Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....
Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Novi mediji
Članci i informacije o Internetu, multimediji, digitalnom zapisu...

Bugari svakodnevno koriste internet

U poređenju sa razvijenim evropskim zemljama, u kojima 48 procenata stanovništva svakodnevno koristi internet, 60 procenata to čini najmanje jednom nedeljno, a 30 procenata nikada ne koriste internet, u Bugarskoj 31 procenat stanovnika svakodnevno koristi internet, 40 procenata to čini bar jednom nedeljno, dok 53 procenta nikad ne koristi internet, pokazuju poslednja istraživanja, koje je prezentovala Zinaida Zlateva, šef Predstavništva Evropske komisije u Bugarskoj.

Verovatno je na te procente računao gradonačelnik bugarskog grada Kardžali /blizu bugarsko-turske granice/ kad je nedavno organizovao prvu Bugarsku online svadbu. Novinari su mogli da prate preko interneta gradonačelnikov svečani čin, ali vrlo brzo tu uslugu ce moći da koriste svi zainteresovani po simboličnoj ceni od 15 evra. Gradonačelnik je izračunao da iz tog regiona ima mnogo gastarbajtera po celom svetu, koji ce biti zainteresovani za ovakvu vrstu egzibicionizma i ako uloži 1500 evra za dve kamere, godišnje će zaraditi 30.000 eura.

Izabrala sam ovaj primer zbog toga što jedan od najuticajnih medijskih stručnjaka i predsednik Saveta za elektronske medije u bugarskom RRA - Georgi Lozanov kaže da bi internet u celini mogao da se nazove novi medij.

Deo globalne internet mreže su i blogovi, koji su nova vrsta novinarstva. Tu je i nova formula, koja menja ukupan pojam novinarstva, zbog kontakta novinar-čitalac i čitalac-novinar. Interesantno je, da je još pre dve godine profesor Lozanov prognozirao da će predhodna bugarska vlada biti svrgnuta sa vlasti ne od tradicionalnih medija, kao što se to obično dešava na kraju mandata, nego baš od interneta, gde se mogu pročitati glavni kritički glasovi i energija otpora.

U Bugarskoj je aktuelna diskusija da li su blogovi medij ili ne. Neki su mišljenja da blogovi popunjavaju prazan prostor za slobodno mišljenje, koje je nemoguće iskazati u tradicionalnim medijima. Drugi brane poziciju da blogovi nisu medij zbog toga što daju informaciju, koja je potpuno izkrivljena iz pozicije autora. Prema bugarskim ocenama,u blogovima ima magnetizma, ali ipak taj, koji traži objektivnu informaciju, mora da potraži više izvora, između ostalog i medije, za koje je istina službena obaveza i beleg visokog profesionalizma.

Medijske kuće u Bugarskoj i njihove PR agencije sistematski istražuju da li novi mediji mogu da uguše dnevnu i nedeljnu štampu, zato što se u zadnjih par godina primećuje značajan pad tiraža, novine se gase preko noći, zamenjuje ih online novinarstvo. Ipak, prema optimističkim prognozama bugarskih novinara i medijskih stručnjaka, ne treba prognozirati brzu smrt štampanih medija, zato sto savremeni čitalac voli na papiru, u originalu da pročita poređane misli, komentare, analize i informacije. Uvek će postojati bar jedan dobar štampani mediji, pa makar samo i zbog navike biznismena ili običnog Bugarina da bi ritualno uz kafu sa novinama u ruci započeo radni dan.

Sa druge strane, novi mediji, koliko i da stoje za sada na margini, polako menjaju svoj uticaj u Bugarskoj sa smenom generacija. Kod njih se prebacuje sve češće slobodno novinarstvo, publika sama počinje da piše, a ona nema spoljnih granica slobode, koja postoje kod tradicionalnih medija. Nihova komercijalizacija izaziva stvaranje virtualnog građanskog društva, koje ima svoj uticaj i svoje mesto, koje postaje sve značajnije.

Iz sopstvenog iskustva znam da ako informacija ili izveštaj iz Srbije ne nađe svoje mesto na sajtu DARIK radija, koga još zovu bugarski B92, znam da je moj trud bio uzaludan. Zato se sve ozbiljne televizije i radio stanice, štampani mediji takođe u medijskom prostoru bugarske takmiče u stvaranju sve boljih informativnih sajtova. To je realan dokaz, da novi mediji polako, ali sugurno, ako ne danas, onda sutra dobijaju bitku.

Ranije je važilo pravilo, da ako neki događaj nije pokazan na TV-u, nije se ni dogodio, komentariše jedan bugarski novinar... Sada su stvari promenjene - zamislite da neku informaciju ne nađete na internetu … To bi značilo, da nešto tu ne štima…

Eli Stojneva Jurukova

O autorima

MC Newsletter 13. avgust 2010.

Pogledajte sve komentare (0)      Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

 
Ovaj tekst može da sadrži stav koji nije stav Medija centra. Odgovornost za sadržinu, kao i tačnost podataka, snosi autor teksta.