Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Direktni prenosi konferencija
Prenosi i arhiva snimaka konferencija na MC Web TV...
Novi mediji
Članci i informacije o Internetu, multimediji, digitalnom zapisu...

Društvene mreže kao izvorište informacija i evolucija novinarstva

Koliko zapravo savremeni mediji prate trendove u pokušaju da opstanu govori i podatak da je agencija Associated Press postavila početkom godine posebnog menadžera za društvene medije i prikupljanje informacija iz sfere onoga što nazivamo frontalnim, građanskim novinarstvom.

Specifičnost agencije je da većinu produkovanih sadržaja objavljuje preko posrednika, te da tako nema direktan kontakt sa konzumentima vesti, ali ova agencija svakako računa i na krajnje konzumente kao izvorište vesti gde dolazimo do fenomena kolaborativnog novinarstva. Tako je još od bombaškog napada u Oklahoma sitiju i kasnije napada 11. septembra na „kule blizankinje“, počela sa korišćenjem informacija i snimaka prikupljenih na terenu od samih aktera.

Širenjem i procvatom Internet društvenih mreža, postalo je mnogo lakše deliti informativne sadržaje, a samim novinarima kojih u agenciji ima oko 3.000 širom sveta mnogo je lakše da dođu u interakciju sa akterima i krajnjim konzumentima. Prema rečima same menadžerke Lauren McCullough, već sada društveni web mediji imaju centralnu ulogu u njihovom prikupljanju informacija. AP-ovi novinari su aktivni na stranicama društvenih mreža i prate trendove.

Takođe, AP ne samo da koristi medije da prikuplja vesti, već sopstvene izvore vesti prilagođava društvenim medijima, omogućavajući lakše involviranje krajnjih konzumenata, te kaskadno širenje informacija, a kao primer prilagođenog izvora navodi se lokacija wintergames.ap.org koja je bila njihov izvor vesti tokom održavanja Zimske olimpijade u Vankuveru s početka godine. Ova web lokacija bila je prilagođena društvenoj interakciji i nudila je widget aplikacije koje se mogu koristiti za povezivanje sa drugim društvenim medijima.

Sve u svemu, novinarska profesija mora da evoluira i prilagodi se novonastalim odnosima, pokušavajući da i dalje odgovori na esnafske imperative da budu tačni, brzi i precizni. Takođe, kako prenosi Guardian.co.uk direktor tamošnjeg javnog informativnog servisa, svima nama poznatog kao BBC - ohrabruje i opominje svoje zaposlene, da kao novinari moraju ispratiti sve tehnološke promene ili je bolje da promene profesiju.

Izdata je i preporuka BBC novinarima da koriste social media lokacije kao primarni izvor informacija, te da takođe redakcijski kolegijumi uzmu aktivno učešće u smislu kolaborativne produkcije vesti.

Još zanimljivije, rukovodstvo BBC-ja smatra da te iste social media lokacije ne treba samo pasivno koristiti već ih potpuno integrisati u poslovno-informativni milje te i aktivno koristiti u svrhu promocije sopstvenih informativnih sadržaja.

Na žalost, globalni mediji plove na talasu Interneta i društvenih medija, dok će ovaj trenutni talas promena domaće medije zapljusnuti tek kada društveni mediji evoluiraju u nešto sasvim drugo.

Goran Aničić

O autorima

MC Newsletter 30. jul 2010.

Pogledajte slične tekstove

Pogledajte sve komentare (3)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

Komentari (3)

1. Postovanje za autora - sve je to lepo sto je napisano ali ako je namera autora da napravi "smernice" za ovaj region - to bi bilo lepo, ali na zalost to ce izgleda biti samo lepe zelje. Zato sto kazem - pa prvi ja koristim iste te medije, ali na zalost to kod nas ne funkcionise bas tako kao u inostranstvu. Imamo mi i FB i Twitter ovde u RS, ali uredjeno drustvo na zalost nemamo - barem u onom pravnom smislu. Ljudi ovde nemaju osecaj odgovornosti za ono sto pisu, kako pisu i slicno - u smislu da misle da mogu da vredjaju, pljuju, pisu neistine ili generalno pisu o stvarima o kojima pojma nemaju. To je najveci problem. Koristiti te medije za saznavanje informacija koje bi bile objavljene - je veoma problematicno - cak i samo prezentovanje informacija je problematicno.
Ljudi misle da je sve za zabavu, misle da mogu da pisu, komentarisu i objavljuju sta i gde hoce - prosto - misle da je sve to samo zbig njih tu i da ne postoje nikakva pravila koja treba postovati a oi pravnium konsekvencama da ne pricam. Takvih je srecom manji broj - tj u manjini su, ali zbog takvih su svi ostali u problemu. To je nesto sto ce itekako da utice u daljoj buducnosti na sve sto se radi ovde jer imamo velikih problema i uopste u medijima u RS a kamoli na ovim novim.
Rajacic Cedo, 05.08.2010. 00:00:00
2. Svaka čast autoru! Tekst je izuzetan i oslikava deo budućnosti vezane za medije na našim prostorima. Moja iskustva vezana za saradnju sa medijima u našoj zemlji su pozitivina baš kada je u pitanju dobijanje informacija sa lokala a koje su interesantne za medijske kuće. Istina, to nije saradnja sa medijskim kućama nego sa pojedinim novinarima ali to vidim kao dobar početak u “evoluiranju novinarstva” kako to sam autor piše. Pojedini novinari u potrazi za informacijama, bar kada je u pitanju moje mesto i opština u kojoj živim i radim posećuju moj sajt, kontaktiraju me i traže odobrenja za preuzimanje informacija i slika koje su im potrebne. U poslednje vreme češće objavljuju i izvor preuzetih informacija i lice sa kojim su razgovarali što je više nego pozitivno. Očekujem da će medijske kuće generalno shvatiti značaj takvih lokalnih prezentacija i ostvariti neki vid saradnje što će dodatno motivisati ljude sa lokala da rade više, a svakako je neophodna i edukacija kako bi radili kvalitetnije. Ovo je sprega koja je gotovo izvesna i samo od velikih medijskih kuća je presudno kada će se to desiti i koliko će to biti zastupljeno.
Spaso Mladenovski, 28.08.2010. 13:23:36
3. Dobar tekst. Ja bih razdvojila kolaborativni zurnalizam u dve cipele: jedno je siriti news preko novih medija i koristiti ponudjene kanale a drugo je biti izvor tih novosti. Ja sam veoma skepticna sto se tice direktnih novosti sa nekih svetskih zarista (9/11) cime se i CNN bavi da bi podvukla istinitost svojih izvora. Prodaje se realtime realnews, koji je ujedno i filtriran pazljivo od strane redakcije. Savrsen PR novog doba. Nemojte se zaludjivati totalnom demokratijom vesti zapada koja ne postoji. Mi mozemo da koristimo izjave obicnih ljudi kao kljucne vesti ali bolje da se mediji prvo politicki prevaspitaju i da obavestavanja postanu nezavisnija i objektivnija nego da sminkam vec koncipirane stavove medijskih kuca sa takozvanim real akterima. Treba pratiti informacije drustvenih mreza i osposobiti novinare nasih kuca a ne pretiti im izumiranjem i promenom profesije. I da zurnalizam prestane da dobija batine na ulici i da se pravo glasa i aurgumentovane kritike dopusti. Wag the Dog
njanja, 28.08.2010. 14:30:41
 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.