavljuju ideje, informacije i mišljenja namenjene javnoj distribuciji i neodređenom broju korisnika.
Međutim, radio progami, televizijski programi i internet izdanja novinskih članaka i programa (u radio-difuziji) jesu mediji ili sredstva javnog informisanja, dok novine i Internet to nisu, već su to mediji ili sredstva javnog komuniciranja. Jer, uopšte, komuniciranje je sredstvo informisanja, a informisanje je sredstvo saznanja. Servisi novinskih agencija ne spadaju u javna glasila, zato što ti servisi nisu neposredno namenjeni javnoj distribuciji, niti služe javnosti, već imaocima sredstava javnog informisanja i komuniciranja.
U medije javnog ili masovnog komuniciranja spadaju novine, AM radio-difuzne stanice, FM radio-difuzne stanice, TV radio-difuzne stanice, kablovski distributivni sistemi, sistemi za višekanalnu distribuciju do više tačaka (MMDS), transponderi za direktnu satelitsku radio-difuziju i Internet - novi javni medij(um) javnog komuniciranja. Internet nije elektronsko izdanje javnih glasila, kao što to piše u zakonu; on je svetska ili međunarodna telekomunikaciona ili elektronska komunikaciona mreža koja predstavlja mešavinu medija javnog i ličnog komuniciranja.
Stručnoj i široj javnosti uglavnom je poznato da su informacija (sadržaj) i komunikacija (prenos informacije) nerazdvojni, kao i da informacija ima primat nad komunikacijom. Drugim rečima, nema informacije (saopštenja ili saznanja) bez komunikacije, niti komunikacije bez informacije. Korišćenjem Interneta poboljšava se, izgleda, sticanje znanja kao skupa povezanih i organizovanih saznanja (informacija).
U SAD i drugim zemljama u svetu zvanično se smatra, između ostalog, da brz razvoj internet usluga predstavlja izuzetan napredak u dostupnosti obrazovnim i informacionim resursima i da ove interaktivne usluge pružaju visok stepen kontrole nad primljenim informacijama, čak i veću u budućnosti kako se tehnologije razvijaju. Međutim, o ovim zvaničnim mišljenjima može i mora da se polemiše.
Usput, opravdano pitanje je koliko je javno informisanje putem internet usluga u skladu sa sledećim citatom: „Kant je dokazivao da znanje nije kolekcija darova dobijenih preko naših čula i uskladištenih u našem duhu kao muzeju, nego da je, u velikom stepenu, rezultat naše sopstvene mentalne aktivnosti; da moramo sebe najaktivnije zaposliti u istraživanju, upoređivanju, ujedinjavanju, uopštavanju, ako želimo da dođemo do znanja.“ (Karl R. Poper, „Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji”, Dvadeset treće poglavlje „Sociologija saznanja“).
Bilo kako bilo, informacione i komunikacione tehnologije su preko Interneta toliko uticale na društvo da se ono samo nazvalo „informaciono društvo” – ekonomski i društveni sistem u kom znanje i informacije čine osnovne izvore progresa i pružaju šansu za razvoj svih država (deklaracija principa Svetskog samita o informacionom društvu, Ženeva, 2003). Na informaciono društvo se gleda kao na otelotvorenje Interneta, kao što se na potrošačko društvo u kapitalizmu gleda kao na otelotvorenje tržisne privrede.
Dejan R. Popović
MC Newsletter 4. jun 2010.
Pogledajte sve komentare (0) Ostavite komentar
Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.