biweekly

Issue No. 9

July 21 - August 03, 2011

Content

Media Environment

SEEMO: Increased political pressure on the media in Serbia – Proposed rulebook on control of electronic communication would allow wiretapping without court order – Survey in Nis shows that 96% of interviewees believe that politicians exert influence on the media – Initiative to remove libel from the Criminal Code gains wide support – Verdicts for libel against the editor of *Cacanske Novin*e newspaper and journalists from *Kurir* newspaper are annulled – TV Timocka not allowed to operate normally – Police demands that the editor of *Nacionalni Gradjanski* newspaper to reveal the source of published information – Assault on TV 5 crew – Debate about the Media Strategy between journalistic associations and Ministry of Culture still not completed

Professionalism in the Media

Radio-Television Vojvodina attempts to rehabilitate the values of public service broadcaster – TV Bor available to viewers in Austria, Germany and Switzerland – Mysterious meeting between Aleksandar Tijanic and Zeljko Mitrovic – Muharem Pervic passes away

Media Economy

TV Valjevo nears collapse – Five former employees sue Radio Pirot – Impermissible increase in sound volume during airing of TV advertisements – ANEM: Increased pressure by Councils of National Minorities on editorial policy of minority media – Overview of owners of TV stations with national coverage – Anti-Corruption Council announces constructive proposals for elimination of unallowed pressure on the media – New Managing and Supervising Board of *Vecernje Novosti* – Strike in the printing section of *Dnevnik Holding*, strikers fired

Media Institutions & Activities

UNS demands less political pressure on the media during election campaign – *Kurir* newspaper protests against opinion voiced by the president of UNS, Liljana Smajlovic – UNS and NUNS welcome decriminalization of libel – NUNS submits request that three journalists be rehabilitated – RATEL issues instructions for operators after intervention by the Ministry of Culture

Media Innovations

International Youth Media Summit - New web TV channel - Digitalization in Serbia to be delayed

Media Environment

Media situation in Serbia

The South East Europe Media Organisation (SEEMO) has condemned the pressure exerted by politicians and businessmen on the media in Serbia, which is especially present in smaller towns. The latest victim of such pressure is a regional TV station, Timocka TV from Zajecar. According to the information that is available to SEEMO, the station's interviewees who have publicly revealed information or gave comments related to the business operations of the Mining and Smelting Complex Bor (RTB Bor) have received verbal or phone threats warning them of beatings if they continue to criticize the management of the RTB Bor.

(FoNet, NUNS, Danas, 28.07.2011)

During the month of June, the media scene in Serbia witnessed several cases of violation of the freedom of expression, says the report issued by the Association of Independent Electronic Media (ANEM). Political pressure has resulted in removal from position of the editor-in-chief of the daily newspaper Alo!, Antonije Kovacevic, and the editor-in-chief of the only daily newspaper in Hungarian language, Magyar Szo, Caba Presburger. Kovacevic was dismissed three days after he had "openly opposed the pressure exerted by the President of the Republic of Serbia on the editorial policy of his newspaper". The dismissal of Presburger was organized by the president of the National Council of Hungarians, Tamas Korhec, who justified his action by stating that "the newspaper had not sufficiently reported on the activities of the President of the Assembly of Vojvodina, Sandor Egeresi".

(Vreme, Dnevnik, NUNS, 28.07.2011)

It is necessary to organize a public debate on te proposed Rulebook that would regulate the control of electronic communication, says the Commissioner for Information of Public Importance and Protection of Personal Data, Rodoljub Sabic. He pointed out that the proposed Rulebook again emphasizes and even makes more pressing the issues that forced the Protector of Citizens, Sasa Jankovic, to submit to the Constitutional Court a proposal for judgment on constitutionality of the Law on Electronic Communication, the Law on Military Security Service and the Law on Military Intelligence Service.

(Danas, 02.08.2011)

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) supports the Commissioner for Information of Public Importance, Rodoljub Sabic, and his request that the Ministry of Culture extend the deadline for completion of the public discussion on the proposed Rulebook on control of electronic communication. NUNS shares the Commissioner's concern that its provisions would "the security services to access the data on identity of communicating parties, the time and duration of their communication, the type of communication, and the locations of such communication, without almost any limitations and without a court order". Such legal solutions constitute a serious deviation from the constitutional guarantee of integrity of letters and other forms of communication, said NUNS.

(NUNS, Politika, Blic, 02.08. 2011)

The Journalists' Association of Serbia (UNS) demands that the Ministry of Culture organize a public discussion before the adoption of the Rulebook on control of electronic communication. UNS points out that the Rulebook would even expand the authority of security services in the area of control of citizens' communication in comparison with the unconstitutional Law on Electronic Communication that was adopted during the last summer. The right of secret services to control the communication of citizens without any court order makes meaningless the right of journalists to protect their sources, says UNS. UNS voiced its protest against the fact that the Constitutional Court has failed to make a judgment on constitutionality of the disputed Law on Electronic Communication despite that fact that the judgment has been demanded by all journalistic associations, the Commissioner and the Protector of Citizens.

(UNS, 02.08.2011, Dnevnik, Danas, Blic, Politika, 03.08.2011)

The agency for survey of public opinion, Lubris Extra, examined politicians' opinions about professionalism in the media. The research, which involved 24 politicians from Nis, was conducted on July 15-22 of this year. Most of the

interviewees were of the opinion that political leaders influence the media. Asked about their judgment on the freedom of the media in Serbia and Nis, no less than 70 percent of the interviewed politicians chose to reply "no comment", while 30 percent chose the description "bad". No one chose to describe the situation as "good". Not less than 96 percent of the interviewees said that political parties and their leaders "have a significant influence" on the activities of the media. Asked about the dependence of the media in Nis on the will of political leaders, 83 percent of them were of the opinion that the media "are under significant influence" of political leaders, 17 percent had "no comment", while none of the interviewees chose to describe such influence as "not significant". Daily newspaper Danas was described as the most objective among the print media.

(Danas, NUNS, 26.07.2011)

Attacks, threats and legal proceedings

Very soon, the libel and insult could be erased from the Criminal Code of Serbia, said the state secretary in the Ministry of Justice, Slobodan Homen. He explained that the decriminalization of insult and libel is needed to free journalists from harsh penalties that endanger their survival. The secretary general of the Journalists' Association of Serbia (UNS), Nino Brajovic, reminded, however, that journalists and the media would not benefit from the decriminalization of libel if courts punish them in civil action lawsuits.

(Pravda, NUNS, 22.07.2011)

Both journalistic associations, the Journalists' Association of Serbia (UNS) and the Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS), have welcomed the recently announced erasure of the criminal offense of libel from the Criminal Code of Serbia.

(Dnevnik, NUNS, 25.07.2011)

The South East Europe Media Organisation (SEEMO) has welcomed the announcement, made by the state secretary from the Ministry of Justice of Serbia, Slobodan Homen, that insult and libel will be removed from the Criminal Code of Serbia in autumn of this year when the parliament adopts these changes.

(FoNet, NUNS, 25.07.2011)

If everything goes according to the promised schedule, already in October 2011 the members of the Parliament of the Republic of Serbia should adopt amendments to the Criminal Code which include removal of insult and libel from the Criminal Code.

(Dnevnik, 01.08.2011)

The Court of Appeals in Kragujevas has annulled the decision of the Primary Court in Cacak according to which the director and the editor-in-chief of the Cacanske Novine newspaper, Stojan Markovic, was sentenced for a libel – as a result of a civil action lawsuit initiated by the leader of the political party New Serbia, Velimir Ilic – to pay a fine in the amount of 100,000 dinars. The verdict passed by the Primary Court in Cacak had caused strong protests by the Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) and other journalistic and media associations, the Commissioner for Information of Public Importance, Rodoljub Sabic, the Protector of Citizens, Sasa Jankovic, and other reputable public personalities.

(NUNS, 25.07.2011)

The Journalists' Association of Serbia welcomes the decision of the Court of Appeals in Kragujevac to annul the verdict passed by the Primary Court in Cacak against the editor-in-chief of the Cacanske Novine newspaper, Stojan Markovic.

(UNS, 25.07.2011)

Timocka TV has issued the following statement: "We wish to inform the public and all journalistic associations that we are not able to offer high-quality and regular reporting on current political and business events in the municipality of Bor because our terrestrial transmitter is being turned off each time when interviewees from Bor are shown in our

programme. Timocka TV is banned from attending the sessions of the Municipal Assembly and the Municipal Council". Timocka TV covers the whole territory of the Timocka Krajina region, as well as another 70 municipalities and cities in Serbia via cable and IPTV distribution systems.

```
(RTV Bor, NUNS, 25.07.2011)
```

The Serbian Radical Party (SRS) said that the president of the local branch of the SRS in Bor, Branislav Rankic, had received threats after he discussed the mismanagement by the local self-government and business operations of the Mining and Smelting Complex Bor (RTB Bor).

```
(Alo!, NUNS, 26.07.2011)
```

The municipal board of the Liberal-Democratic Party (LDP) in Bor has initiated signing of a petition to remove from position the director of the Public Company "Stampa, Radio i Film", Vladan Novovic. The company includes the local radio and TV station. The reason for this demand is Novovic's decision to turn off the signal of Timocka TV and Radio (TTR) during the airing of the programme "Povodom" which criticized the activities of the current government in Bor. (Vecernje novosti, NUNS, 27.07.2011)

Dr Slavko Tomic apologized to the Kurir daily newspaper for his threats and insults against a journalist from Kurir after he was sentenced to 15 months of prison for medical error. The editorial office of the newspaper accepted the apology.

```
(Kurir, NUNS, 29.07.2011)
```

The police in Novi Sad, acting on orders from the Republic Prosecutor's Office, examined the editor-in-chief of the newspaper Nacionalni Gradjanski from Novi Sad because of the article published on June 9 under the title "Unprepared for War". The article involves a protected document which was to be discussed during a closed session of the Security Committee of the National Parliament of Serbia five days after its publication by the newspaper from Novi Sad. "The investigators who examined me – and whose specialty is commercial crime – insisted that I reveal the source who had given us the protected military document. I refused to do it, so they scheduled a new examination and confrontation with the author of the article", said Bojovic.

```
(Politika, Pravda, 30.07.2011)
```

A journalist from Kurir daily newspaper, Radmila Briza, and the former editor-in -chief of Kurir and Glas Javnosti, Djuro Bilbija, have been acquitted of libel in a verdict passed by the First Primary Court in Belgrade. They had been sued by the owner of the company "Proton Sistem" because of the article published under the title "Poisonous" on October 6, 2007. The company was the importer of a Chinese headache medicine, "Doloreksa".

```
(Kurir, 30.07.2011)
```

A journalistic team from the TV 5 and a journalist from the Press and Narodne Novine daily newspapers, visited the headquarters of the road company to report on the announced protest by employees of the Nibens group. During the attempt to record the workers, the cameraman of TV 5, Goran Jovanovic, was attacked by a man who came from the headquarters of the company. On the occasion of this event, the Association of Journalists of Nis issued a statement that strongly condemned the attack and called on the authorities to identify the person who tried to prevent the reporting on the protest. The announcement said that the journalists had tried to contact and record the participants of the protest, but were prevented from doing so because the gates were locked.

```
(Juzne vesti, 03.08.2011)
```

Appointment of the management of the Public Service Broadcaster

The Democratic Party (DS) said that the leader of the Serbian Progressive Party (SNS), Tomislav Nikolic, had "once again" demonstrated his irresponsibility by announcing that after winning elections he would remove from position the current director of the Radio-Television Serbia, Aleksandar Tijanic. The Democrats estimate that the announcement demonstrates a serious threat to the freedom of the media.

The vice president of the Serbian Progressive Party (SNS), Aleksandar Vucic, said that the leader of the party, Tomislav Nikolic, had announced his political opinion about the editorial policy of the public service broadcaster and that he was not talking about the procedure of appointment of the director of Radio-Television Serbia (RTS). Vucic accused the Democratic Party (DS) of controlling every TV station in Serbia "possessing all the broadcasting time until 2014".

(Dnevnik, 26.07.2011, Danas, NUNS, 27.07.2011)

The Media Strategy

Most of the comments on the Draft Media Strategy are related to its parts which emphasize necessary privatization of all media outlets except public service broadcasters of Serbia and Vojvodina. Seven national councils of national minorities – the Bunjevac, Hungarians, Croatian, Bosniak, Albanian, Ukrainian and Slovakian minority – have submitted the Ministry of Culture their proposal for modifications of the Draft Media Strategy. These councils, as well as local TV stations from Kragujevac, Nis, Novi Pazar, Pancevo and Subotica – brought together within the Kragujevac Initiative – have criticized the privatization of the media. A professor from the Faculty of Political Science, Rade Veljanovski, is of the opinion that the criticism of media privatization, i.e. withdrawal of the state from media ownership, is caused by the influence of local political oligarchies and that it has nothing to do with the public interest: "National councils are a kind of a paragovernmental institution. They are financed from the budget, and considering the way their members are elected, they constitute a form of political representatives of minority populations. On the other hand, the representatives of Kragujevac Initiative are the media who are completely controlled by political parties on the local level. In the minority populations, just like in the majority, there exists a need of political circles to have the media under their influence, which violates the fundamental principles of democracy."

(Politika, NUNS, 28.07.2011)

At the moment, media associations are concerned with the possibility that the Government – according to very reliable information – intends to adopt a completely new text of the Media Strategy as compared to the Draft that was prepared by representatives of professional associations, in an attempt to preserve the existing mechanisms of governmental influence on the media, said the president of the Independent Journalists' Association of Serbia, Vukasin Obradovic.

(Danas, NUNS, 29.07.2011)

In reaction to Obradovic's statement, the state secretary in the Ministry of Culture, Dragana Milicevic Milutinovic, says: "It is our right to write a media strategy that may be identical to the Draft prepared by the working group, or to use only a part of the Draft. The Ministry of Culture, Informing and Information Society had a contractual relationship with journalistic associations whose subject was the preparation of the Draft Strategy for the Ministry. The members of the working group have fulfilled their obligation, wrote the text of the proposal, and received the contracted fee, ending their engagement." In her words, the final text of the Media Strategy will be completed in September. She added that there was no reason to invite the representatives of the associations to consultations about the final version, because they had already done their part of the work. Milicevic also said that many different opinions about the Draft had been delivered.

(Danas, Vecernje Novosti, 30.07.2011, Politika, 02.08.2011)

In his reply to the secretary of the Ministry of Culture, the president of the Independent Journalists' Association of Serbia (UNS), Vukasin Obradovic, points out that no one knows the government's official position on the crucial issues mentioned in the Media Strategy. "If the Ministry of Culture makes significant changes to the Draft Media Strategy, it has an obligation to organize a new public debate about the new draft. Otherwise, the Ministry would break the law", says Obradovic.

(Danas, 02.08.2011)

The European Commission's comments about the Draft Media Strategy will be posted today on the web site of the Ministry of Culture, Informing and Information Society, said the state secretary in the Ministry, Dragana Milicevic Milutinovic. She added that all the comments about the document made during the public debate could not be published at the same time because of technical limitations, and that proposals received from Radio-Television Serbia (RTS) would also be made public, apart from the EC proposals. Media professionals interviewed by Danas daily newspaper were of the opinion that the state secretary's mention of comments of the EC on the Draft Strategy was "just a public spin".

(Danas, 03.08.2011)

The president of the parliamentary Committee for Culture and Informing, Jelena Trivan, said to Danas daily newspaper that she had submitted a proposal that the final text of the Media Strategy should be presented to the Committee after its completion in order to discuss the proposed solutions. In her words, the Strategy envisions changes in around 17 laws and it would be useful to inform the Parliament about the issue.

(Danas, 30.07.2011)

Public service broadcasters

"My mission is to restore the values of the public service broadcaster in the Radio-Television Vojvodina (RTV), together with the team of journalists who already work for the RTV and those who will join them", said the new programme director of the RTV, Sanda Savic, who has transferred from TV B92 to the public service broadcaster of Vojvodina.

(Dnevnik, 31.07.2011)

The media audience

In a few days, TV Bor will join the Open IPTV system of Telecom Serbia, allowing the citizens in Majdanpek, Zagubica, Negotin, Donji Milanovac, Zajecar, Boljevac and Bor to use this service offered by Telecom Serbia. Apart from a large part of the Timocka Krajina district, the TV station's programme will be available to around 100,000 viewers from Austria, Germany and Switzerland, thanks to the contract concluded with the Austrian company GSS on inclusion of the TV Bor in its IPTV system.

(Danas, NUNS 25.07.2011)

There is still no information on the meeting between the leaders of two TV stations – the director of Radio-Television Serbia (RTS), Aleksandar Tijanic, and the director of RTV Pink, Zeljko Mitrovic – that was held on July 18 in the restaurant "Frans" in Belgrade, writes Politika daily newspaper. None of them wanted to make any comment on the claim that the meeting was organized due to increase in ratings of the third, competing TV station.

(Politika, NUNS, 21.07.2011)

Media visits

A representative of the Journalists' Association of the Republic of Srpska, Danijela Vujinic, visited the Journalists' Association of Serbia (UNS), which is only one in the numerous planned activities aimed at advancing the cooperation between the UNS and the Journalists' Association of the Republic of Srpska.

(UNS, 22. 07. 2011)

In Memoriam

A renowned essayist and a literary and theatrical critic, Muharem Pervic, passed away at the age of 77. Since 1958 he was the editor of the literary magazine "Delo" and the editor of the cultural and art programme of the Television Belgrade during the time of high-quality dramatic programmes and series for children and youth, as well as the programmes "Kino Oko" and "Petkom u 22". During four and a half decades he worked as the theatrical critic of Politika daily newspaper.

(Tanjug, Politika, Press, 30.07.2011)

Other news

Fifty days after the death of the singer Darko Radovanovic, Radio-Television Vojvodina aired the programme entitled "I Have a Wish", in which he was one of the guests, without notifying the viewers in any way that it was a re-run or a memorial airing.

(Alo!, NUNS 25.07.2011)

Media Economy

Media business operations

It is necessary to introduce clear rules on financing of the media in Serbia and to guarantee fair competition, said the Head of the EU Delegation to the Republic of Serbia, Vincent Deger. "The source of financing must be clear and transparent, regardless of whether it is the state or a municipality", added Deger.

(Blic, 01.08.2011)

The equipment of a local TV Valjevo, worth around 250,000 dinars, was inventoried by court due to unpaid salaries to employees who have won their lawsuits against the station. The equipment will soon be sold at a public auction. (Beta, NUNS, Danas, Pregled 25.07.2011)

The Assembly of Employees in TV Valjevo (TVA) has appointed journalist Branka Jevtic as acting director and editor. On March 28, the Privatization Agency terminated the sales contract between TVA and Slobodan Pavlovic from Urovac because of the failure to fulfill contractual obligations. News programme has not been aired since January 20, while the music and film programme of private production companies that TVA cooperates with are being broadcast within the cable network SBB, but not terrestrially. The future of TVA is uncertain since the city leaders are not willing to accept the debt made during the period when the station was private property.

(Beta, Pregled, 03.08.2011)

Five former employees of Radio Pirot, which is owned by the state, have individually sued the radio station for unpaid one and a half salary and unused annual vacation after being designated technical surplus workforce. The Public Company Radio Pirot has not been sold after four public auctions due to the lack of interested buyers. (Beta, NUNS Pregled, 28.07.2011)

Each time when advertising is aired on TV, the volume of the sound increases drastically. No one has been punished for such violations although the Law on Electronic Communication stipulates harsh fines. The Public Service Broadcaster (more specifically RTS2) had the least deviation from the normal level, while the "noisiest" TV stations are commercial televisions: TV Pink, TV Prva, TV Happy, TV Avala. The Republic Agency for Telecommunication (RATEL) says that they have sent warnings to all TV stations and that they would begin initiating legal proceedings against violators if the violations continue.

(Blic, 25.07.2011, Kurir, NUNS, 26.07.2011)

Minority media

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) is concerned because of increasingly frequent pressure exerted on the media by councils of national minorities. "The last such example is the public statement issued by the committee for Monitoring of Violations of National Minority Rights of Croats in Serbia. The statement protests against the reporting of RTV Ju-Eco from Subotica from the press conference held in the Croatian National Council." After examining the TV and online report of the TV Ju-Eco, the NUNS was of the opinion that the committee of the National Council of Croats was unjustified and inappropriate.

(Danas, NUNS, 29.07.2011)

The president of the National Council of the Hungarian national community, Tamas Korhec, considers that local communities should be allowed to own media outlets in minority languages, i.e. to be exempted from the mandatory privatization specified by the Draft Strategy for Development of the Media in Serbia.

(Dnevnik, 01.08.2011)

Privatization, private media outlets and state-owned media outlets

TV stations TV Pink and TV Happy are the only broadcasters with national frequencies that are completely owned by legal and physical persons from Serbia, while a company from Greece is behind the owner of the TV Prva. RTV B92

is mostly owned by foreigners, while in TV Avala a foreign company owns almost 50 percent of the station. This information was published by the Republic Broadcasting Agency (RRA) on its web site.

(Danas, 26.07.2011)

Ownership structure of national TV stations:

- TV Avala The Economic Institute 0.99 %, Danko Djunic 45.65 %, Zeljko Mitrovic 4.95 %, Greenberg Invest (Austrija) 48.41 %
 RTV Pink
- Zeljko Mitrović 100 %
- TV Happy MD Invest 95.01 %, Ideogram 4.95 %
- National TV Happy (Kosava) Kanal 1 37.24 %, Ideogram 62.76%
- RTV B92 Astonko 84.55 %, B92 Trust 10.74 %, Lake Bed Holdings (Cyprus) 0.63%, RDP B92 1.31%, small shareholders 2.33%
- TV Prva Nova Broadcasting 51%, Varaner (Cyprus) 49%.

(Danas, NUNS, 26.07.2011)

The Anti-Corruption Council informed the Ministry of Culture, Informing and Information Society of Serbia that it had prepared a Report on the Media in Serbia that would soon be delivered to the Government and presented to the public. For the first time, the public will be informed about the owners of Serbian media companies and about those who have enabled them to became owners and remain anonymous to this day. The Council suggested that the Media Strategy should include an obligation to annually publish official results of contests for selection of programmes of radio and television productions, as well as financial reports of media companies that are of public importance.

(Dnevnik, NUNS 03.08.2011)

The assembly of the Journalistic-Publishing Company Novosti elected yesterday a new Managing and Supervising Board of the company. In accordance with the recently adopted decision of the Securities Commission, the previous majority owner, Milan Beko (who had owned 62.50% of the company), was temporarily deprived of managing rights and now owns only 25 percent of such rights, while the Republic of Serbia became the majority owner. Thanks to this position and its 29.52 percent of ownership, the Government of the Republic of Serbia has nominated its six members of the Managing Board (previously it could nominate two members) and two members of the Supervising Board (previously it could nominate one member). The new president of the Supervising Board is Dragana Simic, the assistant director for economy and finance in the Health Institute "Apoteka Beograd", while its members are Danijel Apostolovic, the counselor for the media to the President of the Government of the Republic of Serbia, and Slobodanka Koprivica, previously the president of the Supervising Board.

(Vecernje novosti, NUNS, 27.07.2011)

The case of "Dnevnik"

The employees in two production departments within the printing company Dnevnik in Novi Sad are currently in strike because the management owes them 11 monthly salaries and because they have been deprived of health insurance during the last 19 months, said the Strike Board. The Board also claims that the management has threatened the employees with dismissals.

(Beta, NUNS, Danas, 25.07.2011)

The management of Dnevnik Holding has fired 18 strikers in the Dnevnik printing company, said a member of the Strike Board, Biljana Simunic, to the news agency Beta. The information has been confirmed by the management of the company. She added that the striking workers would probably organize protests in front of official institutions of the Province which are the founders of Dnevnik Holding.

(Beta, Pregled, Dnevnik, Pravda, 02.08.2011)

The Journalists' Association of Serbia (UNS)

The Journalists' Association of Serbia (UNS) has asked political leaders in Serbia not to exert pressure on the media and expressed its concern because of the statement made by the president of the Serbian Progressive Party (SNS), Tomislav Nikolic, who said that he would remove from position the general director of Radio-Television of Serbia (RTS) "as soon as he wins power".

(UNS, 24. 07. 2011, NUNS, Alo! 25.07.2011)

The Journalists' Association of Serbia (UNS) published the <u>protest letter</u> delivered to the Association by the editorial office of Kurir daily newspaper on the occasion of appearance of the President of UNS, Ljiljana Smajlovic, in the programme "OKO 11" and her opinion and comments about Kurir. The programme was aired on July 19 on the Channel 1 of Radio-Television Serbia.

(UNS, 22. 07. 2011)

The Journalists' Association of Serbia (UNS) welcomes the decriminalization of libel that is envisioned by the recently announced amendments to the Criminal Code. UNS also demands that the Article 336 A be also revoked. The Article forbids commenting on court proceedings until their completion. The Association also demands that harsher penalties be stipulated for infliction of light injuries to journalists.

(UNS, 22, 07, 2011)

The Journalists' Association of Serbia (UNS) has condemned the NATO bombing of Libyan TV station in which three medical workers were killed and 15 injured, according to data published by Tripoli.

(UNS, 01.08.2011)

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS)

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) has submitted to the Higher Court in Belgrade a request for rehabilitation of journalists Slavko Curuvija, Zoran Lukovic and Srdjan Jankovic, who were sentenced to five months of prison each 12 years ago.

(NUNS, 02. 08. 2011)

The Republic Agency for Electronic Communications (RATEL)

The Republic Agency for Electronic Communications has recently published instructions intended for operators that describes necessary actions in accordance with the opinion of the Ministry of Culture, Informing and Information Society. More details are available on the web site www.ratel.rs.

(Ratel, 02.08.2011)

Media Innovations

The 6th International Youth Media Summit

The 6th International Youth Media Summit under the title "The Medium Is the Message! Let's Shape the Future Together!" will be opened on August 2 at 20.00 in the Cultural Centre Rex in Belgrade and take place until August 10. The Summit is an international event intended for young people who are prepared to use the media as a means of social change, says the announcement issued by the organizer. The main topics of the Summit are the following: health, ecology, poverty, youth, violence, women's rights and discrimination.

(B92, 02.08.2011)

New web TV channel

The web site Sports Central (Sportska Centrala) yesterday launched the first web TV channel in Serbia. Visitors of the web site www.sportskacentrala.com will have a chance to watch latest sport news. The news will be broadcast only via the internet 24 hours a day.

(Kurir, NUNS, 26.07.2011)

Digitalization

A trial network for broadcasting of digital TV signal in Serbia will be launched before the end of 2011, announced the Ministry of Culture, Informing and Information Society. There is a possibility of broadcasting the trial digital signal on a specific territory, which is currently being analyzed. The Ministry said that perhaps the strategy and the deadline for transition, as specified by the Strategy, would be changed.

(Danas, NUNS, 26.07.2011, Danas, NUNS, 28.07.2011, Vecernje Novosti, 30.07.2011)

Issue No. 9 July 21 - August 03, 2011

- Abbreviations www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations.2317.html#104230
- Sections www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations-and-sections.2317.html
- Archive <u>www.mc.rs/media-news-bulletin-archive.2381.html</u>
- Media News Bulletin home www.mc.rs/media-news-bulletin.2298.html

The Media News Bulletin is edited by Marin and Goran Cetinic who can be contacted at goran.cetinic@gmail.com

Media News Bulletin is a short account of media reports on the situation in the media. It has been created with the aim to register the information about the media published in the previous 14 days in Serbia, shortened to reflect the basic message of media reports and grouped in thematic subsections. The editors convey the news without changing the essential meaning of media reports on the media. For the readers interested in the complete published article, its source and date of publishing are given.

This news bulletin is made possible by the support of the American People through the United States Agency for International Development (USAID) and IREX. The contents of this bulletin are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect the views of USAID, IREX or the United States Government.



