

Issue No. 35 August 4-17, 2012

Content

Media Environment

Cable TV attracts an increasing number of viewers – RRA fails to respond to demands by regional stations – Court of Appeals decides in favor of the media – Journalistic associations: Announcement of a new Law on Information is a symbolic gesture – Adrijana Mirkovic: "Djilas is like Berlusconi" – ASMEDI calls on Dacic and Petkovic to participate in dialog – Gordana Predic is a candidate for position of the state secretary for the media – *Kurir*. Tijanic to remain the director of RTS – European Broadcasting Union actively helps RTS – Milanovic to be released from prison after 10 years – Milos Vasic is acquitted by court – 70 journalists are killed in the first half of the year – Colleagues meet Laslo Sas on his release from prison – Media institutions welcome the pardon of Laslo Sas – Tomislav Nikolic meets with Laslo Sas

Professionalism in the Media

UNS, NUNS, commissioner for information of public importance and ombudsman again warn against inappropriate treatment of underage crime victims in certain media outlets – *Blic* violates ethical standards again, says NUNS – Vujanov: RTS sport reporters are unprofessional – Otasevic: Cable TV YU offers high-quality film programme – International Youth Media Summit to be held in Belgrade – Mandica Knezevic, journalist with Radio Novi Sad, receives the Ana Njemogova Kolarova Award – BIRN organizes a school of investigative journalism in Mavrovo – "Project Cycle Management" seminar is held – NED invites candidates for scholarships – Sas visits UNS – According to information from ABC auditing company, *Vecernje Novosti* holds the first position with regard to the number of printed and sold copies – TV Apolo seeks an editor-in-chief – Renowned chess player and journalist Svetozar Gligoric passes away

Media Economy

Kurir: Tompson is the owner of Radio Narodni – Journalists from TV Mozaik continue their strike – Only 18% of internet users buy products on the net – PayPal is expected to enter the Serbian market – A new form of virtual advertising appears – Three broadcasters air their programme illegally in the District of Pcinjski – The new owner of *Politika* has not appeared yet – Part of Kursumlija faced with power cuts because of the making of the series "Zikina Sarenica"

Media Institutions & Activities

RATEL publishes a list of pirate stations – SEEMO supports pardon of Laslo Sas

Media Innovations

Magazine *Dinjan*, published in three languages, is the voice of Bosniak diaspora – A new quarterly e-magazine *Novi Vek* is launched by the Center for Euroatlantic Integrations – TV Bosilegrad begins airing programme

The media situation in Serbia

According to cable providers, Serbian households are increasingly watching foreign TV channels that are available via cable. The most popular content includes films, sports, crime series, cartoons and documentaries. Foreign channels owe their increasing popularity mostly to the quality and diversity of the content they offer, but the lack of long advertising breaks should not be dismissed, especially if we consider their overwhelming presence in the programme of domestic TV stations with national coverage.

(Novi magazin, NUNS, UNS, 16.08.2012)

Judging by the behavior of the Republic Broadcasting Agency (RRA), the government has decided to close down the few remaining legal TV broadcasters, reports *Pregled*. Aside from allowing the continued operation of illegal broadcasters, who regularly continue broadcasting their programme immediately after each closure, RRA's failure to respond has prevented legal regional and TV stations from all regions of Serbia to organize a joint programme that would allow them to increase their revenue by broadcasting a 12-hour TV programme on IPTV Telecom under the title "Serbia at a Glance". The project would allow networking of all interested TV stations in Serbia and enrichment of their programme in the following period. The concept is based on equal presence of programme content from all networked local and regional TV stations in Serbia, while the cities of Pirot and Cacak would serve as broadcasting centers. Instead of offering a response to this proposal, RRA has not acted in any way. Fighting for their survival, the employees of these stations (TV Novi Pazar, TV Raska, TV Kraljevo, TV Jefimija – Krusevac, TV Palma plus – Jagodina, TV Galaksija 32 – Cacak, TV Lav – Uzice, TV K9 – Kragujevac, TV Sunce – Arandjelovac, TV Gem – Lazarevac, TV Pozega, VTV – Valjevo, Kanal 9 – Novi Sad, Sat TV – Pozarevac, TV Bujanovac, TV Banat – Zrenjanin, Pi Canal – Pirot, TV Belle Amie – Nis, TV ART – Belgrade, TV Jerina – Smederevo, TV Vranje, TV S – Belgrade and TV YU ECO – Subotica) sent a new letter to the RRA.

(Pregled, UNS, NUNS, 16.08.2012)

Opinions about the current media situation in Serbia

The daily newspaper Politika has published an article by Dusan Teleskovic: "The news that a journalist with the magazine Vreme, Milos Vasic, 'acted in the interest of the public' when he published an article revealing the content of communication between lawyer Biljana Kajganic and her then client, Dejan Milenkovic Bagzi, would not have been newsworthy if there existed a more consistent judicial practice in the cases involving the public interest. In the Kajganic-Vasic case, the court has not considered whether the published information was correct or not. Instead, the court decided that it is sufficient that Vasic believed in the accuracy of the information he had received, after verifying it from other sources. Everybody agrees that judicial practice in legal proceedings against journalists should be consistent. However, there are many examples of Serbian iudges' varying interpretation of journalists' reports. The most drastic example occurred in Jagodina, where journalists reported that a prosecutor had failed to initiate proceedings against a mother who was neglecting her child. The prosecutor then filed a lawsuit against the journalists, demanding compensation for 'damage to his honor'. The case went on for a long time, but the prosecutor eventually won the case and received compensation from the media. Tragically, during this very same period, the child died and the mother became the prime suspect in the death of the child. The verdict by the Court of Appeals in the Vasic-Kajganic case is not the first verdict of such kind in Serbia, but it is certainly rare that a court decision could help journalists to refrain from self-censorship and to report more freely and objectively on important events, without fear that publication of some information about someone might cause them 'emotional suffering' and 'damage to honor and reputation'."

(Politika, NUNS, UNS, 15.08.2012)

The government and the media

The new Government has announced its intention to pass a new law on information. The Journalists' Association of Serbia (UNS) sees it as a symbolic gesture, where a part of the ruling coalition, the one that had participated in the adoption of the law that was mostly revoked by the Constitutional Court, is now admitting its mistake. The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) agrees with this point of view. NUNS believes that this announcement should not be taken too seriously, because the Law on Information had not been practically implemented even before the passing of the verdict by the Constitutional Court.

(B92, UNS, NUNS, 06.08.2012)

Adrijana Mirkovic, a long-time director of marketing in numerious television and news companies and the author of the book "Berlusconi: The Power and Success", says: "I like what the mayor Dragan Djilas is doing. He is creating media influence via Studio B. It would be enough for the mayor to bring cameras with him everywhere and to have his own TV. I think he is following the footsteps of Silvio Berlusconi."

(Danas – the weekend edition, 04.08.2012)

The Managing Board of the Media Association calls on the prime minister, Ivica Dacic, and the Minister of Culture, Bratislav Petkovic, to immediately begin a dialog on steps that would improve the position of the news and publishing sectors. The Managing Board of the Association has offered a list of proposed steps that would allow more successful operations of

newspaper publishers.

(Asocijacija medija, UNS, NUNS, 08.08.2012)

At its next session, the new Government of Serbia will appoint Gordana Predic, a former journalist with TV Politika and a high-ranking official of Rasim Ljajic's SDPS, as the state secretary for the media of the Ministry of Culture. (NIN, UNS, NUNS, 16.08.2012)

Public service broadcasters

Despite announcements that he would be removed from his position immediately after the formation of the new government, Aleksandar Tijanic will remain the director of the public service broadcast until the end of his second term in 2014, reports the daily newspaper *Kurir*. *Kurir* points out that Tijanic has survived three governments since 2004, when he was first appointed as the director of Radio-Television Serbia (RTS). Tijanic became the director of RTS during the mandate of the first government of Vojislav Kostunica. At the time when Kostunica served as the president of the Federal Republic of Yugoslavia, Tijanic was his media advisor (2001-2003). The Managing Board of the RTS resigned when Tijanic was appointed as the director of RTS because Tijanic did not fulfil "the formal requirements for the position – he has not graduated from a university (he studied the Faculty of Political Science, but has not completed it) and does not speak a foreign language". (Kurir, BizLife.rs, UNS, NUNS, 09.08.2012)

As of this autumn, the RTS will receive support from the European Broadcasting Union that is intended to improve its operations and achievement of media standards that are required for integration with the EU. Together with a team of experts hired by the EU, the delegation of the EBU will conduct an initial research on the situation in the RTS and inform its management on what it can expect from the European Partnership Program implemented by the EBU. The organization's officials will also demand meetings with high-ranking politicians in Serbia to discuss various factors affecting the RTS. (RTS, ASMEDI, 14.08.2012)

Threats, attacks and legal proceedings against journalists; media-related trials

A former director of Radio-Television Serbia (RTS), Dragoljub Milanovic, will be released from prison on September 1, after serving a 10-year sentence for the death of 16 RTS employees during the NATO bombardment on 23 April 1999. (Blic, Alo!, Informer, Kurir, 04.08.2012)

The Court of Appeals has acquitted journalist Milos Vasic, who had been sued by lawyer Biljana Kajganic for damage to her honor and reputation and infliction of emotional pain. The Court of Appeals has overturned the first-instance verdict in the case – which had obliged the journalist to pay Biljana Kajganic a sum of 350,000 dinars – and ordered Kajganic to pay Vasic around 170,000 dinars for legal expenses, with interest. Biljana Kajganic had sued Vasic because of publication of transcripts of her intercepted communication with Dejan Milenkovic Bagzi, who was on the run in Greece at the time. The Court of Appeals considers that publication of this information was not intended to damage the honor and reputation of Biljana Kajganic, that it was related to an issue of public importance, and that the demand for financial compensation is baseless. The Court of Appeals is of the opinion that this information can be freely published regardless of the way it was acquired, and that its publication is allowed in accordance with the Law on Information. The Court noted that the response by the other party had also been published in the daily magazine *Vreme*. (B92, UNS, NUNS, 13.08.2012, NUNS 15.08.2012)

Investigations of murders of journalists

At least 70 journalists and support staff were killed while on assignment in the first half of this year, making it one of the bloodiest periods of recent times. Fifteen were confirmed dead in Syria, the next worst countries were Nigeria, where seven unidentified newspaper staff were killed by a bomb, Brazil, Somalia, Indonesia, where five journalists died in a plane crash, and Mexico. And 70 may be a conservative figure as INSI has recorded the deaths of an additional 30 news people where it was unclear whether the killings were related to their work.

(INSI, 08.08.2012)

Rights of journalists

Journalist Laslo Sas, who was released from the District Prison in Subotica yesterday, met numerous journalists who wanted to report on his release. "With due respect for the legal procedure, the president of Serbia has signed the early release of Sas from prison, convinced that the right to the freedom of expression is one of the fundamental civilation norms", says the press statement issued by Nikolic's cabinet.

(Dnevnik, NUNS, UNS, 04.08.2012)

The journalists' Association of Serbia (UNS) welcomes the decision on the pardon of Laslo Sas. "The presidential pardon of Laslo Sas was the government's obligation towards a completely innocent citizen. The judge who had decided on the case is not aware that public criticism of public individuals is allowed to a much higher degree, compared to criticism of common

citizens, says Ljiljana Smajlovic, the president of UNS. (UNS, Kurir, 06.08.2012)

The president of Serbia, Tomislav Nikolic, will meet tomorrow with Laslo Sas, a journalist from Subotica, whom he had pardoned, preventing him from serving the complete 150-day penalty.

(Beta, Informer, Kurir, Politika, Press, Vecernje novosti, Danas, Alo!, Blic, Dnevnik, 04.08.2012, Blic, 05.08.2012, Press, 06.08.2012)

The president of Serbia, Tomislav Nikolic, met today with journalist Laslo Sas and pointed out that his presidential pardon constitutes the beginning of the fight for freedom of expression in Serbia as one of the fundamental standards of civilization, said the president's media department. Sas thanked president Nikolic and expressed his great satisfaction that the whole process of approval of the request for pardon took only two days to complete.

(Dnevnik, UNS, NUNS, 07.08.2012, Tanjug, Informer, Kurir, Politika, Pregled, Press, Večernje novosti, 08.08.2012)

Professional standards

The protector of citizens, the commissioner for information of public importance and protection of personal data, the Journalists' Association of Serbia (UNS) and the Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) strongly condemn the publication of information that allows identification of minors who are victims of criminal acts, inflicting additional suffering on them and their families. Recently, several articles have been published about a rape of a minor, together with photographs of her family's home, the name of her town and the street she lives in, as well as the initials of personal names, practically revealing her identity and making her situation even more difficult. Such articles have nothing in common with journalism, says their jointly issued press statement. Editorial teams and journalists from newspapers which publish such articles in an attempt to increase their circulation should find enough strength and courage to refrain from such impermissible practice, while regulatory bodies in this field should act proactively within the scope of their authority.

(UNS, NUNS, 07.08.2012, Dnevnik, Politika, 08.08.2012)

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) considers that the daily newspaper *Blic* has violated the Journalistic Code of Conduct of Serbia while reporting from the funeral of the murdered protege of the Center for Drug Addicts in Jadranska Lesnica. An article entitled "The Mother of Murdered Protege Does Not Appear at Her Only Son's Funeral", published on August 10, violated the ethical norms related to privacy, says NUNS. (NUNS.13.08.2012, Beta, Danas, 14.08.2012)

In an article published by the daily newspaper *Dnevnik*, Ivana Vujanov says: "Having in mind the attacks on the sports journalist with RTS, Aleksandar Stanojevic, and his habit of revealing information collected from various interviews and gossip websites, we should not overlook the dangerous distortions of truth committed by his elder colleague, Dusan Korac, who has been saying for years that the American representation is not required to undergo anti-doping tests during the Olympics thanks to the American government's guarantees. Although we are already used to being shocked and amused by his patriotic and aesthetic twists, misrepresentation of information is a serious matter, especially when it relates to doping. Journalists are expected to offer verified information so that unverified or incorrect information would not end up being quoted in the media – which is exactly what happened to this news. It was eventually published on the websites of B92 and *Blic*. (Dnevnik, 11.08.2012)

In an article published by the daily newspaper *Politika*, Branka Otasevic says: "In the last two week, what has been an alternative to live broadcasts of the Olympic Games from London, not taking into account the airing of sessions of the National Parliament? What was the alternative to political fights and debates for viewers who are not fans of sports? There is one domestic channel, offered by one of the domestic cable providers, which has continually been offering a very diverse and very interesting repertoire of films. As it name says, the "Yu" channels broadcasts films that were made in Yugoslavia. (Politika, 12.08.2012)

Opinions, awards, training courses and competitions

The International Youth Media Summit is now taking place in Belgrade. The Summit has brought together participants from the USA, China, Japan and Panama to examine seven of the most important problems facing each country in the world – poverty, health care, environmentalism, discrimination, violence, women's rights and empowering of youth to use the media in the process of social changes. The Summit is attended by 80 participants from 26 countries. The participants will make films about these topics and record their activities during the Summit. At the same time, young people aged 15-22 will work on IT and media literacy.

(Danas, Politika, 04.08.2012)

The jury has decided to give the Ana Njemogova Kolarova Award, which is being awarded for the first time this year for articles about the Slovak national minority published in any language except Slovakian, to Mandica Knezevic, a journalist with Radio Novi Sad. She has won the Award for her radio report entitled "Craftsman Njemcek's Violins". The decision was supported by 80 percent of the jury's votes. Among other top contestants were the documentary film "Meskarke" by Brankica Draskovic (70%) and newspaper articles "Zuzana Cipkar and her Chimney Cleaner" by Zeljko Markovic (60%). The jury noted that the submitted works had not covered the whole range of available topics, and that many of the works fell into the trap of stereotypical concepts about the Slovak national minority. On the other hand, the jury welcomed the fact that the Slovak national minority has been the subject of reports published by the leading domestic media outlets like RTS, RTV and Dnevnik.

(NUNS, UNS, 06.08.2012, Alo!, 24 sata, Blic, Danas, 08.08.2012)

This year, the Balkan Investigative Reporting Network will organize a school of investigative journalism in Mavrovo, Macedonia, on August 19-25, 2012. Like in the previous years, the attendees coming from the region will learn the basics of investigative journalism necessary for cooperation with editorial teams in the Balkans. The school will focus on investigation of corruption in the Balkans. The journalistic school is organized with support from the Open Society Institute from London, Konrad Adenauer Stiftung, the OSCE Missions to Kosovo and Macedonia, and the American Embassy in Skoplje. (B92, UNS, 09.08.2012)

The traditional regional Press Media Summit will be held this in October of this year in Belgrade, and its main topic will be the cross-border sale of print media in the region. The event is aimed at examination of the issue of cross-border sale and consolidation of the regional print media market that would benefit all participants in the newspaper publishing industry. The estimated 200 participants will have a chance to exchange their opinions about crucial business issues, improvement of regional cooperation and development of the print media. Proposals and ideas related to the Summit can be sent to the email address office@abcsrbija.com.

(NDNV, 15.08.2012)

The Office of European Integration of the Government of the Republic of Serbia, in cooperation with the Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) and with support from the Agency for International Assistance of the Kingdom of Sweden and the International Management Group (IMG), will organize a seminar for media professionals entitled "The Management of the Project Cycle". The seminar will be held on September 17-18, 2012. The goal of the training is to prepare the participants and strengthen their skills necessary for preparation and implementation of projects, as well as application for public contests for donations, with special emphasis on the public contests organized by the EU. (NUNS, 15.08.2012)

The Reagan-Fascell Democracy Fellows Program at the Washington, D.C.-based National Endowment for Democracy, invites applications for fellowships in 2013-2014. For more information, visit www.ned.org/fellowships/reagan-fascell-democracy-fellows-program.

(NDNV, 15.08.2012)

Media visits

Laslo Sas, the journalist who was pardoned by the President of the Republic of Serbia Tomislav Nikolic on Friday, visited the Journalists' Association of Serbia (UNS) after meeting with the president and thanked for the campaign led by UNS and other journalistic associations and the media. Sas was accompanied by a journalistic crew from TV K23 from Subotica, which reported on his meeting with the president and his visit to the UNS. (UNS. 07.08.2012)

The media audience

According to a report by the auditing company ABC, the daily newspaper *Vecernje Novosti* holds the first position in Serbia with regard to the number of their sold and printed copies. The newspaper is followed by *Blic, Press, Politika...* ABC points out that the newspapers in Serbia have sold less copies this year than in the previous year. (Vecernje novosti, NUNS, UNS, 06.08.2012)

The website www.alexa.com has published a list of 500 most-visited website in the world in 2012. The four most popular websites are Google, Facebook, YouTube and Yahoo – the same as in the previous year. (B92, UNS, NUNS, 15.08.2012)

Media transfers

During the following several weeks, the editorial team of the Morning Programme of RTS, led by Dusica Tasic, will feature Olivera Kovacevic and Olivera Jovicevic. While the permanent members of the morning programme staff, Maja Nikolic and Natasa Miljkovic, are having their summer vacation, the Monday, Wednesday and Friday shows will be hosted by the author of the programme "Yes, Maybe, No", while Tuesday and Thursday shows will be hosted by the editor of "The Question Mark". (Vecernie Novosti, 12.08.2012)

The city news center Apolo Novi Sad has announced a public contest for the position of the edior-in-chief of TV Novosadska during the following four years.

(Apolo, NDNV, 14.08.2012)

In Memoriam

The chess player and journalist Svetozar Gligoric has passed away in Belgrade at the age of 89. Gligoric was a member of the Journalists' Association of Serbia (UNS) since 1947. During his journalistic career, he worked as a journalist and foreign policy editor. He worked for the newspapers *Borba* (between 1945 and 1954) and NIN (between 1954 and 1960), as well as Radio-Television Belgrade. He was the recipient of the Golden Microphone Award. (UNS,14.08.2012)

Media Economy

Media business operations

For the past three years, the radio station *Narodni Radio* has been broadcasting its programme in the territory of Belgrade and beyond. A station with the same name exists in Zagreb, Croatia, and it has been airing only Croatian music since 1997. According to unofficial information published by the daily newspaper *Kurir*, the majority owner of the station in Croatia is Marko Perkovic Tompson, a singer and a former member of ZNG, well-known for his promotion of the Ustasha movement. The radio station with the same name is broadcasting its programme illegally, i.e. it is a pirate radio station. The Republic Broadcasting Agency (RRA) says that it is not authorized to act in the case. The Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) told *Kurir* that the Agency has only a monitoring role, and that the Ministry of Culture decides whether it will conduct inspection at someone's request.

(Kurir, 09.08.2012, Danas, 10.08.2012)

Employees of TV Mozaik from Novi Sad intend to continue their warning strike that began in the previous week due to adverse financial and other work conditions. The president of the Trade Union *Nezavisnost* in TV Mozaik, Atila Moric, said that in the last year salaries of the employees, stipulated by employment contracts, had been reduced each month, and that the reductions now amounted to a two-month salary. The director of the *Mozaik* Foundation, Tibor Horvat, said: "We have always paid the salaries regularly, and we are now paying as much as we can. The employees are receiving 80 percent of their salaries, but we have been severely hit by the economic crisis."

(RTV, Magyar so, Beta, NUNS, NDNV, Informer, 13.08.2012, Tanjug, Pregled, 14.08.2012)

E-shopping is increasingly popular worldwide, but Serbia is lagging far behind this trend. Serbian citizens do not trust internet shopping, they lack information about the procedure and do not have access to a wide-ranging supply of goods that could be purchased – this is the conclusion reached by the E-Trading Group of the Chamber of Commerce of Serbia. Although e-trading is in its infancy in all parts of the Southeast Europe, Croatia is 50 times better in this regard. It is estimated that no less than 82 percent of internet users in Serbia have never purchased anything on the internet. The reasons behind this is mostly the fear of fraud, loss of money and abuse of personal data. Experts agreed that it is necessary to educate citizens. According to sources from Banca Intesa, airline tickets are most often purchased on the Internet. (Beta, ASMEDI, 14.08.2012)

The announced revoking of the Law on Foreign Currency Trading would increase the probability of the entry of PayPal into the Serbian market. However, experts say that this does not mean that the company would immediately decide to expand its business to Serbia. The appearance of PayPal would give impetus to e-trade because citizens would be able to buy products from numerous online shops, while domestic companies would have a much easier job selling their products abroad. (24 sata, ASMEDI, 14.08.2012)

Common advertisements are not enough anymore. Hidden advertising and product placement in series and films is not a novelty anymore, but virtual product placement surely is, says the web portal *Poslovni Puls*. Although you may not have heard about the term 'product placement', you must have already experienced it. For example, while watching a film in which the main character whips out an Apple laptop and saves the universe from alien invasion, or in a domestic soap opera where family members chat while eating a box of Jaffa cakes. However, marketing geniuses have decided that physical product placement is not so cool or flexible anymore, and we can expect a wave of virtual product placement. In its quiz show "Deal or No Deal", the British Channel 4 intends to insert ads by placing advertisers' logos on TV hosts' glasses using virtual computer technology. TV producers hope that further development of virtual marketing technology will allow more diverse advertising in various countries.

(Poslovnipuls.com, ASMEDI, NUNS, 14.08.2012)

Three broadcasters from the District of Pcinjski are among the 54 who are using the radio frequency spectrum without authorization, says the Republic Broadcasting Agency (RATEL). The list of illegal broadcasters includes the local Radio Duga, which airs its programme from Trgoviste using the frequency of 92.3 MHz; TV Duga, also from Trgoviste, which broadcasts on the channel 27; and Radio Vranje, which airs without a license at the frequency of 107.1 MHz. (Blic, NUNS, UNS, 15.08.2012)

The research company RECMA, specializing in the analysis of business operations of media agencies, confirms in its 13th report on their business results that media agencies achieved a growth of 9.2 percent. Analysts say that their success is based on the development of digital activities within the main business operations of the agencies. (Marketing magazin, UNS, 15.08.2012)

Privatization and the state-owned media

The Journalists' Union of Serbia (SNS) has called on the Anti-Corruption Council to investigate the bankruptcy of TV Cacak and privatization the preceded it. The signal of the regional TV Cacak, which went bankrupt ten days ago after 13 years of

existence, has been shut down because of unpaid fees. TV Cacak had 26 permanent employees and four contributors, who have all been fired in the previous two days.

(Beta, Danas, UNS, 04.08.2012)

Media companies RTV Pancevo, RTV Kragujevac, RTV Novi Pazar and TV Nis have signed the Kragujevac Initiative, which is a concept of formation of public service broadcasters in Serbia. The Initiative was presented in Pancevo because the Draft Law on Radio and TV Public Service Broadcasters has already entered the procedure of adoption in the National Parliament of Serbia. The editors and directors of these stations believe that many local and regional media outlets in Serbia might be closed down and the remaining media scene further commercialized if the Media Strategy were not implemented. (Blic, UNS, NUNS, 09.08.2012)

The members of the Kragujevac Initiative have tackled the issue of the Draft Law on Regional TV Public Service Broadcasters in order to prevent further unsuccessful privatization of the electronic media. It seems that after the unsuccessful privatization of the most profitable local newspaper in Serbia, *Pancevac*, and its return to the Privatization Agency, no one has any idea how to proceed. At the initiative of the City Assembly, the beginning of privatization of RTV Pancevo has been suspended, while the previous city administration had discreetly but unambiguously said that it would gladly accept to finance the city radio and TV if allowed by law. This intention has been further confirmed by the construction of new premises for the local electronic media. However, even if the Draft Law on Regional Public Service Broadcasters is considered in its current form, radio and TV stations from Vojvodina are facing big problems. The proposed law says that Serbia would have five regional public service outlets aside from Radio-Television Serbia – however, they would all be located in the south of Belgrade. The Province of Vojvodina would have only RTV in Novi Sad, despite the fact that the Kragujevac Initiative proposes another three regional public service broadcasters in Vojvodina. (Politika, UNS, 11.08.2012)

The Committee for Protection of Competition has not been contacted by the new co-owner of the company *Politika Novine i Magazini* (PNM), East Media Group from Moscow, which is supposed to register any concentration of media ownership. On July 16, the Business Registers Agency registered the East Media Group as a co-owner of PNM instead of the German company VAC and its Austrian subsidiary company Ost Holding. (Danas, NUNS, 09.08.2012)

Other news

For the second day in a row, a part of Kursumlija has been suffering power cuts because of preparations for the programme "Zikina Sarenica", which is scheduled for Saturday near the Church of St. Nicholas in Kursumlija. The programme requires the power of at least 50 KW.

(Kurir, 09.08.2012)

Media Institutions & Activities

The Republic Broadcasting Agency (RATEL)

Near the end of July, RATEL published a list of broadcasters that are using their frequencies illegally. (UNS, NUNS, 09.08.2012) *Note: The list was published in the previous issue of the Newsletter.*

The South East Europe Media Organization (SEEMO)

SEEMO welcomes the presidential pardon for Laszlo Szasz, theauthor of a reader's comment, who was imprisoned because he could not paya fine for offending a political activist. (SEEMO, UNS, 07. 08. 2012)

Media Innovations

Media-related news

The magazine *Dinjan*, which is published in three languages – Bosnian, French and German – celebrates its first anniversary. *Dinjan* is one of the successful projects launched by the Bosnian diaspora in the media scene, and with regard to its concept it is the only magazine that represents Bosniaks in Europe, says Almir Mehonic, the editor-in-chief of the magazine. The mission of the magazine is to present the position of Bosniaks to the European public and its official institutions. In a very short period of time, the magazine has managed to achieve high quality and bring together a competent team of contributors consisting of renowned Bosniak authors like the member of the Academy of Science and Arts Muhamed Filipovic, Prof. Dr. Ibrahim Kajan, members of the Academy of Science and Arts Ferid Muhic and Dzemaludin Latic, Fatmir Alispahic, M.A., Anes Dzunuzovic, as well as well-known European authors who have been publishing their articles in the three-language magazine. The project of the Bosniak (mostly Sandzak) diaspora has received support from the Government of Luxembourg and EU funds. Unfortunately, support from the national and other institutions from the homeland is almost non-existent, while the former Ministry of Diaspora of Serbia had actually been the ministry of Serbian diaspora. On the other hand, Bosniak institutions and organizations from Bosnia and Herzegovina and Sandzak have viewed the diaspora as a hen that lays golden eggs. *Dinjan* is facing a period during which its editorial team will strive to transform the magazine into an all-Bosniak media in the diaspora that would serve as a center of information on Bosniak-European immigration, says Mehoric. (Danas – Sandzak, 10.08.2012)

The first issue of the e-3-monthly magazine *Novi Vek* – which is a liberal response to global challenges published by the Center for Euroatlantic Studies from Belgrade. Media promotion of the magazine *Novi Vek* and a public debate on the issues discussed in the first issue (Military Neutrality of Serbia and the Joint European Security and Defense Policy; Cooperation Between Serbia and NATO; Dynamics of the Reform of the Security Sector in Serbia) will be held on August 27, 2012. (The Center for Euroatlantic Studies, MC, 15.08.2012)

Inhabitants of the municipality that borders Bulgaria can now watch a local TV station that has begun broadcasting experimental programme in accordance with the decision of the Republic Broadcasting Agency (RRA). TV Bosilegrad was issued a broadcasting license by the RRA already in 2007, but the lack of money has caused a 5-year delay of the launch of its programme.

(Danas, NUNS, UNS, 16.08.2012)

Issue No. 35

August 4-17, 2012

- Abbreviations www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations.2317.html#104230
- Sections www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations-and-sections.2317.html
- Archive www.mc.rs/media-news-bulletin-archive.2381.html
- Media News Bulletin home www.mc.rs/media-news-bulletin.2298.html

The Media News Bulletin is edited by Marin and Goran Cetinic who can be contacted at goran.cetinic@gmail.com

Media News Bulletin is a short account of media reports on the situation in the media. It has been created with the aim to register the information about the media published in the previous 14 days in Serbia, shortened to reflect the basic message of media reports and grouped in thematic subsections. The editors convey the news without changing the essential meaning of media reports on the media. For the readers interested in the complete published article, its source and date of publishing are given.

This news bulletin is made possible by the support of the American People through the United States Agency for International Development (USAID) and IREX. The contents of this bulletin are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect the views of USAID, IREX or the United States Government.



