
 

Issue No. 24 | March 3 – March 16, 2011 

Content                 

Five media associations issue a joint press statement on failure to elect Ombudsman – UNS proposes joint 
journalistic association with NUNS – RRA imposes lenient sentences on violators of the Law on Advertising, says 
Dnevnik – In three years, RRA approves 70 changes in ownership structure of media outlets – The civil sector to 
control the behavior of the media during election campaign – Fight for freedom of information has ceased after 
disappearance of donations, claims Ljiljana Smajlovic – Smajlovic: There were more independent media outlets 
during the nineties – 11 years after democratic changes, the situation in Serbian journalism has never been worse, 
says Vukasin Obradovic – European Parliament criticizes Serbian media scene – SEEMO condemns attacks on the 
local media in Serbia – Aleksandar Vucic accuses authorities of media abuse – Inappropriate reports from the 
promotion in Geneva – Danas analysis – Lack of live broadcast delays session of the Municipality of Arandjelovac – 
Collection of TV fee faces problems – The third round of selection of candidates for employment in RTS is announced 
– Attacks of politicians on Serbian local media escalate – More attacks occur – Complaints and lawsuits against the 
media – UNS files a complaint against the Court of Appeals – Murderer of Slavko Curuvija is the same person who 
murdered Jill Dando? – JUKOM and families of killed RTS employees demand expediency from the Prosecutor's 
Office and accuse the authorities of obstructing the investigation – National Council of Hungarians removes another 
editor-in-chief from position; the new editor announces intention to work in accordance with the Hungarian Media 
Strategy – "Hungarian Minutes" celebrate 500th edition – Alliance of Vojvodina Hungarians withdraws two members 
from the editorial board of Cokanska Hronika  

.  

"Great Names in Serbian Journalism" is published – Press Council receives two complaints against daily newspaper 
Press – Insults against the Roma on TV Pink – RRA publishes mandatory instruction about pre-election reporting – 
Procedural and political issues dominate news about EU in Serbian media – Association of Journalists of Nis to 
inform OSCE about pressure exerted on the media – Public Service Broadcaster should air more TV duels between 
politicians, says Branko Radun – Articles published in Press result in response from the Ministry – New public 
contests and seminars are organized – Controversy develops about journalistic awards in Vojvodina – Newspaper 
Student celebrates 75 years of existence – Website of Novosti gains popularity – Ratings of radio stations are 
presented – Ipsos research results causes media war in Zrenjanin – Miladin Manojlovic passes away 

.  

"Stampa Sistem" and "Futura Plus", two companies suffering financial losses, merge into one – SNS wants to revoke 
TV fee – Publicly-owned Radio Leskovac suffers disastrous business results – Municipal budget of Apatin to cover 
40% of expenses of Radio Apatin – Municipality of Kikinda to financially assist numerous media outlets via public 
contest 

.  

UNS ensures benefits for its members – NDNV holds electoral assembly, elects new bodies – Dinko Gruhonjic is the 
president of NDNV again – RATEL intensifies activities: publishes a list of irregularities of Internet service providers; 
SBB is obliged to broadcast three channels in Novi Sad; providers are required to deliver reports to RATEL; finalized 
proposal of the Plan of Allocation of Radio Frequency Spectrum is adopted; illegal Radio Raka Esinger is closed 
down in cooperation with RRA and Ministry of Internal Affairs – SEEMO protests against incident in Becej – SEEMO 
calls on media organizations of South East Europe to increase participation of women in executive positions 

 

 

More than 350 German female journalists demand introduction of a 30% quota for women in executive positions – 
Digital signal testing plan is published – Digitalization in Serbia expected to begin in the first trimester of 2013 

 

http://www.mc.rs/media-innovations.2303.html


 

Media situation in Serbia  

Media associations and organizations are deeply concerned and dissatisfied with the quiet obstruction by authorities 
regarding independent bodies and institutions whose area of competence includes protection of civil rights and 
freedom. The most recent example is the refusal of the ruling coalition to timely appoint the Protector of Citizens and 
thereby ensure proper functioning of this body in its full capacity. 
(NUNS, UNS, ANEM, NDNV, Local Press,13.03.2012) 
 
The management of the Journalists' Association of Serbia (UNS) has decided to persist in their attempts to achieve 
annulment of the verdict of the Court of Appeals in Belgrade. The Court has declared the building located at 28 
Resavska Street in Belgrade to be a joint property of the UNS and the Independent Journalists' Association of Serbia 
(NUNS). Regardless of the outcome of future legal proceedings, the management of UNS has decided to offer NUNS 
a proposal to begin negotiations about creation of a joint journalistic organization.  
(UNS, 02.03.2012, ASMEDI NEWSLETTER, March 2012. NDNV, 05.03.2012) 
 
Ivana Vujanov writes in Dnevnik: "The latest press statement issued by the Republic Broadcasting Agency (RRA) 
praises television stations for their adherence to the provisions of the Law on Advertising. The RRA noted that during 
the period between 1 June and 31 December 2011, TV stations with nationwide coverage committed seven and a 
half times less violations of the Law on Advertising than during the same period in 2010. Although seemingly positive, 
this result is far from ideal, and it certainly cannot indicate that the number of violations of the Law on Advertising was 
drastically reduced thanks to steps taken by the RRA. On the contrary, the report has exposed RRA to public criticism 
because of its tendency to impose fines instead of implementing the Law in its full extent."  
(Dnevnik – Special Supplement, 03.03.2012) 
 
In the last three years, the Republic Broadcasting Agency (RRA) has approved more than 70 changes in the 
ownership structure of radio and television stations, reports Blic. Although the Law on RRA does not allow that the 
licenses for broadcasting frequencies issued to national broadcasters in 2006 be transferred, sold or rented, new 
owners of television stations have acquired these frequencies together with the majority ownership shares that they 
have purchased. In a formal legal sense, the broadcasting frequencies of these television broadcasters were not for 
sale, but the legal framework has allowed them to be sold and bought behind-the-scenes. Professor Rade 
Veljanovski is of the opinion that the Council is obliged to organize a new public contest for issuance of the license for 
a broadcasting frequency as soon as one of the media owners withdraws from ownership. Vladimir Vodinelic, who is 
a former member of the RRA, says that the Ministry which is competent for the media should have reacted long ago 
and protected the public interest.  
(Blic, UNS, NUNS, 06.03.2012) 
 
Non-governmental organizations, the Bureau of Social Research and Memo 98 from Slovakia will monitor the media 
during the six week-long pre-election period in Serbia. Three bi-weekly reports on media reporting during the 
campaign will be presented to the public, it was announced at a press conference. 
(Danas, NUNS, 08.03.2012) 

Assessments of the current media situation in Serbia  
 
Ljiljana Smajlovic writes in daily newspaper Danas: "The fact that our independent media is financed by Western 
donations is not an issue. The problem lies in the fact that today, when these funds are not available anymore, the 
fighters for free journalism have disappeared as well. There were so many of them during the time when we fought 
against Milosevic, applauded and funded by the West. Today, when the applause fell silent and donations are not 
available anymore, when 'our side' has won the power, the fighters for the freedom of information are nowhere to be 
found."  
(Danas, UNS, 01.03.2012) 
 



In a wide-ranging interview, the president of the Journalists' Association of Serbia (UNS), Ljiljana Smajlovic, says: 
"During the nineties we had more independent media outlets in Serbia than we have today. In the last three years, at 
least, the freedom of expression has been on the decline. This fact has been noted by relevant international 
organizations. Last year, two editors-in-chief in Serbian media were removed from their positions due to political 
pressure. Criminal charges were brought against two journalists who had informed the public about the facts of public 
importance related to inability of state institutions to defend the country. In a more free country, such stories would 
have brought them praises and awards."  
(Pecat, 02.03.2012) 
 
The president of the Independent Journalists' Association of Serbia, Vukasin Obradovic, said that the Government of 
Serbia was opposed to the Media Strategy. "The current government not only has not begun implementation of the 
Media Strategy, but is persistently doing the opposite. According to the Action Plan, a new Law on Information and a 
draft law regulating the electronic media as well as the Law on Public Service Broadcasters, should be adopted or 
prepared during the period of 18 months. As far as we are aware, these laws are not even being prepared. Eleven 
years after the democratic changes, the situation in the Serbian journalism has never been worse. Pressure on the 
media, control over the media, difficult financial position of journalists, lowering of journalistic standards – these are 
the characteristics of the Serbian journalism today", says Obradovic.  
(Nova Nasa rec, Juzne vesti, Uzička nedelja, NUNS, 06.03.2012) 
 
The European Parliament (EP) is concerned because of the attempts to control and interfere with reporting of the 
media in Serbia, and calls on the Serbian government to guarantee "the independence of media outlets from political 
pressure and any other influence". The EP praises the Action Plan for implementation of the Media Strategy adopted 
by the Serbian government, as well as "the planned withdrawal of the state from media ownership". The EP is 
"concerned because of threats against Serbian journalists" and demands "full investigation of these threats so that 
journalists could perform their activities efficiently, safely and without need for self-censorship". In the draft resolution, 
the EP also demands "equal access to the advertising market, including the money allocated from the state budget 
for the purpose of advertising and marketing", and calls on journalists "to adhere to the journalistic Code of Ethics". 
The European Parliament "regrets that fact that the authorities imposed a media blockade on incidents that took 
place in the north of Kosovo in July 2011 and misrepresented the role of KFOR in these events".  
(Beta, FoNet, NUNS, UNS, NDNV, 01.03.2012) 
 
SEEMO observes increasing pressure on local media in Serbia. On March 9, 2012, the president of the city council in 
Zagubica, reportedly decided that the local TV broadcaster. In a separate incident, a day earlier, a city councilor in 
Sremska Mitrovica, allegedly verbally insulted a local journalist who asked if it was true that she was resigning. On 
March 7, 2012, SEEMO reported another incident: the authorities of the municipality of Becej, allegedly prevented 
Nened Jovovic, a journalist with the regional public broadcaster Radio Televizija Vojvodine (RTV), from attending a 
municipal meeting. The recurring incidents and pressure on local media coincide with an electoral campaign for 
Parliamentary elections, scheduled for May 6, 2012. “I observe mounting pressure on local media in Serbia,” said 
SEEMO Secretary General Oliver Vujovic. I call on Serbia’s authorities to protect reporters from the arbitrary behavior 
of local politicians, and organise training for politicians and civil servants on public information and the role of media 
in society.”  
(SEEMO, 12.03.2012) 
 
The deputy president of the Serbian Progressive Party (SNS), Aleksandar Vucic, claims that President Tadic intends 
to appear in prime time slots in the media promoting the Democratic Party (DS). During a press conference, Vucic 
said that the regulations on advertising of political parties adopted by the Republic Broadcasting Agency were aimed 
against SNS. "The authorities had ordered the RRA to adopt rules that could only have been adopted during the rule 
of Pol Pot or Idi Amin" – said Vucic. In his words, prices of five-minute time slots in the electronic media range from 
5,000 to 10,000 euros. Vucic said that Tadic would have a free 20-minute appearance during prime-time slots on all 
TV stations each day until the announcement of presidential elections.  
(Dnevnik, Politika, Pravda, 13.03.2012) 

The state and the media 
 



The Democratic Party (DS) and United Regions of Serbia (URS) have launched a media 'invasion' dedicated to the 
visit of their leaders to Geneva, reports daily newspaper Danas. Between Tuesday at 10.30 and Wednesday at 01.30, 
URS published 15 media reports in total, while Mladjan Dinkic himself posted another dozen reports on the Internet. 
During the same period, DS published "only" five news items. However, national electronic media dedicated most 
attention to the activities of the president, Boris Tadic, while Mladjan Dinkic received much less media coverage, 
shows the analysis performed by Danas. Evening news shows aired by RTS, TV B92, TV Prva and TV Pink Tuesday 
evening began with reports made by special correspondents from Geneva. RTS dedicated almost five minutes to this 
news, while other broadcasters spent 2-2.5 minutes. The public service broadcaster gave 2.5 minutes (i.e. half of the 
news report) to the live interview with President Tadic. B92 also aired a 90-second interview (comprising two thirds of 
the whole news report) with the president: its journalist interviewed the president inside the new Fiat car. TV Pink and 
TV Prva aired Tadic's public statement, which took much less time in comparison with RTS and B92. Only TV Pink 
broadcast an interview with Mladjan Dinkic, giving him even more air time than Tadic.  
(Danas, 08.03.2012) 
 
A session of the Assembly of Arandjelovac was interrupted because live airing of the session was not allowed. "I 
have always demanded that Assembly sessions be open to the public", says Nikola Obradovic, the president of the 
Assembly. "It didn't happen this time because none of the three local radio and television stations is authorized by the 
Republic Broadcasting Agency (RRA) to broadcast the sessions".  
(Pravda – Serbia, 13.03.2012) 

Public service broadcasters 
 
Radio-Television Serbia (RTS) issued a statement saying that RTS has nothing to do with the introduction of the TV 
fee, its collection or billing, and that electrical power companies have been tasked with everything that is related to 
billing and collection of the TV fee, in accordance with law.  
(Kurir, UNS, NUNS, 01.03.2012) 
 
The president of the Consumers' Association in Kikinda, Aleksandar Korac, commented on the fact that 82 debtors 
who have not paid the TV fee during the last five years received court orders on forced collection of debt. He 
reminded that "the TV fee can be collected via court orders only for the period of one year after the submission of the 
lawsuit, because previous debt automatically expires, i.e. there cannot be retroactive collection“. Korac advises those 
who have received decisions on forced collection of debt to exercise their right to appeals during the period of five 
days.  
(Vecernje Novosti - Vojvodina, UNS, 01.03.2012) 
 
The general director of RTV, Sinisa Isakov, said in Novi Sad that the broadcaster is in especially difficult position 
because the TV fee payment system was very complicated and difficult to control. Citizens of Vojvodina pay the TV 
fee to the power company "Elektrovojvodina", which transfers the money to "Elektroprivreda Srbije", which then pays 
it to Radio-Television Serbia (RTS). RTS is supposed to give 70 percent of that money to RTV.  
(Pravda, 10.03.2012) 
 
Although Radio-Television Serbia (RTS) announced a public contest for employment of "one hundred young experts 
for the 21st century" already on 13 July of the last year, to this day it has not been announced which candidates have 
entered the third round of selection, designed to test the expertise of the candidates.  
(Kurir, 03.03.2012) 
 
The third round of selection of candidates who had passed previous tests for employment of 100 young experts in 
RTS will be held in mid-April, announced the public service broadcaster. The company invited the Kurir journalists to 
report on the event.  
(Kurir, 05.03.2012) 

Threats, attacks and legal proceedings against journalists; media trials and disputes  
 
The Movement "I Live for Krajina", led by the mayor of Zajeca, Bosko Nicic, has announced intention to file charges 



and lawsuit against TV and Radio Timocka because of "publication of untruths about the movement".  
(Pravda, UNS, 01.03.2012) 
 
The First Primary Prosecutor's Office brought criminal charges against Dejan Zitic, who last week attacked the 
journalistic team of TV Studio B, and asked the court to extend his detention.  
(Tanjug, B92, 02.03.2012, Alo!, Kurir, 03.03.2012)  
 
The president of the Municipal Assembly of Cuprija, Ksenija Milosevic (who is a member of the Democratic Party), left 
the event dedicated to the launch of a new TV because the political program of SDS was also presented at the event. 
However, things eventually cooled off and Ksenija Milosevic was interviewed by the new TV station, whose program 
will begin airing on Monday.  
(Press, Vecernje Novosti - Serbia, 03.03.2012) 
 
The National Bank of Serbia (NBS) submitted a complaint to the Press Council related to several articles published 
by the daily newspaper Press, characterizing them as "malicious and biased". NBS claims that these articles have 
"damaged the reputation" of the institution and violated the journalistic Code of Conduct.  
(B92, NUNS, 04.03.2012) 
 
The editorial office of the daily newspaper Press gave a strong response, demanding that the governor of the 
National Bank of Serbia (NBS) explain how the articles published by Press have threatened the activities of NBS.  
(Press, UNS, 05.03.2012) 
 
The Journalists' Association of Serbia (UNS) condemns the threats against Slavko Kostic, the correspondent of 
Sportski Zurnal from Gornji Milanovac, that were made by Vladan Petrovic, the sport director of the Football Club 
"Metalac". UNS warns that threats against the security of journalists can be punished by imprisonment of up to eight 
years. UNS expects that authorities will punish these threats in accordance with the Criminal Code.  
(UNS, 05.03.2012, Alo!, Blic, 06.03.2012) 
 
The Journalists' Association of Serbia (UNS) protested because the the correspondent of RTV, Nenad Jovicevic, was 
prevented from entering the building of the Municipal Assembly of Becej and attending the press conference. UNS 
reminds the representatives of the local self-government that this act constitutes a serious violation of the Law on 
Information.  
(UNS, 06.03.2012) 
 
The Independent Journalists' Association of Vojvodina (NDNV) strongly condemns the decision of the president of the 
Municipality of Becej, Peter Knezi, to prevent the journalist of RTV, Nenad Jovicevic, from entering the building of the 
Municipal Assembly of Becej. The journalist was not allowed to report from the session dedicated to the security 
situation in Backo Petrovo Selo and Backo Gradiste. We consider this ban to constitute an attack on the freedom of 
the media, says NDNV.  
(NDNV, 06.03.2012) 
 
The president of the Municipality of Becej, Peter Knezi, said that the journalist with RTV, Nenad Jovicevic, was 
recently prevented from reporting from his press conference because he had not been invited. Knezi said in an open 
letter that he had personally told Jovicevic that he would not invite him anymore to his press conferences because of 
Jovicevic's inaccurate reporting about the activities of the local self-government.  
(Beta, NDNV, 09.03.2012) 
 
The South East Europe Media Organization (SEEMO) and the International Press Institute (IPI) have condemned the 
decision of the mayor of Becej, Peter Knezi, to prevent the correspondent of RTV, Nenad Jovicevic, from entering the 
building of the Municipal Assembly.  
(Beta, NDNV, 07.03.2012) 
 
The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) yesterday strongly condemned the decision of the mayor 
of the Becej, Peter Knezi, to prevent the correspondent of RTV, Nenad Jovicevic, from entering the building of the 



Municipal Assembly. NUNS press statement says that Jovicevic was not allowed to report from the session, which 
constitutes pressure on the media.  
(Dnevnik, NUNS, UNS, 08.03.2012) 

The Higher Court in Novi Sad held a session related to the legal case against the leader of the political party New 
Serbia, Velimir Ilic, who was sued by journalist Vladimir Jesic. Velimir Ilic did not appear in the Court, but his lawyer 
did.  
(B92, NUNS, 05.03.2012, Alo, 06.03.2012) 
 
Abit P. (25) and Izudin C. (23) from Novi Pazar were arrested under suspicion of attacking the crew of the Federal 
Television Bosnia and Herzegovina and damaging their camera in the Sutjeska Street yesterday. The three-member 
crew from FTV BiH was recording a news item on Wahhabis. The attack was reported to the police and the suspects 
were soon arrested.  
(Blic, Kurir, Press, 07.03.2012, Blic, NUNS, 08.03.2012) 
 
The Primary Court has decided to release Abid P. and Izudin C. from a 48-hour detention to defend themselves. They 
have been charged with violent behavior and damaging of someone else's property. 
(Vecernje Novosti - Srbija, 10.03.2012) 

The president of the political organization Strong Serbia Movement, Bogoljub Karic, has filed a lawsuit against Olja 
Beckovic, the editor of the TV programme "The Impression of the Week", because of impermissible public 
commenting on legal proceedings. Olja Beckovic will appear in court together with her legal representative.  
(MC, b92.net, UNS, 08.03.2012)  
 
The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) and the Independent Journalists' Association of 
Vojvodina (NDNV) have strongly condemned the conduct of the acting director of the Meat Industry "Srem Sid", 
Nikola Utvic, who threw journalists out from the premises of the company and refused to give them information 
necessary for their work. Unfortunately, this kind of behavior has become common, indicating a troubling lack of 
awareness about the role of the media and journalists in today's society. For this reason, we need solidarity among 
journalists and media professionals, say the NUNS and NDNV.  
(Dnevnik, NUNS, NDNV, 07.03.2012, Vecernje Novosti – Vojvodina, 12.03.2012) 
 
The president of the Municipality of Zagubica, Dragi Damnjanovic, beat the journalist working for the local TV AS, 
Aleksandra Djordjevic, during a public event held in Krupaja.  
(Kurir, 11.03.2012 Danas, UNS, Blic – Serbia, Alo!, 12.03.2012) 
 
Journalist with TV AS from Krepoljine, Aleksandra Djordjevic (24) said that she intended to sue the president of the 
Municipality of Zagubica, Dragi Damnjanovic, for physical assault. "I did not insult or hit the journalist", said 
Damnjanovic. The recording of the incident is available on the Youtube under the title "Napad predsednika opštine 
Zagubica na televiziju".  
(B92, NUNS, 11.03.2012, Press, Danas, NUNS, 12.03.2012, Pravda, 13.03.2012) 
 
The Journalists' Association of Serbia (UNS) condemns the attack of the president of the Municipality of Zagubica, 
Dragi Damnjanovic, on the crew from the local station TV AS as well as the arrogant behavior of the official of the 
Municipality of Sremska Mitrovica, Zorica Gaspar, towards a journalist working for TV Sremska. UNS is concerned 
with the demonstrated rudeness and brutality of public officials towards journalists and the local media.  
(UNS, 10.03.2012) 
 
The Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS) is shocked with the violent behavior of a local official 
towards a journalist who was only doing her job and reporting on a public event. What is also shocking is the fact that 
Dragi Jovanovic, although he is aware that the incident was recorded on camera, still claims that he "did not even 
frown upon the journalist, let alone insulted her or physically attacked her". NUNS expects that the police, who has 
been informed about the attack, initiate a proper legal procedure against the attacker. At the same time, NUNS is 
awaiting a response from the Municipality of Zagubica, as well as the leaders of the political party G71 Plus, whose 



member is Jovanovic.  
(NUNS, Beta, Politika, 12.03.2012) 

Dragi Damnjanovic was listed as The Loser in appropriate sections of no less than three daily newspapers. The 
president of the Municipality of Zagubica physically attacked a journalist with a local TV station, Aleksandra 
Djordjevic.  
(Alo!, 12.03.2012, Blic, Pravda, 13.03.2012) 

Dejan Milenkovic Bagzi, a former member of a criminal organization, who had successfully participated in 
kidnappings and murders, sued the editors of the daily newspaper Pravda because their articles had allegedly 
threatened his business and damaged his reputation and honor.  
(Pravda, 08.03.2012) 

A former director and editor-in-chief of the weekly magazine Napred, Jovan Bugarski, has been sentenced to six 
months in prison, or two years of suspended sentence, for abuse of official position. 
(Blic - Srbija, UNS, 12.03.2012) 

After a response from the Journalists' Association of Serbia (UNS) and numerous media reports, the head of the 
Department of Education, Culture and Sport of Sremska Mitrovica, Zorica Gaspar, denied that she had verbally 
attacked the journalists with TV Sremska, Danijela Romandic. "The one-sided reporting on this case has threatened 
my fundamental human right, the right to my own point of view, thereby damaging my integrity and hugely 
inconveniencing my family", said Gaspar.  
(UNS, 13.03.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) condemns the threats against the recent editor-in-chief of the 
newspaper Suboticke Novine and the deputy president of the UNS, Branko Zujovic, which were made by a customs 
official from the city of Subotica, Iso Dautovski. UNS points out that provisions of the Criminal Code that have been in 
force for almost two years stipulate that threatening of security of persons who perform duties of public importance 
carries a sentence of 1-8 years in prison. 
(UNS, 13.03.2012) 

The Association of Sport Journalists of Serbia has called on colleagues from TV Lav from Uzice and the SOS 
Channel to strongly oppose the pressure coming from the leader of the Football Club Sloboda Point from Uzice, 
Dragan Subotic, aimed at directly influencing the editorial policy of these media outlets because of his dislike for the 
media reports authored by journalist Zoran Kanacki. The Association also demands a decisive response from 
competent institutions, most of all the Ministry of Culture and Information, the Republic Broadcasting Agency (RRA) 
and everyone else who is aware of the importance of the freedom of the media for development of democracy and 
achievement of European standards. 
(UNS, 13.03.2012) 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) has filed a complaint against the Court of Appeals, before the High 
Judicial Council, the Ministry of Justice and the president of the Court of Appeals. The UNS' complaint points out the 
irregularities that had influenced the outcome of the case decided by the Court of Appeals after appeal by the 
Independent Journalists' Association of Serbia (NUNS), which ruled that both NUNS and UNS were joint owners of 
the building located at 28 Resavska Street.  
(UNS, 14.03.2012) 

Investigations of murders of journalists 

The murderer of Slavko Curuvija is the same person who murdered the BBC journalist Jill Dando, believes Branka 
Prpa, Curuvija's wife, who was with him at the moment of his murder in the center of Belgrade on 11 April 1999. 
British Daily Mail reports that Prpa is convinced that Jill Dando and Slavko Curuvija lost their lives because of a 

http://www.uns.org.rs/sr-Latn-CS/content/reagovanja/14577/lokalni-funkcioneri-da-prestanu-sa-nasiljem-prema-novinarima.xhtml


political revenge of the Milosevic's regime.  
(Blic, UNS, Vecernje Novosti, 04.03.2012, Pravda, 05.03.2012) 

The Committee of Lawyers for Human Rights (JUKOM) and families of employees of Radio-Television Serbia (RTS) 
who were killed during the bombing of RTS in 1999, called today on the republic public prosecutor, Zagorka Dolovac, 
to urgently act on the request submitted by the families and initiate legal proceedings against the organizers and 
executors of "sacrificing" of the RTS employees. In a joint statement, reminding of the "tradition of legal expiration of 
criminal acts in Serbia due to inactivity of judicial and state institutions", they emphasize that no witnesses or 
suspects have been examined to this day; that not a single prosecutor's office has unambiguously established their 
competence in this case; and that "state bodies that possess material evidence about the involvement of the army 
have refused to deliver that evidence to the court".  
(Beta, NDNV, 12.03.2012, Pravda, 24 sata, Politika, UNS, 13.03.2012) 

The minority media 

On March 5, TV Timocka will begin broadcasting news subtitled in Vlach language. The translated news, which will 
air each day at 15.00, will deliver to the Vlach population information on current events in Timocka Krajina, Serbia 
and the world.  
(Kurir, UNS, 01.03.2012) 

The National Council of Hungarians has decided to appoint a journalist with the weekly magazine "Het Nap", Viktor 
Tomek, as the acting editor-in-chief of the magazine, while the economist Edit Laslo has been appointed as its acting 
director. The mandate of the previous editor-in-chief, Karolj Dudas, who had been at the helm of the magazine for 20 
years, has expired. On the eve of his retirement, the officials from the National Council praised his career 
achievements. Members of the managing boards of "Magyar Szo" and "Het Nap" have been removed from their 
position and new members appointed. At the end of the financial year, "Magyar Szo" and "Het Nap" achieved profit in 
the amount of 11.5 and 3.0 million dinars, respectively. Members of the National Council of Hungarians have also 
removed from position the members of managing and monitoring boards of the Publishing Institution "Forum", as well 
as the Vojvodina Hungarians' Cultural Agency. At the yesterday's session, the status of the Foundation "Mozaik" was 
confirmed, which means that the National Council of Hungarians has become a co-founder of the Foundation and TV 
Mozaik.  
(Magyar szo, NDNV, 01.03.2012) 

The acting editor-in-chief of the weekly magazine "Het Nap", Viktor Tomek, said that in the future, the content of the 
weekly magazine should be based primarily on the expectations defined by the Media Strategy of Vojvodina 
Hungarians, and that the magazine should offer a response to serious challenges. Tomek pointed out the need to 
change the profile of the magazine, redesign it and increase the number of its readers.  
(Magyar szo, NDNV, 14.03.2012) 
 
On Saturday, Hungarians from the city of Pancevo celebrated a rare occasion: 500th issue of the TV programme 
aired by a local television station under the title "Hungarian Minutes". This is the only programme in Hungarian 
language broadcast by this multilanguage TV station. The 30-minute programme is being aired each Thursday, 
offering reports about important events related to local Hungarians, the surrounding region, as well as the Southern 
Banat. The celebration was attended by the Hungarian Ambassador in Belgrade, Oskar Nikovic.  
(Magyar szo, NDNV, 05.03.2012) 
 
The Municipal Board of the Alliance of Vojvodina Hungarians withdrew its two members from the editorial board of 
the local bilingual media outlet of the Municipal Assembly of Coka, "Cokanska Hronika", explaining its decision by 
their inability to influence the editorial policy. Founded as a news bulletin of the Municipality of Coka, "Hronika" has 
been in print for seven years with a circulation of 2,000 free copies a month.  
(Dnevnik, 07.03.2012) 

 



 

Professional standards 
 
A book entitled "The Great Names of Serbian Journalism", written by Dimitrije Boarov and Vladimir Barovic, was a 
subject of the promotion held in Novi Sad. The book covers 16 late renowned Serbian journalists. The authors said 
that it had been very difficult to make a selection among so many journalists. Journalist Mihal Ramac was of the 
opinion that journalists were mostly prone to "becoming bad". "However there are journalists who have a timeless 
value, who do not have a price. Such journalists are the subject of this book", said Ramac.  
(NDNV, 02.03.2012, Dnevnik, 03.03.2012) 
 
Gay-Lesbian Info Center has submitted a complaint to the Press Council against the daily newspaper Press because 
of an article that made a connection between same-sex marriage, violence and pedophilia, published on 2 March 
2012. Another complaint against Press has been filed by the National Bank of Serbia because of several articles 
described as "malicious and biased".  
(Dnevnik, UNS, 06.03.2012) 

A Twitter post published by a TV host with TV Pink, Ognjen Amidzic, insulted the Roma population in Serbia, reports 
the daily newspaper Kurir. Dragoljub Ackovic, the deputy president of the International Parliament of the Roma and 
the president of the Museum of Roma Culture, has strongly condemned Amidzic's sense of humor, describing it as a 
provocation. "I believe that such people do not belong in the media and that it is about time for his editors to punish 
such behavior", said Ackovic in an emotional response.  
(Kurir, 06.03.2012) 
 
At a session held today, the Council of the Republic Broadcasting Agency (RRA) adopted a mandatory instruction on 
conduct of the electronic media during the election campaign. According to the instruction, candidates i.e. individuals 
participating in elections are allowed to purchase no more than five minutes of airtime per day. The general 
mandatory instruction will be published in the Official Gazette.  
(RRA, 07.03.2012) 
 
The Republic Broadcasting Agency (RRA) has adopted mandatory instruction according to which TV stations are 
allowed to sell airtime to political parties in the amount of up to 90 minutes a day. Broadcasters will be allowed to sell 
no more than five minutes per day to a single election list or a candidate, while previously this time was unlimited. 
The general mandatory instruction has a character of a law and violations will be sanctioned by the Law on 
Broadcasting instead of the Law on Advertising. "This time we will hold sessions each day during the election 
campaign and at the end of the day punish every broadcaster who violates these provisions. We will not wait until 
after the elections", promises Goran Karadzic, the deputy president of the Council of RRA.  
(Blic, NUNS, Večernje Novosti, 08.03.2012, Danas, Dnevnik, Politika, 09.03.2012, Blic, Kurir, Press, Dnevnik, 
Politika, 10.03.2012) 
 
A member of the Council of the Republic Broadcasting Agency (RRA), Goran Pekovic, explains that commercial 
broadcasters in Serbia are not obliged to air time slots paid by political parties during the election campaign, but if 
they decide to do so they will have to abide by the general mandatory instruction issued by the RRA. The instruction 
is aimed at all broadcasters, including cable broadcasters, and it is related to campaigns for local, provincial, 
parliamentary, and presidential elections, including the elections for councils of national minorities. "Public service 
broadcasters are required to air for free the election content prepared by electoral lists. The scheduling of time slots 
paid by election lists is done according to the principle of random selection."  
(Danas, UNS, 14.03.2012) 
 
In Serbia, political and procedural topics still dominate the media reports on EU – said the head of the EU delegation 
in Belgrade, Vincent Deger, during the presentation of the research entitled "The EU as Viewed by Domestic Media". 
He pointed out that citizens of Serbia were interested in specific benefits from the membership. The research showed 
that in 2011 the media published much more content related to the EU, but with a larger percentage of neutral than 



positive reports about the EU.  
(Vecernje Novosti, UNS, 09.03.2012, Dnevnik, 11.03.2012) 

The Journalists' Association of the City of Nis has called on journalists to report any form of pressure they face in the 
course of their work. "The Organization for Security and Cooperation in Europe has authorized the Journalists' 
Association of Nis to collect and deliver information about all cases of violation of the freedom of information." A 
statement dedicated to the forthcoming election campaign warns the media from Nis to "strictly adhere to provisions 
of the Law on Information and instructions issued by the Republic Broadcasting Agency (RRA) while reporting on 
activities of political parties".  
(Danas, 10.03.2012) 

During the last week, TV Avala announced a new episode of the series "Pictures of Life" authored by Dejan 
Radulovic. We published this information, unaware (just like the programme's author) that the series would be taken 
off-air on the same day.  
(Vecernje Novosti, 11.03.2012) 
 
Political analyst Branko Radun says that Serbia lacks debate and demands that the Public Service Broadcaster be 
opened for TV duels between politicians. "Politicians should be confronted, and people will choose those who seem 
more convincing. The ruling coalition now acts indirectly via the media, but it would be a good idea to have leaders of 
political parties appearing on TV and saying something new. We would have a clearer picture about politicians. It 
would be difficult for them to refuse invitation from the Public Service Broadcaster" – says Radun.  
(Politika, 12.03.2012) 
 
After one month, but only a day after publication of an article in the daily newspaper Press, officials in the Ministry of 
Health have finally replied to letters and calls from patients suffering from multiple sclerosis. They demand that the 
successful therapeutic method of curing the disease by widening of veins be reintroduced in the city of Nis.  
(Press, 13.03.2012) 

Estimates, awards, courses and competitions 
 
The Journalists' Association of Serbia (UNS) has launched the School of Video Journalism, which offers a unique 
program of practical and theoretical training in independent production of TV and video programmes. Additional 
information is available from the phone number 011/32 36 337 or email address: skole@uns.rs  
(UNS, 05.03.2012) 
 
Juzne Vesti has organized a contest for a seminar about reporting on the election campaign and financing of political 
activities that is intended for journalists from Southern Serbia. The two three-day seminars will offer attendees an 
opportunity to acquire new knowledge about current legal regulations related to, among other things, the election 
campaign and possible abuses.  
(Juzne vesti, 05.03.2012) 
 
At the yesterday's conference organized by the Central European Development Forum (CEDEF) to mark the Energy 
Efficiency Day, awards were presented for the best media report on "Insulation in Civil Engineering and Energy 
Efficiency". The first prize was given to RTS journalist Slavica Gligorovic for her report entitled "Beautiful Homes of 
Serbia", the second prize went to journalist with TV Lav from Uzice, Biljana Kuzmanovic, while the third prize was 
given to RTV journalist Marko Jakovljev.  
(Pregled, 06.03.2012) 
 
Journalists' Association of Vojvodia (DNV), an organizational form of the Journalists' Association of Serbia (UNS), 
has selected the recipients of journalistic awards for the year 2011. The Lifetime Achievement Award "Svetozar 
Miletic" went to journalist with Nedeljne Novine from Backa Palanka, Pera Dosen. Journalist with newspaper Vecernje 
Novosti from Backa Palanka, Slobodan Miric, is the recipient of the "Jasa Tomic" Award. Special Award "Dimitrije 
Frusic" was given to Radio Novi Sad journalist Ljubenko Zvizdic. Journalist with the newspaper Poljoprivrednik, Kosta 
Rajevic, is the recipient of the Award "Dr Petar Drezgic", while the Special Charter "Dimitrije Frusic" was given to ARS 

mailto:skole@uns.rs


Akademija journalist Zeljko Savic.  
(Dnevnik, UNS, 09.03.2012, Politika, 10.03.2012) 
 
"The Journalists' Association of Vojvodina (DNV) has not given any awards to Pera Dosen, Slobodan Miric, Ljubenko 
Zvizdic and Kosta Rajevic, and certainly not any of its traditional awards", says the statement issued by the 
organization. The organization points out that the awards were given by an unrecognized an unregistered 
association, which is a branch of the Journalists' Association of Serbia (UNS) with an office in Novi Sad. "UNS-NDV 
has also violated the Law on Registration – which unambiguously forbids usage of identical names for two different 
legal entities, as well as usage of similar names that could result in confusion", says DNV.  
(Dnevnik, 13.03.2012) 
 
A public debate will be organized on March 15 to celebrate the 75th anniversary of the students' magazine Student. 
The magazine is published by the Association of Belgrade Students and is owned by the University of Belgrade. The 
first issue was published on 15 March 1937. The founder of the newspaper was Ivo Lola Ribar, while its first editor 
was Bogdan Pesic. Generations of renowned journalists, writers and politicians used to work in the editorial office of 
Student.  
(UNS, 08.03.2012) 
 
The Journalists' Association of Serbia (UNS) invites everyone to participate in the video contest "The Facebook 
Generation". The author of the most creative video will receive a scholarship for the first domestic school of video 
journalism.  
(UNS, 09.03.2012) 
 
Annual awards of the Association of Hungarian Journalists were presented in Novi Sad yesterday. The print media 
award was given to the 65 year-old editorial office of the children's newspaper Jo Pajtas, while the electronic media 
award went to Andrea Husnjak from RTV Panon and Djula Mirnic from RTV. Journalistic award for diaspora was 
given to Imre Martinek. A retired editor and host of RTV, Nandor Karta, received the lifetime achievement award.  
(NDNV, 10.03.2012) 
 
The media audience 
 
The website of the company "Novosti" has achieved best progress during the last year among the web content 
accessed by Serbian readers on the Internet, says the Asmedi organization. The home page of "Novosti" holds the 
seventh position on the list of most-visited websites, while its position in the category of news content is in the very 
top of the list, with a constant upward tendency. The January data was published by Gemius, which is a leading 
company in the field of web audience research. The research shows that more than 66 percent of Internet users in 
Serbia access the Web every day.  
(ASMEDI NEWSLETTER, March 2012) 
 
After the publication of annual averages of sold circulation of magazines in the January issue of the weekly magazine 
Hello, ABC Serbia says that, in accordance with the company rules and procedures, the data has not been distributed 
by ABC Serbia and that ABC Serbia has not participated in the campaign. However, the published data does not 
differ from the information that is available on the website www.abcsrbija.com.  
(ABC Newsletter, 06.03.2012) 
 
Due to a transmitter malfunction, the programme of TV Smederevo was not available to most of the viewers in the 
city for two days. The programme was available only to IPTV users.  
(Vecernje Novosti – Serbia, 06.03.2012) 
 
In 2011, the radio audience could be described by the following numbers: 

• Each listener in Serbia listens 200 minutes of radio programmes a day 
• 400,000 listeners listen to radio programme during each day 

http://www.abcsrbija.com/


• 3,000,000 (46% of population) people listen to radio for at least a minute each day 

Source: Ipsos  
(RAB Serbia Newsletter, 07.03.2012) 

Measurement of TV programme ratings in February and the first week of March show that the night programme of TV 
Timocka was viewed by one fifth of Serbian viewers on average, reports the daily newspaper Kurir. The decision of 
the management team of TV Timocka to broadcast four films every night as a part of its nighttime programme has 
turned out to be highly successful.  
(Kurir, NUNS, 08.03.2012) 

Similarly to political parties, regional and local radio stations in Zrenjanin have also began fighting each other using 
results of various research proving each of them to be the best-rated station in the city of Zrenjanin. Klik-FM, a 
relatively new station in the city on Begej, which began airing its programme last year, declared itself to be the most-
listened radio in the city in a half-page ad published in the last issue of the weekly magazine Zrenjanin. Results of the 
research conducted between October 10 and December 29 of the last year by Ipsos Strategic Marketing show Klik 
FM holding the first position, followed by AS FM and Santos from Zrenjanin. According to the research, the regional 
Radio Zrenjanin, which functions as a public company and is financed from the city budget, has a negligible number 
of listeners. However, the radio station Santos from Zrenjanin, citing the results of the same research, claims itself to 
be the best-rated local radio station in the city. In their response to the ad published by Radio Klik FM, Santos claims 
that the same results were received by Radio Zrenjanin from the A-Media agency. The other side points out that their 
station has a share of 5.5, which is better than Santos, but lower than the results achieved by the national station 
Radio S, Radio Klik FM and Radio AS FM. 
(Dnevnik, 13.03.2012) 

Media transfers 

Marijana Micic is a new personality hired by TV B92. Beginning on March 19, the actress, who has earned fame as a 
host of the Big Brother show and a participant in "The Simple Life" programme, will host "The Daily Magazine" show 
and the "Night TV Project" – which are two new shows produced by the production company Emotion. B92 has 
decided to actively fight for their own share of the media market and has prepared numerous TV projects that will 
begin airing in the next week, reports daily newspaper Press. 
(Press, 13.03.2012) 

Anniversaries 

Radio Resava, which holds the third position among private radio stations in Serbia, celebrates two decades of 
existence. Two years after the founding of the station, the owners of the local media outlet, which covers the best part 
of the Central Serbia, established TV Svitel, whose signal reaches Pomoravlje as well as parts of Sumadija and 
Branicevo.  
(Vecernje Novosti - Serbia, 13.03.2012) 

The World Day Against Cyber Censorship, established by Reporters Without Borders in 2008, is being celebrated. 
Milos Rancic from Serbian Wikipedia says that censorship on the Internet exists, but cannot be total. "The situation in 
our country is still better than in France, Australia and the USA, and I am personally satisfied with that", says Rancic.  
(B92, NUNS, 12.03.2012) 
 
In memoriam 
 
A long-time journalist with the Channel 1 of Radio Belgrade, Miladin Manojlovic, passed away in Belgrade at the age 
of 65. He began working in the field of journalism in 1969, first as an announcer in Radio Osijek, and later as an 
announcer, journalist and editor of the music programme on Radio Beli Manastir. He worked as a contributor for 
newspapers Belje and Baranjske Novine. Between 1974 and his retirement, he held a position in the news and 



political section of the Channel 1 of Radio Belgrade.  
(UNS, 14.03.2012) 

  



 

Media business operations 

A member of the business concern "Centroproizvod", "Stampa Sistem", has purchased the debt owed to individual 
creditors of the company "Futura Plus d.o.o." from Belgrade, thereby becoming the largest creditor of the company. 
After implementation of the plan of reorganization of "Futura Plus", "Stampa Sistem" will also become one of its 
owners. "Our greatest success will be to retain jobs for more than 4,300 employees. Both companies have suffered 
great financial losses. 'Futura Plus' was under bankruptcy, while 'Stampa Sistem' had its bank account blocked as 
well as many other financial problems."  
(ASMEDI NEWSLETTER, March, 2012, ABC Newsletter, 06.03.2012) 

Revoking of the TV fee will be one of the election slogans of the Serbian Progressive Party (SNS). The head of the 
economic team of the party, Jorgovanka Tabakovic, said that such a decision would improve the financial position of 
impoverished citizens. She added that the public service broadcaster should be financed by the government.  
(Alo!, 09.03.2012) 
 
According to data offered by the Department for Economic and Social Issues of the Alliance of Independent Trade 
Unions (SSS), in January and February in Serbia 35 events, 28 strikes and 7 protests were organized by 9,956 
dissatisfied workers. The longest strike, lasting for 65 days, was organized by 80 employees of TV Avala. Dobrila 
Solesa  
(Pregled, 12.03.2012) 
 
Privatization and the state-owned media 

Radio Leskovac, founded by the local self-government, suffered losses in the amount of almost a million dinars in 
2011. The total expenses of the public company Radio Leskovac in 2012 amounts to around 21.2 million dinars. The 
City of Leskovac provides no less than 86 percent of necessary funds, while the radio station itself manages to earn 
less than 14.3 percent of the required money by selling its advertising space and attracting donations. Radio 
Leskovac owes around 3.2 million dinars to the public heating company for heating expenses, as well as the amounts 
of 917,000 dinars and 638,862 dinars to the City Directorate and SOKOJ, respectively. Salaries of journalists and 
other employees of Radio Leskovac are six months late – since June 2011.  
(Juzne vesti, 06.03.2012) 

The Municipal Council of the City of Apatin has accepted the proposal offered by the company Planeta d.o.o. The 
proposal relates to business cooperation in informing citizens of the municipality and sponsorship of the news 
programme. The proposal of the company notes that Radio Apatin, which began broadcasting its programme on 
January 19 of the last year, has successfully established its position and proved itself attractive to listeners, but that it 
failed to leverage that position to improve its business and financial position due to the difficult economic and financial 
circumstances in the society, estimating that future operation of the radio station would be impossible without 
assistance from the local self-government. According to the financial plan, Radio Apatin will provide 60 percent of the 
necessary funds via commercial content, while the remaining 40 percent (amounting to 156,000 dinars a month i.e. 
1,872,000 dinars annually) will be financed by the municipal budget.  
(Dnevnik, UNS, 09.03.201) 

This year, the Municipality of Kikinda will offer generous help to all private local media outlets, including some outlets 
from other cities. A total amount of 17 million dinars will be allocated from the budget for the purpose. The Municipal 
Council has accepted the proposal of the expert committee for allocation of funds for co-financing of programmes and 
projects in the field of public informing. A public contest had been organized previously. ICK i.e. Radio Kikinda is the 
only media outlet that has not received the money intended for co-financing of programme and projects from the 
Municipality of Kikinda. The competent committee explains that Radio Kikinda was a public company, and that it was 



financed regularly from the budget.  
(Vecernje Novosti – Vojvodina, UNS, 13.03.2012) 

  



 

The Journalists' Association of Serbia (UNS) 
 
The educational center "Total Edu" has approved special conditions for education of members of the UNS and the 
family members. Additional information is available on the phone number 064 101 80 20.  
(UNS, 05.03.2012) 
 
The dentist's office "Dentalika" offers a discount to members of the Journalists' Association of Serbia (UNS). UNS 
members are required to show their UNS ID card, valid for the current or the previous year. Additional information is 
available via phone number 069 21 40 804.  
(UNS, 05.03.2012) 
 
The Laguna Lux hotel from Nis offers a 15% discount on the price of accommodation to members of the UNS with 
valid ID cards.  
(UNS, 12.03.2012) 
 
The Journalists' Association of Serbia (UNS), in cooperation with the travel agency "Sabra", provides affordable 
vacation for its members in Pefkochori, Greece. Additional information is available via the phone number 065 322 39 
15, or email aleksandra.radec@gmail.com not later than March 28.  
(UNS, 14.03.2012) 
 
The Independent Journalists' Association of Vojvodina (NDNV) 
 
The Independent Journalists' Association of Vojvodina (NDNV) held its regular electoral assembly today. During the 
session, new managing bodies have been elected and a new statute of the Association has been adopted. The new 
statute is harmonized with all laws and subordinate legislation relating to associations of citizens. Dinko Gruhonjic, a 
journalist with the Beta news agency and an expert associate of the Faculty of Philosophy in Novi Sad, was elected 
as the president of the Association. Gruhonjic was the president of the Association in the previous mandate. 
Journalist and writer Nedim Sejdinovic was elected as the president of the Executive Board, with other members of 
the Board being the correspondent of Radio Free Europe and media analyst, Zuzana Serences, journalist Branislava 
Opranovic, the former editor-in-chief of "Magyar Szo", Caba Presburger, and the editor and owner of Becejski 
Mozaik, Vladan Filipcev. Aside from the Executive Board, which has replaced the previously-existing Managing 
Board, the Council of NDNV is another of the new bodies. The members of the Council are the publicist Mirko 
Djordjevic, writer Laslo Vegel, political analyst Pavel Domonji, and journalists Nenad Zivkovic and Aleksandar Reljic. 
Journalist Maja Ledjenac is the secretary general, while Dusko Medic is the executive secretary. Journalists Smiljana 
Milinkov and Gordana Perunovic Fijat, as well as the journalist Petar Petrovic, were elected as members of the Court 
of Honor of NDNV. The new managing bodies have a mandate of four years.  
(NDNV, 10.03.2012, Danas, UNS, NUNUS, Pravda, Vecernje Novosti – Serbia, 12.03.2012) 
 
A session of the Assembly of NDNV was held yesterday and its participants pointed out that only in the previous 
three days their colleagues were attacked in Becej, Sid and Sremska Mitrovica. "Journalists are targeted by powerful 
figures even today, while attacks usually remain unpunished", warned the president of the Executive Board of NDNV, 
Nedim Sejdinovic.  
(Dnevnik, 11.03.2012) 

The Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) 
 
In accordance with the Rulebook on Minimal Content, the Level of Detail and Publication of Standard Offers, if the 
Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) establishes that the standard offer has not been prepared 
and published in accordance with the Law, the Rulebook and other legal documents, the Agency may demand that 
the standard offer be modified. Details are available on the website of RATEL.  
(RATEL, 08.02.2012) 

http://dentalika-miric.com/
mailto:aleksandra.radec@gmail.com


 
The Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) has registered the following most frequent irregularities 
in operation of wireless Internet providers: 

• Failure to report the launch of wireless Internet services 
• Failure to report the number and location of stations 
• Failure to broadcast network ID 
• Operation using larger power levels than allowed: 100 mW in the range of 2400–2483.5 MHz, and 1W in the 

range of 5470–5725 MHz, 
• Usage of non-directional antennas 
• Operation outside permitted range (2400–2483.5 MHz and 5470–5725 MHz) 
• Usage of commercial equipment for wireless Internet for establishment of radio relay links which require 

special licensing procedures 
• Usage of impermissible transmission standards (802.11 superA and superG) etc. 

RATEL is authorized to fine the legal entity or independent entrepreneur that has committed the violation, or to forbid 
operation during a period of up to three years.  
(RATEL, 01.03.2012) 

The Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) has ordered the cable distributor SBB to broadcast the 
programme of television stations Kanal 9, Delta, Mozaik and Novosadska TV, says the Journalists' Association of 
Serbia (UNS). TV station Kanal 9 from Novi Sad expects that in few days the order issued by RATEL be 
implemented, including the requirement that its programme be broadcast with a signal of the same quality as the 
signal of other TV stations.  
(UNS, 08.03.2012, Pravda, 09.03.2012) 

On 9 January 2012, the Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) sent all providers of electronic 
communication services a request for delivery of reports and information. The providers are required to deliver the 
Agency the following information: 1. Annual Report for the year 2011 (with a financial and technical section); 2. 
Information on Quality Parameters; 3. Information Necessary for Calculation of Fees for Providers of Electronic 
Communication.  
(RATEL, 09.03.2012) 
 
After public consultations, the Managing Board of the Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) 
adopted on 6 March 2012 the final proposal of the Plan of Radio Frequency Spectrum Allocation and delivered it to 
the Ministry of Culture, Media and Information Society. The final proposal is available here: The Plan of Radio 
Frequency Spectrum Allocation Together with Supporting Documents and Opinions of Participants in Public 
Consultations.  
(RATEL, 07.03.2012) 
 
On 14 March 2012, a joint action of the Department for Fight Against Advanced-Technology Crime of the Ministry of 
Internal Affairs of the Republic of Serbia, the Republic Broadcasting Agency and the Control Department of the 
Republic Agency for Electronic Communication (RATEL) resulted in closure of the broadcaster Radio Raka Esinger 
from Lazarevac, who had been broadcasting its programme for years despite the fact that it lacked a broadcasting 
license.  
(RATEL, 14.03.2012) 
 
The South East Europe Media Organization (SEEMO) 

SEEMO condemns alleged attempts by the authorities of the municipality of Becej, to prevent Nened Jovovic, a 
journalist with the regional public broadcaster Radio Televizija Vojvodine (RTV), from attending a municipal meeting. 
City councillors were discussing local security issues.“I call on the Becej authorities to allow all journalists to attend 

http://ratel.rs/informacije/javne_konsultacije.80.html?article_id=1186
http://ratel.rs/informacije/javne_konsultacije.80.html?article_id=1186
http://ratel.rs/informacije/javne_konsultacije.80.html?article_id=1186


their meetings,” said SEEMO Secretary General Oliver Vujovic. “What is discussed there is of public interest, and 
banning the public broadcaster from covering the event violates press freedom.”  
(SEEMO, 07.03.2012) 
 
SEEMO marked International Women's Day by calling on media organisations in South, East and Central Europe to 
increase the participation of women in top-level management positions, guarantee salary equality, improve reporting 
on gender-related issues, avoid stereotyping and respect ethical standards when reporting on women, in particular as 
victims of violence.  
(SEEMO, 07.03.2012) 

  



 

Media-related news 
 
In an open letter sent to editors-in-chief, newspaper publishers and heads of radio and television stations, more than 
350 German female journalists demanded introduction of 30 percent quotas for women in senior executive positions 
in the media. Today, women comprise two percent of editors-in-chief of 360 German daily newspapers and weekly 
magazines. Only three out of 13 editors-in-chief of publicly-owned German radio and TV stations are women.  
(Beta, NDNV, 01.03.2012) 
 
Digitalization 
 
Representatives of the Public Company "Emisiona tehnika i veze" (ETV), the Ministry of Culture, Media and 
Information Society, and the Republic Agency for Electronic Communication (RATEL), have informed television 
broadcasters about the plan for testing of the digital signal. ETV has presented TV broadcasters 15 locations for 
broadcasting of the signal in all parts of Serbia. At the same time, broadcasters have been informed about the 
required technical conditions and the contract on providing of multiplex, distribution and broadcasting services in the 
initial network.  
(RRA, 02.03.2012, Tanjug, E kapija, Danas, 03.03.2012) 
 
The beginning of digitalization of television is planned for the first trimester of 2013, said today the assistant for 
telecommunication in the Ministry of Culture, Media and Information Society, Irina Reljin. "One by one, the analog 
coverage zones will be turned off and transitioned to digital coverage. The complex process will take place in 13 
coverage zones", said Reljin.  
(Tanjug, 07.03.2012) 

• Abbreviations - www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations.2317.html#104230  
• Sections - www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations-and-sections.2317.html  
• Archive - www.mc.rs/media-news-bulletin-archive.2381.html  
• Media News Bulletin home - www.mc.rs/media-news-bulletin.2298.html  

 

The Media News Bulletin is edited by Marin and Goran Cetinic who can be contacted at goran.cetinic@gmail.com 

Media News Bulletin is a short account of media reports on the situation in the media. It has been created with the 
aim to register the information about the media published in the previous 14 days in Serbia, shortened to reflect the 
basic message of media reports and grouped in thematic subsections. The editors convey the news without changing 
the essential meaning of media reports on the media. For the readers interested in the complete published article, its 
source and date of publishing are given.  

. 
This news bulletin is made possible by the support of the American People through the United States Agency for International Development 
(USAID) and IREX. The contents of this bulletin are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect the views of USAID, 
IREX or the United States Government. 

 

http://www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations.2317.html#104230
http://www.mc.rs/media-news-bulletin-abbreviations-and-sections.2317.html
http://www.mc.rs/media-news-bulletin-archive.2381.html
http://www.mc.rs/media-news-bulletin.2298.html
mailto:goran.cetinic@gmail.com

