Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Početna > MC press centar > Izbori > Parlamentarni izbori 2014. > Digitalni glas Srbije - Izbori 2014 > Borba za glasove se nastavlja na Internetu
BORBA ZA GLASOVE SE NASTAVLJA NA INTERNETU

14. mart 2014. godine


Dok se na društvenim mrežama u nedeljama pred izbore, tokom predizbornih kampanja, na široko, a nekad i glasno, diskutovalo o političkim izborima i kandidatima u Srbiji, od ponoći u petak nastala je prilična tišina od strane srpskih korisnika Interneta. Činilo se da je nastupila prava predizborna tišina, koja po mnogima i jeste opisana kao period pred izbore u kojima glasačima treba dati priliku da se odmore od kampanja, presaberu i donesu svoju konačnu odluku.

Tišina na mrežama, međutim, nije dugo trajala. Dok su komentari o izborima na online forumima, Facebooku i Twitteru od ponoći do ranog popodneva u petak mogli da se broje u desetinama, već od 17 časova taj broj je bio znatno veći. U petak popodne i uveče, poruke o izborima, navodnom kršenju predizborne tišine na Internetu i kandidatima očele su da nadolaze, a posebo na društvenoj mreži Twitter, gde je najveći deo komentara javan i gde se redovno vode diskusije o politici i ekonomiji.

Na osnovu uzorka od pet stotina tvitova (poruka od 140 ili manje karaktera na Twitteru) i zajedno za znatno manje poruka sa javno dostupnih online foruma, analiza tima “Digitalni glas” pokazuje da većina građana Srbije pre svega imaju negativan stav prema politici u Srbiji, stanju zemlje i, ujedno, i rema političarima iz gotovo svih stranaka.

Od više od pet stotina uzoraka za analizu uzete su u obzir isključivo poruke individualnih korisnika i izbačeni komentari zvaničnih naloga političara, stranaka i medija. Po analizama preostalih poruka, došlo se do mjenja da 51% građana ima negativan stav prema i vezano za izbore u nedelju, 39% građana ima neutralan ili neodlučan stav, dok tek 10% uzorka pokazuje da neki građani imaju pozitivan stav u vezi sa izborima u Srbiji.

Posle detaljnije analize stavova građana na društvenim mrežama, pokazalo se da je negativnom mnenju u velikoj meri doprinelo to što su pojedini mediji objavili koliko će Srbiju novčano koštati ovi izbori, kao i činjenica da su mnogi kandidati i stranke u toku dana nastavili, a neki čak i pojačali, svoje predizborne kampanje na Internetu. Kao i tokom predizborne tišine 2012. godine, mnogi građani jasno stavljaju do znanja da, bez obzira što zakon ne reguliše jasno pitanje korišćenja Interneta u redizbornim kampanjama i tokom predizborne tišine, građanima ovakvo predstavljanje pred same izbore smeta.

Priča o bojkotovanju glasanja ili poništavanjem glasačkih listića se u ovim izborima znatno razlikuje od 2012. godine. Dok se tokom rošlih izbora vodila kampanja za “bele listiće”, pred ove izbore se na Internetu vodi borba protiv nevažećih listića i neglasanja. Mnogi korisnici društvenih mreža podsećaju svoje sugrađane da je bitno izaći na glasanje i da precrtavanje listića nikako neće doneti boljitak zemlji i građanima. S druge strane, ono što ostaje gotovo isto kao pred izbore 2012. jeste da i dalje postoji veliki broj neopredeljenih glasača koji, i pored volje da izađu na glasanje u nedelju, smatraju da nemaju za koga da glasaju ili se dvoume između više opcija.
Ovoj neodlučnosti i negativnom mnjenju doprineli su i takozvani “botovi” (plaćeni komentatori ili stranački aktivisti na mrežama) nekoliko stranaka, kao i lažni nalozi sa imenom nekih kandidata koji su se pojavili na mrežama.

Po trenutnom stanju stvari, čini se da će veći broj glasača izaći na glasanje u nedelju nego u prethodna dva izbora, kao i da će broj nevažećih listića biti znatno manji nego pre dve godine.

Digitalni glas nastaviće da prati društvene mreže i forume neprekidno sve do zatvaranja glasačkih mesta u nedelju, a naredne analize trebalo bi da pokažu sve jasniju sliku o tome kako će Srbija glasati.

Prijave na MC mejlnig listu
Digitalni glas Srbije