
 
 

Issue No. 34 
July 20 - August 3, 2012  

 

Content 

                   
Otasevic: RT Vojvodina has improved its programme – Vucic, Dinkic and Braca Petkovic to be in charge of media policy – Media 
professionals express skepticism – What is the interest of the buyer of Politika? - The new president of the Parliament does not know 
whether a new Law on Information will be prepared – UNS: The media has an important role in negotiations with the EU – The media in 
Southeast Europe are under increasing influence of politics, says SEEMO – Council of Europe expresses similar opinion – Editors 
of Politika: Political control over Politika continues – Vucic announces revoking of the Law on Information – Obradovic is opposed to 
formation of regional public service broadcasters – RTS programme is criticized – Will V. Eric replace A. Tijanic? - Percentage of paid 
TV fee is low – Neighborhood of Kursumlija is not covered by the RTS signal, but the bills are coming – Citizens of Subotica are 
opposed to the TV fee – V. Ilic attacks journalist – Ilic apologizes – Crew of RTV Velika Kikinda is attacked – Journalist gets fired for 
criticizing the director – International Initiative for Monitoring of Anti-Serbianism to sue Beta and Blic – Attacker on property ot TV Apatin 
is prosecuted – Journalist ends up in jail: the case of Laslo Sas – Protests from Serbia and abroad follow – Sas asks for pardon – Rights 
of minorities are better on paper than in practice, says the EU Monitoring Mission – National Council of Hungarians wants to take over 
Radio Subotica – Director of RTV Panon is elected 

. 

                   
The last episode of the series "The Media in Serbia: The Chronicles of Ruination" is broadcast – RTV apologizes to Ljiljana Smajlovic – 
The Press Council: Blic violates the code of ethics – World Press Photo exhibition is held – Around two thirds of internet users in Serbia 
reads newspapers online – Out of the 15 best-sold magazines in Serbia, 13 positions are held by magazines published by Color Press 
Group – 24 Sata and Privredni Pregled celebrate anniversaries – Journalists Veroslava Jancic and Dragan Colovic pass away 

. 

                   
Blic: The former director of RTV Bujanovac employs eight new workers for bribe – The average salary in TV production is 19,800 dinars 
– Local Press supports protests of the media that refuse to pay fees to SOKOJ – Regional summit in October to discuss sales of the 
print media in the region – The case of TV Cacak causes numerous reactions – Sale of 50% of shares of Politika to a Russian company 
causes media storm – More reactions follow – Speculations center on the sale of TV Avala and TV Pink 

. 

                   
NUNS introduces Twitter interviews – NUNS demands immediate election of the protector of citizens – UNS presents Link – UNS 
protests against firing of workers – Journalists' Union of Serbia criticizes the Privatization Agency – RRA publishes the list of candidates 
for the Programme Board of the Public Service Broadcaster of Vojvodina – RATEL publishes a list of pirate media outlets – ASMEDI 
demands that the government intervene in the sale ofPolitika 

. 

                   
Blic Crna Gora is launched – JRT begins broadcasting – "The Capital" is the new TV show on economy on TV B92 – Transparency 
Serbia publishes Legal Leaks "Manual for Journalists on Access to Information of Public Importance" – Danas introduces Android app 

http://www.mc.rs/media-innovations.2303.html�


 

The media situation in Serbia 

Branka Otasevic says in an article published by the daily newspaper Politika: "The transformation of the pretty much 
unconvincing – in both literal sense and with regard to its programme – Radio-Television Vojvodina, the public service 
broadcaster of the Province of Vojvodina, is an obvious consequence of ambitious steps taken in all segments. Now 
everything looks more dynamic, modern, professional, skillful – it is worthy of the more frequent promotional content and 
teasers. The Evening News ("Dnevnik 1") and Vojvodina Evening News are now more professionally produced. Everything 
else has been improved too – the studio scenery and lighting, the hosts' accent and pronunciation, as well as their styling... 
The news programe has been strengthened, while the local news are well-made. International cultural events have been 
reported on very thoroughly, from Sterijino Pozorje to the Festival of European Film to Exit..."  
(Politika, 22.07.2012) 

One of the promises of the new ruling coalition is the freedom of the media and revoking of the restrictive Law on Public 
Information. Leaders of the Serbian Progressive Party (SNS) and the United Regions of Serbia (URS), Aleksandar Vucic and 
Mladjan Dinkic, respectively, who have supported such a move, had previously been behind creation of restrictive media 
regulations, reports Novi Magazin.  
(Novi magazin, 26.07.2012) 

Milos Vasic says in an opinion piece published by the daily newspaper Danas: "Braca Petkovic has been appointed as the 
minister of culture. He owns a candy store as well as a collection of antiuqities and vintage cars. From what I've heard, he 
owes the state some eight and a half million dinars in taxes and was facing confiscation of property, so he must be feeling 
better now. However, the problem with the new minister goes beyond taxes. So far, he has made unnecessary statements in 
line with extreme nationalism and clerical fascism. He said that he was going to introduce 'patriotism' in culture, supposedly 
including the public information sector. He would arrest Oliver Frljic. On top of all this, he participated in promotion of the 
memoirs of the butcher from Visegrad, Milan Lukic."  
(Danas, 30.07.2012) 

Gordana Susa says in an article published by the daily newspaper Danas: "Aleksandar Vucic is now free to talk about a 
'gangster-style robbery', accusing the leaders of the Democratic Party (DS). He has announced his intention to revoke the 
Law on Information. However, when you revoke something, it becomes necessary to introduce something else. Therefore, I 
am deeply suspicious of Vucic's intention to revoke something as long as he does not announce what he intends introduce in 
its place. The candidate for the position of the minister of culture, loyal to the new government, has already revealed that he 
would revoke modernity and contemporary way of thinking, and introduce the past and tradition."  
(Danas – weekend edition, 28.07.2012) 

Regarding the purchase of the daily newspaper Politika, there is another logical question that should be answered: since the 
people who bought it are nothing more than traders, resellers and administrators, why do they need a powerful media group? 
How much more money has to be invested in the company at Makedonska Street to repay its debt and other liabilities, 
increase circulation, and upgrade the equipment? What possible interest in such things can these office workers from 
Moscow have? It is almost inconceivable that they do not have a backing from someone far richer and more powerful, who 
has a serious and long-term interest to buy this old and established media company, reports the daily newspaper Vecernje 
Novosti. 
(Vecernje novosti, 20.07.2012) 

Dragoljub Zarkovic has published an opinion piece in the daily newspaper Blic: "There are two crucial questions that need to 
be answered. First, how is it possible that the price for one of the 'the pillars of Serbdom' can be so low? Serbian tycoons pay 
more money for status symbols – airplanes and yachts! The second question is closely related to the first one. How is it 
possible that the true buyer of Politika has not felt the need – after buying one of the jewels of Serbian literacy and culture – 
to publicly announce such a move and or at least to introduce himself to the editorial office of the newspaper. It seems that 
the real buyer is trying to hide his identity for reasons that are known to him, which can only arouse suspicion."  
(Blic, 23.07.2012) 



Ruza Cirkovic says in an opinion piece carried by the daily newspaper Danas: "Everything that we have heard and seen 
during the last week about the purchase of Politika is just a manifestation of a crooked system that will bring misfortune on 
Serbia and fill the pockets of its main participants with someone else's money. At the same time, Politika was not bought 
transparently by VAC either, because at the time when VAC acquired a half of the newspaper, the company Politika a.d. had 
its own small private owners. It was a private company, but the Government of Serbia treated as a publicly-owned company. 
After the withdrawal of VAC from the ownership, Politika has been treated as if it was a property of a political party."  
(Danas – Business, 23.07.2012) 

The new president of the National Parliament of Serbia, Nebojsa Stefanovic, who is a member of the Serbian Progressive 
Party (SNS), is not aware of any activities related to drafting of a new media law. He assumes that provisions of the current 
law that are contrary to democratic values and which have resulted in concentration of power and monopoly in the media 
sector would be revoked, reports the daily newspaper Vecernje Novosti.  
(Vecernje novosti, 26.07.2012) 

Jovica Krtinic says in an article published on the website of the Journalists' Association of Serbia (UNS): "The media in 
Serbia might play a key role in the negotiation process that awaits Serbia on its path towards the full membership in the 
European Union." 
(UNS, 20.07.2012) 

Opinions about the current media situation in Serbia 
Radomir Licina says in an opinion piece published by the daily newspaper Danas: "Having in mind our bitter experience with 
the changes of media laws in Serbia and the years-long difficulties in implementation of the media strategy, it is easy to 
conclude that 20 years after the so-called democratic changes, Serbia and other countries in the region are still facing serious 
problems which are threatening their democracy."  
(Danas, 19.07.2012) 

More than two decades after the fall of the Berlin Wall, top politicians and party leaders in South East Europe are still 
struggling to accept free media and live with criticism. They publicly accuse journalists of undermining national interests, 
treason, mafia ties, conspiracies, etc. SEEMO observes with growing concern the way top politicians in South East Europe 
speak to media and about media.”Numerous recent examples in Romania, Bulgaria, Montenegro, Republika Srpska and 
Macedonia illustrate this trend. On 13 May 2012, Tomislav Nikolic, then presidential candidate and currently Serbia’s 
president, said during the TV show Word by Word, on RTS, that once elected president, he would call RTS and say: "I am 
coming to the television tonight, you will inform about everything I do, I am the president of Serbia," quoted UNS. 
(SEEMO, Večernje Novosti, 23.07.2012) 

Media freedom in Europe is deteriorating. According to a report presented to the Council of Europe, a pattern of violence and 
legal abuses directed at journalists has begun to take root in several European countries, threatening to stifle free, 
independent media with censorship and intimidation. Since late 2009, at least 17 journalists have been killed or abducted in 
Europe in the course of their work. Seven of these incidents took place in Russia, the most dangerous place in Europe to be 
a journalist. The threats to media freedom in Europe are all too apparent: intimidation, attacks, and murder; legal harassment 
and wrongful imprisonment; and official controls, criminal libel laws, and intolerable political and commercial pressure on 
journalists. Countries can no longer claim ignorance. The time has come for all concerned - journalists, civil-society groups, 
political parties, and citizens - to stand up for press freedom. 
(CIMA Daily Media News, 23.07.2012) 

Jan Briza says in an opinion piece that appeared in the daily newspaper Dnevnik: "It is true that the Democratic Party (DS) is 
in control of the daily newspaper Politika. It is also true that the same newspaper was controlled by the Democratic Party of 
Serbia (DSS) when Vojislav Kostunica was the prime minister of Serbia. New editors-in-chief, key members of the editorial 
office and the editorial policy have been changed every time there was a change in government. As a co-owner of Politika, 
VAC has never interfered with the editorial policy of the newspaper, leaving such activities to the politicians in power. It is not 
likely that the new co-owner of Politika intends to continue such practice. It is even less likely that Aleksandar Vucic – once 
Seselj's young protege and Milosevic's terminator of the free media – will easily give up on the recent practice that the 
majority partner of the ruling coalition forming the future government of Serbia, which is the Serbian Progressive Party (SNS), 



should have control over the editorial policy of the newspaper. Therefore, Politika is facing a future filled with difficulties. The 
same can be said of Serbia as well. In every country, the free media are of crucial importance."  
(Dnevnik, 22.07.2012) 

The state and the media 

Verica Kalanovic, nominated by the United Regions of Serbia (URS) for the position of the minister for local self-government 
and regional development, says: "The rule of law must be upheld. The media should report freely and must not be threatened 
after publishing the truth. We will consult media associations and OSCE and support adoption of a new law that would control 
the concentration of ownership over the media and its transparency. I think that the first step should be support to the 
freedom of the media."  
(Danas, 23.07.2012) 

The leader of the Serbian Progressive Party (SNS), Aleksandar Vucic, said that the Law on Information would be revoked: 
"We will revoke the Law and ensure the freedom of the media, but that does not mean that we will allow crime and thuggery, 
similar to what happened to Politika."  
(Alo!, Dnevnik, Politika, Vecernje novosti, 22.07.2012) 

President of Serbia Tomislav Nikolic said to the daily newspaper Vecernje Novosti: "Phantom companies have appeared from 
nowhere and bought media companies of national importance like Novosti and Politika. When Politika was nationalized in 
1991, deputies spoke in the National Parliament for days in order to delay the implementation of that decision. Today, no one 
has raised their voice while the oldest newspaper in the Balkans is being transferred into the hands of the officials of the 
Democratic Party (DS), hidden behind their friends whom they allowed to build an empire. Serbia must not allow this."  
(Vecernje novosti, 19.07.2012) 

The new government should reduce the influence of the state on the media, said the president of the Independent 
Journalists' Association of Serbia (NUNS), Vukasin Obradovic in his Twitter interview on the topic of "The New Government 
and the Media". Regarding the financing of the media, Obradovic said that NUNS would demand that the government stop 
financing the news agency Tanjug, which would be the first step towards free market competition. Obradovic is opposed to 
formation of regional public service broadcasters because that would constitute a political and not a media project. 
(Beta, NUNS, 01.08.2012) 

Public service broadcasters 

Although the Primary Court in Cacak has rejected the lawsuits filed by Radio-Television Serbia (RTS) against 311 citizens of 
Cacak who were not paying the TV fee, that does not mean that the citizens of Serbia are not obliged to pay it anymore, 
reports the daily newspaper Alo!. Slobodan Kremenjak, ANEM's lawyer, says that the Court has not rejected the lawsuits 
because they were ungrounded, but because of formal reasons. This does not mean that the TV fee should not be paid, but 
that RTS is required to formulate its lawsuits differently.  
(Alo!, 19.07.2012) 

One of the election promises given by the leader of the Serbian Progressive Party (SNS), that Aleksandar Tijanic, the director 
of Radio-Television Serbia (RTS), would be removed from his position, will probably not be fulfilled, reports the daily 
newspaper Blic. According to sources from the media, the acting president of the SNS, Aleksandar Vucic, has reached an 
agreement with Tijanic about his remaining at the position of the director of the public service broadcaster until the end of his 
term. Tijanic himself says that he will probably be the last to find out whether he would be removed from the position.  
(Blic, E-kapija, 07.19.2012) 

Critics have an extremely low opinion of Tijanic's success at the helm of the public service broadcaster. Tijanic claims that he 
has made the most-watched programme. From the outside, it can be said that Radio-Television Serbia (RTS) is neither better 
nor worse than what it would have been had someone else been in Tijanic's place, says the daily 
newspaper Blic, characterizing it as only slightly more decent than its competitors whose programme is filled with reality 
shows, close to the government as much as it is expected from the public service broadcaster, and with a programme that is 
bursting at the seams with re-runs of once-popular programmes.  
(Blic, E-kapija, 21.07.2012) 



According to our sources, the most serious candidate for the position of the director of RTS is Vilibald Eric, a TV produces 
with extensive experience in Sarajevo and Ukraine, reports the daily newspaper Kurir. The position of the general director of 
Radio-Television Serbia (RTS) is equally desired by the Serbian Progressive Party (SNS) and the Serbian Socialist Party 
(SPS). SPS also has a candidate for the position. Zarko Obradovic, who is in charge of human resources in the SPS, aims to 
convince a professor at the Megatrend University and the dean of the Faculty of Culture and the Media, Milivoje Pavlovic, to 
join the race for the position of the director of RTS.  
(Kurir, UNS, 24.07.2012) 

Radio-Television Serbia (RTS) has issued a press statement saying that the broadcaster has not called for nor introduced the 
TV fee, but that the TV fee was introduced in accordance with the decision of the Government of Serbia made in 2002. RTS 
will suggest the Government of Serbia new legal framework that would allow fulfillment of the Government's obligation to 
provide RTS a stable and sufficient source of financing, in line with European practice. This framework should bring to the 
same level the rights and obligations of citizens of Belgrade and Novi Sad, 60 percent of whom paid the TV fee in the last 
month, and the citizens living in the rest of Serbia, where the average rate of payment was around 21 percent, says RTS. 
One of the possible models for more stable financing of RTS is to allow the broadcaster to collect the fee itself.  
(Tanjug, Blic, E-kapija, 18.07.2012, Press, 19.07.2012, Tanjug, Pregled, UNS, 20.07.2012,Novi magazin, 26.07.2012) 

Former neighbours of the director of Radio-Television Serbia, Aleksandar Tijanic, who live in rural communities in the 
municipality of Kursumlija – some 20 villages in total – are not covered by the RTS terrestrial signal. Despite this, they have 
been receiving bills for TV fee each month.  
(Beta, Danas, 20.07.2012, Kurir, UNS, 21.07.2012) 

RTS has large claims in Subotica, because its citizens watch TV programme via cable networks and consider that paying an 
additional TV fee for RTS is unjustified. Those who have not been paying the TV fee say that it would be logical for cable 
providers to pay the fee to RTS, similarly to their relationship with other TV stations.  
(Danas, 30.07.2012) 

Threats, attacks and legal proceedings against journalists; media-related trials 

Ilic vs. Beckovic 

Coalition partners of Velimir Ilic, the leader of the political party New Serbia (NS), did not want yesterday to condemn his 
attack and threats against journalist Olja Beckovic. Only the United Regions of Serbia (URS) commented on the latest 
incident caused by the future minister. URS says that Ilic was not acting in official capacity and that his behavior has nothing 
to do with the party or the coalition agreement.  
(Blic, 19.07.2012) 

The leader of New Serbia (NS), Velimir Ilic, believes that his accusations against Olja Beckovic will not cost him the 
ministerial position. Ilic told the daily newspaper Press that the leader of the Serbian Progressive Party (SNS), Aleksandar 
Vucic, and the future prime minister, Ivica Dacic, had not criticized him for his statements about the author of the TV show 
"Impression of the Week".  
(Press, 19.07.2012) 

SEEMO condemned yesterday the latest insults made by the leader of the political party New Serbia (NS) against journalists 
and called on all politicians in Serbia to threatening and insulting journalists.  
(Dnevnik, 19.07.2012) 

The president of the New Serbia (NS), Velimir Ilic, apologized to Olja Beckovic and TV B92 for insults made several days ago 
at a press conference, after being criticized by his coalition partner, the leader of the SNS, Aleksandar Vucic.  
(Alo!, Blic, Danas, Dnevnik, Informer, Press, Pregled, Politika, Kurir, 20.07.2012) 

------- 

Voja D. from Kikinda attacked writer Srdjan Tesin and cameraman of TV VK, Kristijan Tot, during the presentation of music 
bands from Kikinda and the book "Small Circle", written by Vladislav Vujin, in the Cultural Center of Zrenjanin. Voja D. also 



insulted the Radio VK host, Darko Zivkovic. The audience prevented the incident from escalating. The Independent 
Journalists' Association of Vojvodina (NDNV) condemned the incident and demanded that the authorities arrest the attacker 
and investigate the motive behind the attack. The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) called on the 
authorities in Zrenjanin to immediately investigate the incident.  
(Kurir, 22.07.2012, UNS, 23.07.2012, Beta, Politika, 24.07.2012) 

Miroslav Miskovic, the director of the local newspaper from Gornji Milanovac, Takovske Novine, threw out yesterday a 
journalist, Vladislav Vujovic, from the editorial office after the journalist criticized his work.  
(Beta, Danas, Press, Vecernje novosti, UNS, 24.07.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) condemned the dismissal of journalist Vladan Vujovic by the director of the 
weekly magazine from Gornji Milanovac, Takovske Novine. Vujovic said that the case will have an epilogue in court.  
(Beta, Danas, 26.07.2012) 

During a water polo match between Serbia and Hungary, Danilo Ikodinovic strongly criticized the RTS commentator, 
Aleksandar Stojanovic, reports Kurir.  
(Kurir, 30.07.2012) 

The International Initiative for Monitoring of Anti-Serbianism (MIPA) will sue the news agency Beta and the daily 
newspaper Blic for violation of the laws of the Republic of Serbia.  
(UNS, 26.07.2012) 

Following the criminal charges filed by the Police Station in Apatin, the Primary Public Prosecutor's Office in Sombor initiated 
a lawsuit against Jovan Banjac from Apatin because of destruction and damaging of the property of TV Apatin. 
(UNS, 27.07.2012) 

Rights of journalists 

The case of Laslo Sas 

Laslo Sas, a contributor to newspapers Magyar Szo and Het Nap, who was sentenced by the Primary Court in Subotica in 
April of the last year to pay a fine in the amount of 150,000 dinars for libel against Laslo Torockai, the leader of the movement 
"64 Zupanije", began serving a five-month prison term on Friday because he was not able to pay the required amount. The 
process lasted for almost four years because the Serbian police banned Torockai from entering Serbia for the period of two 
years due to an incident that happened on Palic.  
(Alo!, 22.07.2012, UNS, 23.07.2012, Politika, UNS, 26.07.2012) 

The vice president of the government of Vojvodina, Slavisa Grujic, said today that it is outrageous that journalists in Serbia 
can be punished for libel against an individual who was banned from entering Serbia for two years because of extremism. 
Grujic made his statement during his visit to Katali Sas, the wife of the retired journalist Laslo Sas, who is now imprisoned. 
Grujic offered his help in providing everything that Sas, who is in bad health, might need to make his stay in prison more 
bearable. Grujic welcomed the response of journalistic associations, who had protested against this injustice, and added that 
the Secretariat for Culture and Information of the Province, headed by him, will demand that Sas be pardoned and leave the 
prison as a free man. "There are initiatives to collect the needed amount of 150,000 dinars which Laslo Sas is required to 
pay, but I think that the president of the Republic should pardon this man. The government should support him and set him 
free", said Grujic.  
(Beta, NUNS, 24.07.2012, Politika, Press, Vecernje Novosti, Press, Politika, 28.07.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS), the Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) and the 
Independent Journalists' Association of Vojvodina (NDNV) call on Tomislav Nikolic, the president of Serbia, to pardon Laslo 
Sas.  
(Alo!, Vecernje Novosti, Press, 27.07.2012) 

If Laslo Sas had sufficient income for normal life, only a few people would have reacted to the unreasonable verdict of the 
Primary Court in Subotica, reports the daily newspaperPress. However, since Laslo Sas is dependent on his wife's small 
pension, he cannot afford to pay the fine and had no other choice but to begin serving a five-month prison term. Laslo 



Torockai, on the other hand, is the leader of the movement "64 Zupanije", whose members call Vojvodina "the southern 
province", i.e. Delvedek, and who demand revision of the Trianon agreement of 1920 and creation of Greater Hungary within 
its pre-World War I borders.  
(Press, 29.07.2012) 

If the government does not begin the procedure for pardoning of the journalist Laslo Sas from Subotica, journalistic 
associations and the daily newspaper Press intend to collect money and buy his freedom. Journalistic associations warn that 
if the verdict remains unchallenged, Laslo Sas will be the first journalist serving a prison term for insult since the adoption of 
the new criminal code.  
(Press, 30.07.2012) 

Journalistic associations have launched an initiative to pardon the journalist, but he is required to ask for pardon himself.  
(UNS, 30.07.2012) 

The lawyer for the Journalists' Association of Serbia (UNS), Zoran Lakicevic, said today that the verdict made against 
journalist Laslo Sas for insulting of the leader of the Hungarian rightist extremist movement was unfounded and senseless.  
(UNS, 31.07.2012) 

Journalist Laslo Sas delivered to the administration of the District Jail a plea demanding pardon from President of Serbia 
Tomislav Nikolic, reports the newspaper Suboticke Novine. In the meantime, Reporters Without Borders, which is an 
international organization for protection of the freedom of the press, condemned the verdict against journalists Laslo Sas and 
called on Serbia to protect journalist. 
(Politika, NUNS, Press, 31.07.2012, Dnevnik, Kurir, Večernje novosti, 01.08.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) informs the public and its colleagues that the cabinet of the President of Serbia 
Tomislav Nikolic received today a plea sent by journalist Laslo Sas, who is serving a prison term of 150 days. 
(UNS, 01.08.2012) 

The minority media 

The legal framework of the Republic of Serbia reflects its strong commitment to protection of minorities and their cultural 
identity, which was noted by the Venice Committee. The Committee gave a positive assessment of the Serbian Constitution. 
However, in practice, implementation of the regulations and the actual protection of minority communities slightly differ from 
the theory – this is one of the conclusions of the expert analysis by the Monitoring Mission for protection of minorities 
organized by the EU Delegation to Serbia. In the media scene, there are many examples of non-implementation or wrong 
interpretation of the right to information in minority languages, or the presence of minorities in the media.  
(Danas – Weekend edition, 28.07.2012) 

The National Council of Hungarians will launch an initiative to take over some of the founding rights in Radio Subotica. The 
councilor for information in the National Council, Erzebet Zita Simon, said that the media outlet is of special significance for 
informing of the Hungarian national minority i.e. preservation, improvement and development of its national identity.  
(Magyar Szo, NDNV, 26.07.2012) 

Members of the National Council appointed yesterday Istvan Bodzoni as the director of RTV Panon. Bodzoni had been the 
acting director of the station since September of the last year. He said that most of the specified goals had been achieved: 
programme structure was changed, the technology of production has been upgraded, the network of correspondents has 
been created, while several agreements on cooperation have been signed with domestic and Hungarian media outlets. The 
director of RTV Panon added that it was necessary to ensure a more stable financial backing and to extend its area of 
coverage.  
(Magyar Szo, NDNV, 26.07.2012) 

  



 

Professional standards 

What was the history of newspapers like Nacional, Kurir, Balkan, Internacional, Srpski Nacional, Alo!, Centar, Pres, Gazeta, 
Sutra, Ekskluziv, Skandal, and why Politika and Danasare the only serious newspapers that have remained in the market? 
These are only some of the questions answered in the last, eighth episode of the documentary series "The Media in Serbia: 
The Chronicles of Ruination", authored by Slavisa Lekic.  
(Politika, 20.07.2012) 

In the eighth episode of the series aired on RTV Vojvodina on 20 July 2012, the president of the Journalists' Association of 
Serbia (UNS) was accused on the basis of false claims of "editing Politika in a manner unprecedented since the time of the 
notorious Hadzi Dragan Antic". RTV has apologized to Ljiljana Smajlovic for untruths published in the series authored by 
Slavisa Lekic. 
(RTV, UNS, 30.07.2012) 

The Complaints Committee of the Press Council held a session on 26 July 2012 at which it unanimously decided that by 
publishing the article entitled "Psychiatric Patient Commits Suicide" on 23 June 2012, the daily newspaper Blic violated the 
Serbian Code of Journalism, specifically the article VI, points 1 and 2, which stipulate that journalists have to "respect privacy, 
dignity and integrity of people they report on" and that "journalists and editors have to avoid speculations and reporting of 
opinions while reporting on accidents and tragedies with fatalities or serious damage to property and other interests of 
citizens". The daily newspaper Blic is obliged to publish the decision of the Committee. 
(Blic, NUNS, 01.08.2012) 

Awards, training courses and competitions 

The World Press Photo exhibition, featuring the works made by the winners of the annual competition in journalistic 
photography, was opened yesterday in the Youth Cultural Center. The unique traveling exhibition is being organized by the 
World Press Photo Foundation, an independent and non-profit organization headquartered in Amsterdam, where it was 
founded in 1955.  
(Danas, 21.07.2012) 

The media audience 

Print editions of newspapers in Serbia have suffered from diminishing circulation because of the development of the Internet 
and mobile phones. In the last few years, the number of sold copies of print media outlets has been on the decrease while, 
on the other hand, the number of visitors of web sites has dramatically increased. According to information from the Statistics 
Agency, in the last year no less than 64 percent of internet users in Serbia read online newspapers and magazines.  
(Danas, 19.07.2012) 

According to the auditing of sold copies of magazines in Serbia in May 2012, Color Press Group holds no less than 13 
positions on the list of most-sold magazines. The first position is still held by the magazine Posalji Recept ("Send a Recipe") 
which sold 267,000 copies in May 2012. The magazine has the highest circulation in Serbia and the region (including the 
competition from daily newspapers as well). The second place is held by the magazineTorte i Kolaci ("Cakes and Biscuits"), 
which has become a monthly magazine (with circulation of about 190,000), while the Skandal is positioned at the fourth place 
with 79,000 sold copies. The fifth place is held by the magazine Dobra Hrana ("Good Food") with 71,000 copies. Positions 7-
15 were held in May by the following magazines: Svet, Lepota i zdravlje, Bravo, TV Novele, Hello!, Top Zdravlje, Zena i 
Zdravlje, Cveće u Domu and JOY.  
(ASMEDI, juli 2012) 

In the recent years, the number of sold copies of daily and weekly newspapers has been on the decrease, many of them 
have been closed down, while the audience is turning to the Internet in increasing numbers. In Serbia, a system of small 
payments that would allow access to media content does not exist. Some of the media outlets offer an increasing amount of 
free content, while more extensive coverage is offered in print. The president of the Independent Journalists' Association of 
Serbia (NUNS), Vukasin Obradovic, says that he supports "a degree of protection of content on the internet". The media can 



protect themselves from the Internet by not trying to compete in immediacy of offered information, since that race cannot be 
won. In his words, the media need a different, analytical and investigative approach to journalism and should strive to analyze 
the information that has already been placed on the Internet. The deputy editor-in-chief of the weekly magazine NIN, Mirko 
Mlakar, said to the daily newspaper Danas that every media content should be paid for because it has its own value. He 
added that the Internet was only a platform for distribution of media content.  
(Danas, 27.07.2012) 

Media transfers 

Journalistic stars from Radio-Television Serbia (RTS), Olivera Jovicevic and Olivera Kovacevic, renowned for their political 
TV shows "Upitnik" ("The Question Mark") and "Da, Mozda, Ne" ("Yes, Maybe, No"), will appear in a new programme format. 
Between August 13 and September 1 they will alternately host the Morning Programme of the national public service 
broadcaster.  
(Press, UNS, 20.07.2012) 

Anniversaries 

The only free daily newspaper in Serbia, 24 Sata, celebrated the publication of their 1500th issue. The first issue was 
published on 9 September 2007. Today, the newspaper has the largest number of readers among daily newspapers in 
Belgrade and Novi Sad. According to the latest results, during the week of 9-15 July, the newspaper had an average number 
of 381,000 readers a day.  
(ASMEDI, juli 2012) 

The 16,000th issue of Privredni Pregled was published today, which is a unique example among the editorial offices in Serbia 
and the Balkans. Thanks to professional reporting and diverse content, the newspaper has gained credibility and a large 
number of readers with a wide ranging education, age and social status. During the last 89 years, generations of journalists 
have written the economic history of Serbia, former Yugoslavia and the Balkans in more than 400,000 pages. The first issue 
of Privredni Pregled was published on March 4, 1923.  
(Pregled, UNS, 26.07.2012) 

In Memoriam 

Veroslava Jancic, the oldest Serbian journalist and a member of the Journalists' Association of Serbia, passed away in 
Belgrade at the age of 98. She began working for Nova Makedonija in Skoplje in 1957, while in the period 1963-1976 she 
was a journalist with and editor of Borba. She wrote articles and edited series of articles. She also worked as a translator and 
spke French, Italian, German, English and Russian languages. After her retirement, she wrote articles for Politika and NIN. 
She wrote her last article at the age of 93.  
(UNS, 24.07.2012, Beta, Blic, Danas, 25.07.2012) 
Dragan Colovic, a former editor of the foreign policy section of Radio Belgrade and years-long member of the Journalists' 
Association of Serbia (UNS), Dragan Colovic, passed away tonigh at the age of 75. He spent his entire career working for 
Radio Belgrade. 
(UNS, RTS, Kurir, Glassrbije, naslovi, hercegovinainfo, e-novine, vesti, 20.07.2012.) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Media business operations 
A former director of RTV Bujanovac, Sevdailj Hiseni, employed eight new workers on permanent employment contracts only 
one week before leaving his position, said to journalists the new president of the Managing Board of the public company, 
Nedzat Behljulji. Behljulji is a member of the Democratic Party, which has formed a new local government with the Serbian 
coalition after the elections held on May 6. No one understands this decision of the former director, because it is well-known 
that the station with 34 employees has difficulties surviving and additional eight workers are not needed by TV Bujanovac, 
said Behljulji. 
(Danas, 21.07.2012) 

Some of the newly-employed workers allegedly told the police in Bujanovac that they had no other choice but to pay bribes 
amounting to 1,000-2,000 euros so that they would be employed. Sevdailj Hiseni was not available for comment. 
(Blic, 30.07.2012) 

In the last month, the largest salaries were earned by employees in the industry of manufacturing of tobacco products 
(99,300 dinars on average), while the employees in the cinema, TV and music production received five times less (19,800 
dinars on average). 
(Pregled, 26.07.2012) 

The business association "Local Press" has expressed its solidarity with and support for the demands made by local 
electronic media outlets for revision of invoices sent recently to them by SOKOJ. So far, aside from the members of Local 
Press – print and online local media outlets – the campaign has been joined by more than 25 local radio stations from 
Krusevac, Loznica, Kragujevac, Cacak, Odzak, Uzice, Pozarevac... We call on local non-governmental organizations to 
support the campaign "Defend Locally" and support their local media. We call on the representatives of SOKOJ to negotiate a 
solution to the problem, says the press statement. 
(Local Press, UNS, 01.08.2012) 

Regional Press Media Summit will be held this in October of this year in Belgrade. The main topic of the Summit will be the 
cross-border sale of the print media in the region. 
(Beta, NUNS, 31.07.2012) 

Privatization and the state-owned media 
The case of TV CACAK 
The employees of TV Cacak, who have been striking for 24 days, demand that the Privatization Agency terminate the sales 
contract on the basis of which the former city TV station was sold to a private owner. Representatives of the Agency visited 
the city of Cacak yesterday to conduct a routine control of the contract on privatization. The new administration of Cacak 
gave its support to strikers and intends to "make attempt to find a model" that would ensure survival of TV Cacak. 
(Blic, Politika, Pregled, Press, Vecernje novosti, UNS, NUNS, 20.07.2012) 

The Commercial Court in Cacak has decided to initiate bankruptcy proceedings in TV Cacak because of the station's inability 
to conduct payments. The bankruptcy proceedings were initiated after request by the company Pro Vision. TV Cacak owes 
871,000 dinars to Pro Vision. Yesterday the bankruptcy manager, Aleksije Kaludjerovic, visited the station, took the keys to 
its premises and vehicles, as well as its business seals, and ordered that its programme be shut down at midnight. 
(Blic, Politika, Press, Pregled, Vecernje novosti – Serbia, UNS, 25.07.2012) 

Employees of TV Cacak, which became the subject of bankruptcy proceedings two days ago on the order of the Commercial 
Court in Cacak, spent the whole night in the premises of the station because they were not willing to shut down the 
programme aired by the station in accordance with demand made by the bankruptcy manager. The police visited the station 
in the early morning but, in the words of the employees, they only examined the situation. 
(Press, 26.07.2012) 

During the yesterday's meeting between employees of TV Cacak and the Commercial Court Judge Marija Adzemovic, who 
had ordered the initiation of bankruptcy proceedings in the media company, and the bankruptcy manager, it was agreed that 
broadcasting of the programme will be allowed so that the regional TV station would not lose its broadcasting license. The 



owner would benefit more from bankruptcy than from termination of privatization, since in such case he would not be obliged 
to repay the debt, which would instead be repayed from the bankruptcy assets – which have a much lower value than the 
outstanding debt. We suspect that the owner has hidden personal debt and debt of other companies behind the total debt of 
the TV station, the employees said. 
(Vecernje novosti – Serbia, Blic, 26.07.2012, 29.07.2012) 

The legal representative of the Journalists' Union of Serbia (SNS), lawyer Nenad Cvjeticanin, published yesterday a press 
statement on behalf of TV Cacak saying that the decision to initiate bankruptcy proceedings was illegal and that the 
Privatization Agency, as the only actively legitimate side in the case, should appeal the decision so that it can be revoked. 
(Tanjug, Beta, Danas, Pregled, 26.07.2012) 

The bankruptcy manager, Aleksije Kaludjerovic, visited TV Cacak yesterday and repeated his demand that the employees 
leave the premises of the station and stop airing its programme. "The law does allow any alternative interpretations, and one 
of the legal consequences of the bankruptcy proceedings is the termination of employment contracts of all employees. They 
are under great stress, which is understandable, but such is the reality", said Kaludjerovic to the daily newspaper Politika. 
(Politika, UNS, 26.07.2012) 

Representatives of the employees of TV Cacak met with the Commercial Court Judge Marija Adzemovic, who explained 
them the reasons for the initiation of bankruptcy proceedings and pointed out that she had been legally obliged to make such 
a decision not later than a three-day period without notifying the Privatization Agency. 
(Beta, Pregled, Politika, Informer, 27.07.2012) 

Employees of TV Cacak, which became the subject of bankruptcy proceedings during the last week, were dismissed from 
work yesterday. 
(UNS, 31.07.2012, Blic, 31.07.2012, Tanjug, RTV B92, NUNS, Politika, Press, 01.08.2012) 

The case of Politika 

East Media Group from Moscow took over 50 percent of the company "Politika Newspapers and Magazines" from the 
Vienna-based Ost Holding, it has been published on the website of the Business Registers Agency. The oldest daily 
newspaper in Serbia and the Balkans,Politika, i.e. the publisher of the newspaper, the company "Politika Newspapers and 
Magazines", has a new ownership structure as of July 16. 
(NUNS,17.07.2012, Beta, NUNS, 18.07.2012, Danas, Politika, 19.07.2012, ASMEDI, juli 2012) 

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) called on the members of the former government and the daily 
newspaper Politika to immediately reveal to the public all relevant information about the transfer of ownership over the 
newspaper. 
(NUNS, 18.07.2012) 

No one has any official information about the sale of the ownership share in the company "Politika Newspapers and 
Magazines" owned by the German company VAC. Despite the fact that the press statement issued by the new owners of a 
half of Politika says that negotiations lasted for several months, the senior managers of Politika a.d., which is the owner of the 
other half of the company, claim that they have not been informed about that. 
(Beta, Pregled, Press, Blic, Kurir, 19.07.2012) 

The vice president of the Serbian Progressive Party (SNS), Nebojsa Stefanovic, said yesterday that the new government 
should investigate who are the people standing behind the purchase of the shares of Politika and how that could happen 
"overnight and without and public knowledge". Media associations – NUNS, UNS, ANEM, Local Press and NDNV – say that 
the case of Politika is a good opportunity for the new government to ensure transparency of ownership over the media. 
(Beta, Danas, Tanjug, Pregled, Alo!, Dnevnik, 19.07.2012) 

The president of the Journalists' Association of Serbia (UNS) and a former editor-in-chief ofPolitika, Ljiljana Smajlovic, says 
that she is embarrased by the behaviour of the current editorial team of the oldest newspaper in the Balkans, as well as by 
the fact that the technical government had not done anything to protect the law and its interest. 
(Informer, Vecernje novosti, 19.07.2012) 



The director of Politika a.d., Zefirino Grasi, has not been contacted by the buyer of the ownership share in the joint company 
"Politika Newspapers and Magazines" owned by the German corporation VAC. The company publishes the daily 
newspaper Politika. A letter sent by East Media Group to the Legal Office Zivkovic/Samardzic and carrying the designation 
"Moscow, Russian Federation, July 18, 2012", without any company logo, says that the company entered the deal with 
intention to "strengthen and improve the market position of 'Politika Newspapers and Magazines' and ensure its development 
and growth". 
(Tanjug, Pregled, Politika, 19.07.2012) 

Dragan Bujosevic, the editor of the newspaper Politika, says: "East Media Group is a co-owner, and not a new owner 
of Politika, because the German company VAC could only sell its own share in 'Politika Newspapers and Magazines'. The 
state-owned share is still owned by the state, i.e. the government. Therefore a change in the editorial policy in 'Politika 
Newspapers and Magazines' (the daily newspaper Politika, Sportski Zurnal and Stamparija) is not to be expected. I believe 
that Politika should be privatized, in accordance with law. State patronage over Politika has cost the newspaper 200,000 of its 
readers and, among other things, the building in the center of Belgrade which is now owned by the Commercial Bank, 
while Politika is paying a rent for the building." 
(Politika, 19.07.2012) 

The contract on sale of 50 percent of "Politika Newspapers and Magazines" obliges the buyer, East Media Group, to 
immediately pay 4,000,000 euros, while the remaining 700,000 euros is to be paid until December 1, 2014. Interest of 1.75 
percent will be charged during the period between the signing of the contract and the day of payment. 
(Politika, 19.07.2012) 

The acting president of the Serbian Progressive Party (SNS), Aleksandar Vucic, accused the leader of the Democratic Party 
(DS), Boris Tadic, and the deputy president of DS, Dusan Petrovic, of standing behind the "criminal and scandalous" sale of 
50 percent of the shares of the daily newspaper Politika. The deputy president of the DS, Dusan Petrovic, said yesterday that 
these claims were completely untrue. The owner of the company Pharmacom, Miroslav Bogicevic, said that he had not 
bought the daily newspaper Politikaand that he had not in any way participated in the deal. 
(Tanjug, Pregled, 19.07.2012, Beta, Politika, Blic, 20.07.2012) 

Moscow-based East Media Group has not asked for approval of the Committee for Protection of Competition of its purchase 
of the stocks of the company "Politika Newspapers and Magazines". Approval by the Committee is required only if the buyer 
of the shares acquires majority ownership i.e. the control package of stocks. 
(Beta, Pregled, 19.07.2012) 

Official data on business operations of "Politika Newspapers and Magazines" is not good: the company, which employs 439 
people, suffered losses in the amount of 30 million dinars in the last year, while its net loss amounted to 18.4 million dinars. 
According to sources ofNovosti, Politika and VAC have not even agreed on the amount of money owed by the domestic 
media company to the German corporation. Estimates vary from five to 15 million euros. 
(Vecernje novosti, 19.07.2012) 

The minister of culture, Predrag Markovic, said that his Ministry was not competent in the area of media ownership, and that 
other parts of the government have responsibilities in that field. 
(Vecernje novosti, 19.07.2012) 

A deputy in the national parliament and a member of the Liberal-Democratic Party (LDP), Zoran Ostojic, said yesterday that 
LDP would demand formation of an investigative parliamentary committee tasked with investigation of the sale of Politka. 
(Beta, Politika, Alo!, Vecernje novosti, Kurir, 20.07.2012) 

The Tax Administration of Serbia has not yet received any application related to capital gain from the buyer of a part of the 
daily newspaper Politika, the East Media Group, said the director of the Administration, Dragutin Radosavljevic. 
(Danas, Dnevnik, Vecernje novosti, 20.07.2012) 

The director of the Anti-Corruption Agency, Zorana Markovic, said yesterday that the Agency received the information about 
the change in ownership over Politika from the media and that this information does not offer any basis for the Agency to act 



upon. 
(Beta, Politika, Informer, 20.07.2012) 

In the beginning of April, German corporation VAC offered Serbia to purchase 50 percent of ownership over the daily 
newspaper Politika for the sum of 4.7 million euros, but the government probably could not afford the purchase, said 
yesterday the consultant on foreign investment, Mahmut Busatlija. 
(Pregled, Vecernje Novosti, 20.07.2012) 

The change in ownership over the daily newspaper Politika will be investigated by the authorities in the following days, it was 
announced yesterday by the Serbian Progressive Party. 
(Informer, 20.07.2012, Danas, Dnevnik, Politika, 23.07.2012) 

The European Federation of Journalists (EFJ) joined yesterday the media associations from Serbia and Germany in their 
criticism of the total lack of transparency in the sale of the 50 percent of Politika owned by VAC. 
(UNS, 24.07.2012, Tanjug, Politika, Večernje novosti, 25.07.2012) 

The editor of the foreign policy section of the daily newspaper Politika, Bosko Jaksic, says: "Mr. Dacic and Mr. Vucic, do not 
allow that the case of the sale of Politika ends like all the previous cases. You could score an important point in the very 
beginning if you help liberate the media scene and introduce transparency, as you have been announcing. Otherwise, a 
missed opportunity would give a very bad signal about the future, and convince us – the employees of Politika – that Serbian 
politicians do not care about the fate of the oldest Serbian newspaper." 
(Politika, 22.07.2012) 

The representative of the state capital in Politika, Jovan Simic, said yesterday that it was not certain whether the contract on 
sale of the stocks, owned by VAC and offered for purchase to the state, was valid, and that the then Managing and 
Monitoring Boards were informed about the offer made by the German media group. 
(Politika, 20.07.2012) 

The public has failed to notice that the International Financial Corporation (IFC) approved Pharmacom MB in October the 
amounts of 40 million euros and another 80 million euros in so-called mobile funds from commercial banks operating in 
Serbia. 
(Pregled, 23.07.2012) 

A protest of a part of employees of "Politika a.d." ended with an agreement between the employees and the management 
that the one and a half late salaries should be paid before the next Friday. If the agreement is honoured, the employees will 
not begin a strike that would suspend the printing of daily newspapers Politika and Kurir. 
(UNS, 20.07.2012, Danas, 21.07.2012, Tanjug, Pregled, Alo!, 23.07.2012) 

Gordana Susa says in an opinion piece published by the daily newspaper Blic: "50 percent of the shares of Politika is being 
sold to a newly-founded company which is unrelated to the field of publishing, lacks business operations that would enable it 
to pay 4.7 million euros, and was founded in the Russian Federation, not on Cayman Islands. At the same time, the daily 
newspaper Politika began publishing a new special supplement entitled 'Ruska Rec'...On top of all of this, the whole 
transaction was legal because the law does not stipulate transparency of ownership, while the director, the editorial office and 
the Managing Board were not informed." 
(Blic, 21.07.2012) 

The mystery centered on the new owner of a half of the daily newspaper Politika has not been resolved for four days, ever 
since the Business Registers Agency registered a new co-owner, the Moscow-based East Media Group. Yesterday, Prime 
Minister Ivica Dacic gave his support to demands that the transaction be investigated in order to identify the actual buyer of 
the newspaper. 
(Blic, 21.07.2012) 

A German association of journalists strongly criticized the German publishing corporation VAC because of the manner in 
which it sold its share in Politika. Haindrich Zerner, the head of the public relations of the German Association of Journalists, 
said to Politika: "Ever since VAC became active in the media scene abroad, it has been acted in the new markets precisely in 



the way that German laws do not allow". 
(Politika, 24.07.2012) 

15 days after VAC sold 50 percent of ownership in the company "Politika Newspapers and Magazines" (PNM), a 
representative of the new co-owner, Russian company East Media Group, has not yet spoken in public. 
(Akter, 01.08.2012) 

Immediately after it was formed in the end of January in Moscow, East Media Group was rumored as the prospective buyer of 
the stocks of Dnevnik owned by the German corporation. 
(Vecernje novosti, 19.07.2012) 

The case of TV Pink & Avala 

After the sale of Politika, a new storm is brewing in the media scene of Serbia. According to sources quoted by the daily 
newspaper Press, an agreement on the sale of TV Avala has been reached, while the sale of TV Pink is in its final stage. 
Well-informed sources say that TV Pink will be purchased by SBB, while the owners of TV Avala will be two foreign 
companies, with unknown backers. 
(Press, E-kapija, 19.07.2012) 

Bogoljub Karic, one of the owners of the company BK, who is also wanted by the Interpol, intends to buy TV Avala, reports 
the daily newspaper Kurir. Dragomir Karic, a deputy in the parliament and a member of the Serbia Force Movement (PSS), 
says that the family wants to own a TV station again, but that the purchase of TV Avala has not been discussed. The deputy 
president of the Council of the Republic Broadcasting Agency, Goran Karadzic, said that he was not aware of any information 
about the sale of TV Avala. 
(Kurir, Politika, 20.07.2012) 

The press department of Radio-Television Pink said that the media company was not for sale at the moment, that there were 
no negotiations about the sale of the TV station, and that the minority share in TV Avala owned by Zeljko Mitrovic, the owner 
of TV Pink, was also not for sale. 
(Blic, Danas, Dnevnik, Informer, Press, Vecernje novosti, UNS, 20.07.2012) 

The media company VAC still owns 55 percent of the shares of the daily newspaper from Novi Sad, Dnevnik, while the 
director of "Dnevnik Vojvodina Press", Dusan Vlaovic, says that he does not know what the German company intends to do 
with its share. He notes that in October 2010 VAC offered to give its shares to employees of Dnevnik under certain 
conditions, but that "Dnevnik Holding" refused the proposal invoking the right of first purchase. 
(Tanjug, Dnevnik, 22.07.2012, UNS, 23.07.2012) 

The most recent events related to the privatization of the company Politika, as well as the strike of employees and the 
bankruptcy of TV Cacak, confirm the validity and necessity of the Kragujevac Initiative signed by representatives of numerous 
electronic media outlets from all parts of Serbia since 2007, says the yesterday's open letter sent to the president of the 
Government of Serbia and the minister of culture and information, as well as NUNS and UNS, by the directors and editors-in-
chief of Radio-Television Kragujevac (RTK), NTV Nis and radio stations in Pancevo and Novi Pazar. They demand that the 
authorities implement the recently adopted Strategy of Development of the System of Public Information in Serbia until 2016, 
which stipulates formation of six regional radio and TV public service broadcasters. 
(Beta, Politika, Danas, Dnevnik, UNS, Blic, 27.07.2012) 

 

 

 

 

 

 



 

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) 

On Wednesday, 25 July 2012, the Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) published the first Twitter interview, 
which will be a part of the permanent series of Twitter interviews with renowned journalists and media experts. On 
Wednesday, 1 August 2012, between 12.00 and 14.00, the interview with the president of NUNS, Vukasin Obradovic, will be 
entitled "Will the new government continue to treat journalists as servants of the political elite or will it accept the fact that the 
media should serve as a watchdog of government, like in all democratic countries". Twitter interviews are available at the web 
page of NUNS. 
(NUNS, MC, 20.07.2012, NUNS 24.07.2012, 26.07.2012) 

The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) is concerned because of the fact that the mandate of the 
protector of citizens, Sasa Jankovic, expired on 23 July, while his successor has not been elected. We appeal on the National 
Parliament of Serbia to complete the procedure of election of the protector of citizens as soon as possible and allow the 
functioning of the institution in its full capacity. We remind that the Constitutional Court of Serbia has judged the restrictive 
provisions of the Law on Public Information unconstitutional at the initiative of the protector of citizens, Sasa Jankovic. 
(NUNS, Danas, 23.07.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) 

A new issue of the magazine Link was presented in the Press Club of the Journalists' Association of Serbia (UNS). The event 
was hosted by Dragana Bjelica, the editor-in-chief of the magazine co-published by UNS. 
(Politika, UNS, 20.07.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) condemned yesterday the decision of the director of the weekly 
magazine Takovske Novine from Gornji Milanovac to dismiss journalist Vladan Vujovic. Vujovic was laid off from work 
because he questioned the business policy during a meeting of the editorial office. UNS demands that Vladan Vujovic be 
allowed to work. 
(Beta, Politika, 25.07.2012) 

Journalistic trade unions 

The Journalists' Union of Serbia (SNS) called on the Privatization Agency to respond to the decision of the Commercial Court 
to order bankruptcy proceedings on a regional TV station, TV Cacak, which has resulted in dismissal of 24 employees. 
(Vecernje novosti – Serbia, 30.07.2012) 

The Republic Broadcasting Agency (RRA) 

The Council of the Republic Broadcasting Agency has published a list of candidates for 12 members of the Programme 
Board of the Public Service Broadcaster of Vojvodina. They are: 1. Dijana Suboticki, journalist, 2. Miroslav Djordjevic, retired 
journalist, 3. Dunja Petkovic, manager, 4. Sasa Jovanovic, journalist, 5. Dragoljub Savanovic, realizer, 6. Kristina 
Sapoznicenko, engineer, 7. Pavle Milivojev, retired journalist, 8. Dragan Batinic, journalist 9.Mirjana Maksimovic, MA in 
management, 10. Dusica Mihajlov, designer, 11. Dusko Medic, engineer, 12. Marina Koprivica, defectologist and logopedics 
expert 13. Miodrag Spasojevic, MA in economics 14. Nenad Draskovic, lawyer, 15. Nada Kalkan, journalist, 16. Gordana 
Novkov, MA in art, painter. Biographies of the candidates are available on the websitewww.rra.org.rs 
(Dnevnik, RRA, 20.07.2012) 

RATEL 

The Republic Broadcasting Agency has published a list of media outlets that are using the radio frequency spectrum without 
authorization: 

No. ID, location Frequency (MHz) / channel (K) 

1. Radio Kult, Pozarevac 102,7 

http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/DIJANA_SUBOTICKI.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/MIROSLAV_DJORDJEVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/DUNJA_PETKOVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/SASA_JOVANOVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/DRAGOLJUB_SAVANOVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/KRISTINA_SAPOZNICENKO.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/KRISTINA_SAPOZNICENKO.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/PAVLE_MILIVOJEV.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/DRAGAN_BATINIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/MIRJANA_MAKSIMOVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/DUSICA_MIHAJLOV.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/DUSKO_MEDIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/MARINA_KOPRIVICA.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/MIODRAG_SPASOJEVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/NENAD_DRASKOVIC.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/NADA_KALKAN.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/GORDANA_NOVKOV.pdf
http://www.rra.org.rs/uploads/useruploads/PDF-VESTI/GORDANA_NOVKOV.pdf
http://www.rra.org.rs/


2. Internet Radio Ruski Krstur 96,9 

3. Radio Rez (Grom), Zrenjanin 106,3 

4. TV Kronik, Valjevo 37. K 

5. Radio Kosmos, Lazarevac 101,0 

6. Radio Vaki, Zemun 103,7 

7. Radio Seherezada, Zemun 89,6 

8. TV Palma, Zemun 34. K 

9. Radio Zavicaj, Lazarevac 90,3 

10. Radio Zavicaj, Lazarevac 92,2 

11. Radio Krajina, Futog 103,5 

12. Radio MS, Novi Sad 88,8 

13. Radio Zec, Novi Sad 104,8 

14. Radio Antena, Novi Sad 100,3 

15. Novosadski Folk Radio 105,6 

16. Radio Askali, Novi Sad 98,2 

17. Radio Skala, Novi Sad 96,9 

18. Radio Suton, Novi Sad 104,2 

19. Radio IKS, Novi Sad 93,8 

20. Radio Sistem, Novi Sad 99,1 

21. Radio station without identification, F. Gora 102,9 

22. Radio 90, Hajdukovo 93,6 

23. Radop D-65, Deronje 100,5 

24. Radio BB, Sombor 96,7 

25. Radio Padina, Padina 88,2 

26. Radio Ibis, Melenci 96,7 

27. Radio Fantom, Melenci 106,6 

28. Radio Narodni, Apatin 101,0 

29. Radio Narodni, Apatin 100,5 

30. Radio Narodni, Belgrade 87,5 

31. TV Marc, Valjevo 48. K 



32. Radio Cantavir, Cantavir 92,0 

33. Radio Goldi, Apatin 102,5 

34. Radio Duga, Trgoviste 92,3 

35. TV Duga, Trgoviste 27. K 

36. Radio Minic, Kursumlija 94,9 

37. Bosnjačka TV, Novi Pazar 31. K 

38. Radio Enigma, Prijepolje 104,3 

39. Radio Zavisaj, Godacica 104,7 

Radio Balkan (Radio Fokus) 

1. Vranje 107,1 

2. Fruska Gora 107,0 

3. Krusevac 94,8 

4. Vrsac 98,2 

5. Subotica 87,5 

6. Novi Beograd 97,9 

7. Valjevo (106,6) 107,2 

8. Kragujevac 106,3 

9. Pirot 97,7 

10. Sevojno 107,8 

11. Neighborhood of Trstenik 105,0 

Radio stations that have continued broadcasting their programme after revoking of their broadcasting licenses 

1. Radio City, Belgrade (new owner) 106,3 

2. Radio Op-Top, Topola 92,7 

(RATEL, 27.07.2012) 

The Media Association 

In a response to the non-transparent change in ownership over the newspaper publishing company "Politika Newspapers and 
Magazines", which publishes the daily newspaperPolitika, the Managing Board of the Media Association expects that 
immediate steps be taken by the authorities that would make transparent the new ownership structure of the oldest daily 
newspaper in Serbia and the Balkans. 
(ASMEDI, July 2012) 

  



 

Media-related news 

Company "Ringier Axel Springer" organized a cocktail party in the club Purobeach – Porto Montenegro to celebrate the 
successful launch of the daily newspaper Blic Crna Gora. 
(ASMEDI, July 2012) 

A group of young enthusiasts has decided to found Yugoslavian Radio-Television (JRT) and begin broadcasting radio 
programme via the Internet. TV stations that used to form JRT do not participate in the project. At the moment, the station is 
looking for volunteer contributors and partners from Sarajevo, Belgrade, Zagreb, Ljubljana, Skoplje, Podgorica, Novi Sad and 
Pristina. 
(E-Kapija, 23.07.2012) 

As of Saturday, 21 July, at 19.00 viewers will have a chance to watch a new economic TV show on B92 Info: "The Capital". 
Apart from economy, the programme will discuss the dynamic world of financial markets. The audience will hear the opinions 
of renowned economic analysts, news from the sectors of banking, insurance, investment, retirement funds and cash funds. 
(E-Kapija, 23.07.2012) 

Transparency Serbia has published "The Manual for Journalists on Access to Information of Public Importance" within its 
regional project Legal Leaks. 
(UNS, 20.07.2012) 

Since the habits of readers are changing constantly, and since an increasing number of people owns tablets or smartphones, 
the need for such form of mediator between readers and newspapers has become a necessity. Danas Android app for tablets 
and mobile phones will be available to users before the end of August. 
(Danas, 31.07.2012) 

 

 

Issue No. 34 
July 20 - August 3, 2012  

 

 

 

 

 

• Abbreviations - www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations.2317.html#104230  
• Sections - www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations-and-sections.2317.html  
• Archive - www.mc.rs/media-news-bulletin-archive.2381.html  
• Media News Bulletin home - www.mc.rs/media-news-bulletin.2298.html  

 

 

 

 

http://www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations.2317.html#104230
http://www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations-and-sections.2317.html
http://www.mc.rs/media-news-bulletin-archive.2381.html
http://www.mc.rs/media-news-bulletin.2298.html


The Media News Bulletin is edited by Marin and Goran Cetinic who can be contacted at goran.cetinic@gmail.com 

Media News Bulletin is a short account of media reports on the situation in the media. It has been created with the aim to 
register the information about the media published in the previous 14 days in Serbia, shortened to reflect the basic message 
of media reports and grouped in thematic subsections. The editors convey the news without changing the essential meaning 
of media reports on the media. For the readers interested in the complete published article, its source and date of publishing 
are given.  

. 
This news bulletin is made possible by the support of the American People through the United States Agency for International Development (USAID) 
and IREX. The contents of this bulletin are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect the views of USAID, IREX or the United 
States Government. 

 

mailto:goran.cetinic@gmail.com

