
 
Izdanje broj 38 
15- 28. septembar 2012. 
 
 
 
Sadržaj 
 

 
Istraživanje medijske koalicije: Lokalni mediji ugroženi – Vučićević: Oštra kritika medijskih odnosa u Srbiji – Petković o 
medijskom sektoru Srbije – Nova vlast neće kontrolisati medije – Vučić najavljuje garantovanje slobode medija – NUNS 
zabrinut što na setu medijskih zakona radi neformalna radna grupa u kabinetu predsednika Srbije – Kabinet Nikolića 
demantuje, pa potvrdjuje da radi neformalna ghrupa – Obradović: Uslovno budžetsko finansiranje RTS-a je pritisak na 
uređivačku politiku – Nova šema RTV – Finansiranje RTS-a biće rešeno do proleća – Primer kako Hrvatska finansira javni 
servis – Procenat plačene pretplate RTS-a pao na 30% – Novo suđenje Milanoviću – Mrkonjić: Milanović nije kriv – 
Milanović: Voleo bih da sam poginuo – Nata Mesarović će tužiti Informer – Odbornik Bradić i dalje napada Vujić televiziju – 
DS traži zaštitu televizije – Protest Društva novinara Niša – SOKOJ izgubio sudski spor – Odluka suda u Čačku na štetu 
TV Galaksija 32 – Beta dobila sudski proces u Negotinu – Policajac brutalno pretukao novinarku B92 i njenu porodicu – 
Vlada Srbije osnovala međunarodnu komisiju za istragu ubistava novinara – Nova kampanja medijske koalicije 

. 

 
Konferencija SEMPL u Portorožu – Oktobarski regionalni Press media samit u Beogradu – legal Leaks Training u 
Beogradu – Evropska federacija novinara opet organizuje kampanju „Podrži novinarstvo“ – Reklame na TV preglasne – 
„Ljudožderski“ skandal na TV Hepi – Kćerka „ljudoždera“ tuži TV Hepi – Za 1 godinu Savet za štampu rešio 30 žalbi – 
Rezultati monitoringa medija u kampanji za poslednje izbore – Konkurs za nagradu Jovan Hadži Kostić – Večernje novosti i 
dalje najčitanije – Skočila čitanosti Skandala 

. 

 
ANEM potpisao Protokol sa SOKOJ-em – Društvo novinara Niša traži objašnjenje za otpuštanja novinara Niške televizije – 
Jevrosimović kupio 50% vlasništva 3 makedonska lista – Istražuje se ko je vlasnik 62% deonica Večernjih novosti – Vučić 
objavio da je Politiku kupio Bogičević na nagovor DS – Smajlović optužuje Sonju Liht – Vučić uvredio Dnevnik – Oštar 
odgovor Dnevnika – Izvinjenje Vučića – Bogičević potvrdio kupovinu Politike – Državno finansiranje Tanjuga ugrožava 
druge agencije – Uhapšen direktor nedeljnika Naš glas – Prodat poslovni prostor Subotičkih novina 
 
 

 
NUNS zabrinut zbog niskih profesionalnih standarda – Četiri sindikata RTS traže naknadu za nenaplaćenu pretplatu – 
Sindikat Novosti traži rasvetljavanje kupovine Novosti – RRA tvrdi da KTV nema dozvolu za rad – SEEMO upozorava na 
ugroženost novinara Mitrića 

. 

 
NIN na Tviteru i Fejsbuku – Traju pregovori o preuzimanju TV Avala – JP Šid planira pokretanje TV programa – Narodna 
banka pomaže digitalizaciju srpskih službenih novina 
 
 
 
 



 
 

Medijska situacija u Srbiji 

Država se ponaša kao konkurencija privatnim medijima i ako se taj trend nastavi, privatni mediji će propasti a opstaće 
samo oni koji se finansiraju iz budžeta, ocenjeno je juče na predstavljanju izveštaja o finansiranju medija iz budžeta 
lokalnih samouprava u Srbiji. Na konferenciji za novinare je navedeno da su medijske kuće u 33 grada u Srbiji dobile nešto 
manje od 850 miliona dinara prošle godine, ali da je 70 odsto tog novca otišlo javnim preduzećima, najčešće elektronskim 
medijima za praćenje aktivnosti tih samouprava. Dragana Žarković Obradović, predstavnica Balkanske istraživačke mreže 
(BIRN), rekla je da se javna preduzeća favorizuju prilikom finansiranja medija, te da to dovodi u neravnopravan položaj 
privatne medije i produkciju, ali i utiče na uređivačku politiku medija jer se unapred zna da će neko biti plaćen bez obzira na 
kvalitet rada. Ona je rekla da se novac za javna preduzeća najčešće izdvaja kroz subvencije i uglavnom za plate, a za 
medijsku produkciju jako malo. Predsednik NDNV Dinko Gruhonjić rekao je da će, ukoliko se nešto ne promeni, u Srbiji 
opstati samo državni i crkveni mediji, kao i mediji koje su osnovali „paradržavni” nacionalni saveti.  
(Beta, Pregled, NDNV,22.09.2012) 

Aktuelne ocene medijske situacije u Srbiji 

Dragan J. Vučićević, komentar u listu Informer: Za osam godina tadićevskog sultanizma u ovoj je zemlji ozvaničena 
medijska strategija u kojoj je istina samo remetilački faktor. Poredak u srpskoj štampi nije ustanovljen na osnovu kvaliteta, 
već strogo u skladu sa stepenom uvlakaštva. I za te društveno-političke radove su, kako sada saznajemo, poslušni 
žurnalisti bili obilato nagrađivani budžetskim milionima! Preduslov svakog normalnog, demokratskog društva jeste 
slobodno novinarstvo. A slobodnog novinarstva ne može biti dok u glavnouredničkim i direktorskim foteljama u Srbiji sede 
oni najgori, najponizniji i najkorumpiraniji.  
(Informer, 15.09.2012) 

Ministar kulture i informisanja, Bratislav Petković, izjavio je da je nova Vlada Srbije u prvih 40 dana rada zatekla neuređen 
medijski prostor, u kome se ne zna ko upravlja i ko su vlasnici medija. Petković je kazao da će Vlada Srbije insistirati na 
uspostavljanju transparentnosti vlasništva u medijima, slobodi rada za novinare, rešavanju napada i ubistava novinara. On 
je novinarima potvrdio da u kabinetu predsednika Srbije Tomislava Nikolića postoji tim koji radi na izradi medijskih zakona, 
ali kako je rekao, to nije formalna radna grupa. Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, Vensan Dežer, izjavio je da politički 
pritisak na medije u Srbiji više nije tako direktan, ali da su mediji izloženi ekonomskom pritisku.  
(Beta, Danas, Dnevnik, Informer, 21.09.2012, ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Država i mediji 

Nova vlast neće kontrolisati medije, a njen cilj je da do marta 2013. godine donese paket medijskih zakona koji će 
omogućiti slobodu i nezavisnost medija po evropskim standardima, izjavio je ministar kulture i informisanja, Bratislav 
Petković. „To ćemo uraditi u saradnji sa evropskim organizacijama. Kao ministar ne želim da utičem na medije, na to 
nemam ni zakonsko ni moralno pravo“, rekao je Petković.  
(ASMEDI Newsletter, 16.09.2012) 

Predsednik NUNS-a, Vukašin Obradović, izjavio je juče da ga brine način na koji će država da zaštiti svoje interese u 
kompaniji Politika i da li će da preuzme deo vlasništva, jer ona treba da se povlači iz medija, a ne da dobija nove. 
Obradović je rekao da je daleko od dobrog rešenja da Politika postane državna kuća u celini, odnosno da država otkupi 
udeo VAC-a.  
(Beta, Politika, 19.09.2012) 

Prvi potpredsednik Vlade Srbije, Aleksandar Vučić, izjavio je da će nova Vlada garantovati slobodu medija u svakom 
pogledu i da u najskorijem roku država treba da se povuče iz medija. U saopštenju nakon sastanka sa predstavnicom 



OEBS-a za slobodu medija, Dunjom Mijatović, navodi se da je zaključeno da će Srbija učiniti sve da u oblasti medija ispuni 
međunarodne standarde.  
(Beta, Politika, Blic, Dnevnik, Večernje novosti, 20.09.2012,Tanjug, Pregled, 21.09.2012, Beta Politika, 22.09.2012) 

NUNS je saopštio da je zabrinut zbog činjenice da na setu medijskih zakona radi neformalna radna grupa u kabinetu 
predsednika Srbije, Tomislava Nikolića, što su javnosti potvrdili predsednik Skupštine Srbije, Nebojša Stefanović, i ministar 
kulture i medija, Bratislav Petković. Pozivamo predstavnike svih državnih institucija da se pridržavaju zakonske procedure, 
kao i osnovnih načela i rokova predviđenih Medijskom strategijom, što znači da medijske zakone formulišu i donesu 
transparentno, saopštava NUNS.  
(Beta, Fonet, Politika, Blic, 21.09.2012) 

Predsednik NUNS-a, Vukašin Obradović, ocenio je da „nije dobra vest“, ukoliko je tačna, da je u kabinetu predsednika 
formirana radna grupa koja će se baviti medijskom strategijom. „Nije dobra vest da se ljudi oko predsednika bave ovim 
zakonodavstvom, to je opasan presedan“, smatra Obradović.  
(Tanjug Politika, Blic, 22.09.2012,Alo!, 23.09.2012) 

Niko iz Predsedništva ne radi na pisanju zakona o informisanju - navode u Nikolićevom kabinetu i dodaju da sa medijima 
sarađuju.  
(Press, 22.09.2012) 

U kabinetu predsednika Srbije oformljena je radna grupa za bavljenje medijskom strategijom, potvrdili su za Blic u kabinetu 
Tomislava Nikolića i objasnili da na „sirovoj verziji reforme zakona radi grupa stručnjaka iz medijskog prava pod okriljem 
Ministarstva kulture“.  
(Blic, 23.09.2012) 

Iz javnih servisa 

Predsednik NUNS-a, Vukašin Obradović, ocenio je juče da najave potpredsednika Vlade, Aleksandra Vučića, o 
budžetskom finansiranju Javnog servisa pod određenim uslovima države, mogu da se tumače i kao vrsta pritiska na 
uređivačku politiku Radio-televizije Srbije.  
(Beta, Danas, Politika, 15.09.2012) 

Nova programska šema RTV-a počela je u četvrtak, a u narednom periodu na dva kanala Radio-televizije Vojvodine 
emitovaće se obilje novih emisija, raznovrsnih sadržaja i tema. Novina je da će se na Prvom programu RTV emitovati 
najbolje emisije nacionalnih zajednica, koje će se titlovati na srpski.  
(Danas - Vikend, 15.09.2012) 

Ministar kulture, Bratislav Petković, izjavio je da pitanje finansiranja javnog servisa mora biti rešeno do proleća sledeće 
godine i da će verovatno morati da se interveniše iz budžeta da bi se RTS spasao.  
(Tanjug, Press, E-kapija, Večernje novosti, 21.09.2012) 

Petar Jeremić, predsednik IO UNS-a, podseća da se pretplata u Hrvatskoj zove „taksa na televizijski prijemnik“ i naplaćuje 
se kao poreska obaveza. „Od svega što se na ovaj način prikupi, tri odsto se uplaćuje u fond iz kojeg se finansiraju 
nekomercijalni sadržaji na privatnim televizijama. A hrvatska državna televizija ovaj novac, koji prikupi od takse, ne sme da 
koristi za kupovinu komercijalnih sadržaja, poput Lige šampiona i slično, već to može da čini samo prihodom od reklama“, 
kaže Jeremić. Zato, kada bi se i kod nas uvela taksa na TV prijemnik kao u Hrvatskoj, onda bi se uvela i krivična 
odgovornost za neplaćanje pretplate, objašnjava naš sagovornik.  
(Politika, 21.09.2012) 

Iz meseca u mesec, opada procenat plaćanja pretplate RTS, pa u ovom trenutku čak 70 odsto građana ne izvršava 
obavezu propisanu zakonom iz 2002. godine. Na ovu činjenicu ukazuje generalni direktor RTS-a, Aleksandar Tijanić, ali i 
sindikati javnog servisa, upozoravajući da je finansiranje nedovoljno da bi sistem normalno funkcionisao. „Nije normalno da 



u Hrvatskoj procenat naplate ide preko 90 odsto i da njihov javni servis ima budžet ove godine od 200 miliona evra, a mi 
imamo 70 miliona evra. I to, zajedno sa prihodom od marketinga, koji je oko 20 miliona evra. Normalna država mora da 
ima moćan i gledan javni servis i da obezbedi dovoljan i stabilan izvor finansiranja i da ostavi javni servis na miru sa 
kadrovskim i drugim zahtevima“, smatra Tijanić.  
(Politika, 21.09.2012, Alo!, 22.09.2012) 

Pretnje, napadi i procesi novinarima, medijska suđenja 

Nastavlja se suđenje nekadašnjem direktoru RTS-a, Dragoljubu Milanoviću, zbog optužbi za zloupotrebu službenog 
položaja prilikom dodele stanova radnicima RTS-a. Milanović će u sud doći sa slobode, pošto je odslužio desetogodišnju 
zatvorsku kaznu na koju je osuđen zbog pogibije 16 radnika te medijske kuće prilikom NATO bombardovanja.  
(Blic, Danas, 16.09.2012, Informer, 17.09.2012) 

Potpredsednik Socijalističke partije Srbije, Milutin Mrkonjić, ocenio je da je Dragoljub Milanović „nezasluženo robijao“, 
aludirajući na 10 godina zatvora koje je bivši direktor RTS odslužio zbog teškog krivičnog dela protiv opšte bezbednosti, sa 
smrtonosnim posledicama.  
(Alo!, 20.09.2012) 

„Voleo bih da sam ja poginuo. Bar bih sačuvao porodicu da ne prođe kroz sve što je prošla... Ne znam šta bih drugo 
mogao da kažem, jer sam uradio sve da ih zaštitim. Mislim da je moja jedina krivica to što sam ostao živ“, izjavio je 
Dragoljub Milanović. Milanović navodi da je od Slobodana Miloševića, tadašnjeg predsednika, tražio istragu o 
bombardovanju zgrade RTS-a.  
(Svedok, Alo!, UNS, NUNS, 25.09.2012) 

Predsednica Visokog saveta sudstva, Nata Mesarović, priznala je da mesečno zarađuje 504.815 dinara! Ona je, međutim, 
istovremeno zapretila Informeru tužbom zbog „poziva na linč“?! I to samo zato što smo mesecima insistirali na utvrđivanju 
visine njenih državnih primanja!  
(Informer, 19.09.2012) 

Nakon SMS-a kojim je Ljubomir Bradić, odbornik grupe građana „Pobeda za Valjevo“, upozorio Milana Milinovića, direktora 
i urednika lokalne regionalne Vujić televizije (VTV), da zbog neobjektivnosti više neće prenositi skupštinske sednice niti iz 
gradske kase dobiti ijedan dinar, na konferenciji za novinare, odbornik Bradić je kazao da on ne želi niti ima pravo da se 
meša u uređivačku politiku Vujić televizije, ali i da ona po njegovom mišljenju, ipak, iskače iz okvira objektivnosti. 
Reagovao je i UNS upozorenjem da prema Zakonu niko ne sme, ni posredno, da ograničava slobodu javnog informisanja, 
naročito zloupotrebom državnih ovlašćenja.  
(Politika, Večernje novosti, 19.09.2012) 

Demokratska stranka u Valjevu pozvala je juče sve stranke vladajuće koalicije da izraze stav prema, kako navode, do sada 
neviđenim napadima na lokalne medije. „Glavni hajkač i glasnogovornik nove gradske politike prema medijima, odbornik 
Ljubomir Bradić, govori i sprovodi u delo ono što lokalni režim misli da uradi kako bi disciplinovao novinare i urednike 
lokalnih medija“, saopštava ova stranka.  
(Večernje novosti - Srbija, 20.09.2012) 

Slučaj pretećeg SMS-a koji je odbornik valjevske vladajuće koalicije uputio direktoru uredniku privatne Vujić televizije (VTV) 
završiće na sudu. Novinar Milan Milinović je protiv odbornika GG „Pobeda“, Ljubomira Bradića, podneo tužbu.  
(Blic - Srbija, UNS, NUNS, 25.09.2012) 

Policijska stanica u Loznici podnela je Osnovnom javnom tužilaštvu u Loznici izveštaj o novom verbalnom i pokušaju 
fizičkog napada na dopisnika Večernjih novosti iz Loznice Vladimira Mitrića.  
(Večernje novosti, 19.09.2012) 



Predsednik SO Aleksinac, Grujica Veljković, zaustavio je snimanje prenosa skupštinskog zasedanja. Razlog koji je 
naveden, a vezan za prestanak snimanja skupštinskog zasedanja, jeste iznenadni kvar druge kamere u studiju ALT-a, 
tokom snimanja priloga o epidemiji žutice u Aleksincu. Po rečima odbornika opozicije razlog zbog kog je povučena ekipa 
kamermana je izuzetno vruća tema koja je bila na dnevnom redu, izglasavanje budžeta opštine Aleksinac.  
(aleksinacnews.com, 20.09.2012) 

Društvo novinara Niša najoštrije protestuje zbog istupa odbornika URS, Branislava Jovanovića, na poslednjoj skupštinskoj 
sednici, koji je za govornicom zapretio gašenjem medijima, koji su iznosili informacije o predlozima za nove direktore niških 
javnih preduzeća. 
(Blic - Srbija, Večernje novosti - Srbija, 20.09.2012) 

Šef odborničke grupe URS-a u Skupštini grada Niša, Branislav Jovanović, negirao je juče da je na poslednjoj skupštinskoj 
sednici zatražio gašenje bilo kog medija i kazao da je samo „reagovao na činjenicu da pojedini portali iznose ružne 
insinuacije i neistine o v. d. direktora javnih preduzeća i ustanova“.  
(Danas, 21.09.2012) 

Odlukom privrednog suda u Beogradu, žalba SOKOJ-a na presudu Privrednog suda u Subotici, odbijena je kao 
neosnovana, a kojom nije uvažen zahtev organizacije za zaštitu prava kompozitora da Radio Subotici naplati procente još i 
od prihoda koji je ostvaren subvencijama i dotacijama od lokalne samouprave. Sud je potvrdio da osnovica za obračun 
SOKOJ-a nije sav prihod Radio Subotice, već prihod od delatnosti u okviru koje iskorišćava muzička dela.  
(Tanjug, Večernje novosti - Vojvodina, Blic - Vojvodina, 22.09.2012) 

Viši sud u Čačku doneo je presudu po kojoj vlasnik televizije Galaksija 32, Milojko Petrović, mora sugrađaninu Stojanu 
Markoviću da isplati 70.000 dinara na ime naknade nematerijalne štete za pretrpljene duševne bolove i zbog povrede časti 
i ugleda. Marković je tužio Petrovića zbog toga što je, gostujući na toj televiziji 9. marta, lider Nove Srbije Velimir Ilić izjavio 
da je „kraduckao naftu i prodavao je seljacima“.  
(Fonet, Press, Večernje novosti - Srbija, 22.09.2012) 

Viši sud u Negotinu presudio je u korist Novinske agencije Beta u parnici koju je protiv nje poveo jedan političar iz 
Majdanpeka, pozivajući se u presudi i na evropska dokumenta o zaštiti medija i na načelo da je političar dužan da pokaže 
veći stepen tolerancije na kritiku javnog mnjenja. Taj sud je odbio kao neosnovanu tužbu kojom je član Opštinskog veća 
Majdanpeka, Predrag Đorđević, tražio 250.000 dinara odštete zbog članka „Član gradskog veća u Majdanpeku dodelio 
sebi stipendiju". Apelacioni sud u Beogradu potvrdio je prvostepenu presudu.  
(Blic, UNS, 24.09.2012) 

Porodicu novinarke B92 Tanje Janković brutalno su prošle subote na svadbi njihove rođake prebili pripadnici policijske 
uprave Vranje, piše list Alo!. Dok je novinarka prošla sa modricama, njen otac Zoran zadobio je prelom vilice na dva mesta 
i frakturu nosa, a sestri Bojani konstatovano je naprsnuće nosa, zbog čega joj je zakazana hitna operacija. Do napada na 
Jankoviće došlo je, kako tvrdi novinarka, zbog toga što je javno postavila pitanje zbog čega niko već godinama ne 
odgovara za kriminal koji se dešava u Vranju - od paljenja automobila gradonačelnika, do požara u Vranjskom 
pozorištu.Tanja Janković uspela je preko svojih izvora da dođe do izveštaja policije, koji je pun nelogičnosti. „Ja tražim da 
iza mene i moje porodice stane država, jer se mi osećamo ugroženo. Oca i majku smo sklonile u Beograd jer se plašimo 
za njihove živote“. Dragan Stamenković, portparol PU Vranje, potvrdio je da, koliko on zna, inspektor Nenad Jovanović i 
dalje radi, ali nije mogao da precizira da li će protiv njega biti pokrenut disciplinski postupak.  
(Alo!, UNS, NUNS, 27.09.2012) 

Istrage o ubistvima novinara 

Vlada Srbije donela je odluku da formira međunarodnu komisiju za istragu ubistava novinara u Srbiji, izjavio je direktor 
Televizije B92, Veran Matić. Na skupu OEBS-a, o izazovima sa kojima se suočavaju mediji u jugoistočnoj Evropi, Matić je 
kazao da je inicijativu za osnivanje te komisije, u koju će ući međunarodni istražitelji, pokrenula organizacija „Balkan fridom 



medija netvork“, a Vlada Srbije je usvojila i juče donela odluku o njenom formiranju.  
(Fonet, Politika, Press, Večernje novosti, Blic, Danas, Tanjug, Dnevnik, 22.09.2012) 

Medijska strategija 

Medijska koalicija organizovaće kampanju kako bi istakli najvažnija pitanja za medije koja su obuhvaćena medijskom 
strategijom Vlade Srbije usvojenom u septembru 2011. godine.  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

 

 

  



 
Profesionalni standardi 

Međunarodna konferencija SEMPL koja se bavi najnovijim trendovima u oblasti upotrebe medija, održaće se 14. put po 
redu u Portorožu, u Sloveniji, od 29-30. novembra 2012. Ovaj edukativni skup na jednom mestu omogućiće uvid u najbolje 
prakse medijskih strategija te predstaviti najnovije medijske i komunikacijske trendove u Jadranskom regionu i svetu.  
(E-kapija,19.09.2012) 

Tradicionalni oktobarski regionalni Press media samit biće i ove godine održan u Beogradu, 31. oktobra u hotelu Metropol 
Palace. Tema je regionalno informisanje. Opširnije informacije o skupu na internet adresi: www.abcsrbija.com. 
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Ovogodišnja medijska konferencija i Legal Leaks Training, u organizaciji Mreže za izveštavanje o istočnoj Evropi (n-ost), 
biće održani od 27. do 30. septembra u Beogradu pod naslovom Između bivše Jugoslavije i Evropske unije - Nova 
interpretacija slomljenog regiona. Na konferenciji će učestvovati oko stotinak novinara sa prostora Zapadnog Balkana, 
Nemačke i drugih evropskih zemalja. Ove konferencije dosad su bile organizovane u Pragu, Sofiji, Bukureštu, Rostovu, 
Pečuju i Minsku.  
(Danas - Vikend, 22.09.2012) 

Evropska federacija novinara (EFJ) i ove godine poziva poziva novinare i druge medijske radnike širom Evrope i svetа da 
se 5. novembra uključe u kampanju „Podrži novinarstvo” (Stаnd Up For Journalism) u znаk solidаrnosti sа novinarskom 
profesijom. Posebno treba podsetiti nа ubijene novinаre i podići glas za slobodno novinarstvo.  
(NUNS 27.09.2012) 

Reklame koje probijaju bubne opne, serija kojima je gledanost rekordna samo zato što se repriziraju decenijama, manjak 
obrazovnog programa i filmski program bez premijera - samo su neke od stvari na domaćim televizijama koje nerviraju 
prosečne srpske gledaoce, inače rekordere u Evropi po vremenu provedenom ispred ekrana, pišu Novosti. Za kontrolu 
onoga čime nas svakodnevno bombarduju sa TV ekrana zadužena je RRA u kojoj kažu da su se emiteri ipak uozbiljili i da 
sada prave mnogo manje prekršaja.  
(Večernje novosti, 17.09.2012) 

Gotovo sve TV stanice s nacionalnom frekvencijom puštaju reklame koje su i do 30 odsto glasnije od ostatka programa, 
zbog čega im je Ratel naložila da otklone te nepravilnosti. Merenjem su obuhvaćeni oba programa RTS, TV Avala, TV 
Prva, TV B92, TV Pink, TV Happy, TV Studio B i TV Metropolis. Merenja su u kontrolnomernom centru Ratela u 
Dobanovcima urađena na zahtev RRA, kojoj su se mnogi građani žalili na preglasne reklame.  
(Blic, Danas, 20.09.2012) 

„Gospodine ljudoždere, kakvog je ukusa ljudsko meso?“, pita voditelj. „Delikates!“, odgovara gost i objašnjava da je na 
ratištu jeo leševe, ali i „friške ljude“. Ovaj bizaran i uznemirujuć sadržaj emitovan je u četvrtak uveče, u 23 sata, na TV 
Hepi. Na pitanje da li osećaju odgovornost zbog sadržaja koji su emitovali i očekuju li kaznu od RRA, nadležni u TV Hepi 
poslali su nam opširno pismo u kojem negiraju da je gost emisije pričao da je jeo ljudsko meso, već je navodno „pravio šale 
na račun kanibalizma“.  
(Blic, 22.09.2012) 

Tužiću Televiziju Hepi zbog zloupotrebe mog psihički bolesnog oca - kaže D. J., ćerka čoveka koji je u emisiji „Luda kuća“, 
emitovanoj u četvrtak u 23 sata, naveden da govori kako je jeo ljudsko meso.  
(Blic, NUNS, 25.09.2012) 

Savet za štampu je za godinu dana postojanja rešio 30 žalbi, od kojih je u šest zaključilo da su mediji prekršili novinarski 
kodeks. „Oko 20 odsto slučajeva u kojima su mediji prekršili novinarski kodeks je stvarno veliki procenat i pokazuje da se 
mi, novinari, ne pridržavamo našeg osnovnog kodeksa. To je veoma loše, pre svega, za nas, a onda i za društvo", kazao je 

http://www.abcsrbija.com/


predsednik Saveta, Dragan Bujošević. On je naglasio i da nije zadovoljan brojem slučajeva koji je Savet obradio, ukazujući 
da je to zato što ovo telo nema nadležnost nad svim medijima.  
(B92, UNS, NUNS, 25.09.2012) 

Novosadska novinarska škola i Biro za društvena istraživanja (BIRODI) predstavili su rezultate monitoringa kampanje za 
ovogodišnje izbore. Rezultati pokazuju mali broj tema kojima su se bavili političari i jednoličnost u prenošenju od strane 
medija, a posebno je zanimljiv podatak da je u nekim medijima nekritički prenošeno i do 90 odsto sadržaja. Istraživanje je 
takođe pokazalo da većina medija nije izbalansirano izveštavala o svim političkim akterima.  
(RTV, UNS, NUNS, 25.09.2012) 

Ocene, nagrade, kursevi i takmičenja 

Večernje novosti su početkom septembra raspisale javni konkurs za nagradu „Jovan Hadži Kostić”. Konkurs će biti otvoren 
do 7. oktobra ove godine.  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

U galeriji RTS-a otvara se izložba fotografija dugogodišnjeg urednika NIN-a, Branka Belića, „Lica“. Istovremeno će biti 
promovisana i Belićeva fotomonografija istog naslova, u izdanju „Službenog glasnika“.  
(Blic, 17.09.2012) 

Medijski auditorij 

Prema izveštaju istraživanju i analizi oditorske kuće za pisane medije, ABC, Večernje novosti su i po štampanom i po 
prodatom tiražu prve novine u Srbiji, među ozbiljnim dnevnicima koji redovno odituju tiraže. Ukupan prosečni dnevni tiraž 
Večernjih novosti u junu i julu mesecu iznosio je 116.901 primerak.  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Prema podacima odita tiraža za jul 2012. poredak u vrhu kod dnevnih novina i magazina ostao je gotovo nepromenjen. 
Kada je o magazinima reč, poredak među najčitanijima je sličan kao i u junu mesecu: od 20 magazina sa najvećom 
prodajom čak 15 izdaje Color Press Grupa, a najveći rast prodaje u odnosu na jun zabeležili su magazini CPG – Scandal! 
(sa 87.456 na 100.545) i Lepota i zdravlje (sa 33.663 na 37.660).  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Nakon uspešno sprovedene inicijalne revizije, ABC članovima su dostupni podaci o prodaji dnevnog lista Informer, počev 
od 10. maja 2012. godine - nadalje. Podaci će od sada biti objavljivani na redovnim mesečnim izveštajima.  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Medijski transferi 

„Modelsica“ Anastasija Buđić postala je voditeljka na televiziji Hepi. „Plejbojeva zečica“ će u novoj emisiji „Glamur“ snimati 
priloge o najinteresantnijim ljudima sa naše javne scene.  
(Press, 19.09.2012) 

 

 

 

 

 

 



 
 

Poslovanje medija 

ANEM saopštava da je sa orgаnizаciјom muzičkih аutоrа Srbiје – Sokoj, potpisala Protokol kojim su obezbeđeni značajni 
popusti i pogodnosti za plaćanje minimalne naknade za korišćenje muzičkih autorskih dela za 2012. godinu, kao i 
regulisanje pitanje izmirivanja dugova iz prethodnog perioda.  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Društvo novinara Niša zatražilo je od novoizabranog direktora Niške televizije da se „hitno odredi" prema nedavnim 
otkazima dvoje novinare te medijske kuće. Predsednica DNN, Dragana Kocić, podseća da je od postavljenja novog 
rukovodstva prošlo nedelju dana i da se očekuje reakcija. „Očekujemo da nadležne službe NTV-a preispitaju zakonitost 
odluka o njihovim otkazima i da u skladu sa tim zauzmu stav o njihovom daljem statusu“, kaže Dragana Kocić.U 
saopštenju dostavljenom medijima DNN je upozorilo čelnike NTV i Grada Niša, kao osnivača, da u slučaju neotklanjanja 
eventualnih nezakonitosti u odlukama o otkazu kolega, postoji mogućnost plaćanja visokih odšteta i sudskih troškova koje 
će u krajnjoj liniji snositi svi gradjani Niša. Podsetimo, krajem marta tadašnja direktorka NTV, Dragana Nikolić 
(URS), otpustila je dugogodišnju novinarku Milenu Vidojković, a pre desetak dana i donedavnog glavnog urednika Dragana 
Miljkovića.  
(Južne vesti , 26.09.2012) 

Privatizacija i državni mediji 

Firma Veselina Jevrosimovića „Internet Group" u čijem je vlasništvu portal telegraf.rs postala je vlasnik 50 odsto akcija 
makednonske firme „Grafički centar". U sastavu „Grafičkog centra" nalaze se i tri makedonska dnevna lista Dnevnik, Vesti i 
Utrinski vesnik i štamparija.  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Nadležni organi u Srbiji ovih dana su pokrenuli predistražni postupak o tome ko je zapravo vlasnik 62 odsto Večernjih 
novosti. Iako zvanično stoji da su vlasnici fantomske firme sa sedištima u Lihtenštajnu, Drezdenu i Roterdamu, sumnja se 
da je pravi vlasnik jedna privatna firma iz Šapca, čiji je vlasnik jedan od poznatih finansijera Demokratske stranke, piše list 
Alo!.  
(Alo!, 16.09.2012) 

Potpredsednik Vlade Srbije, Aleksandar Vučić, otkrio je sinoć da iza kupovine 50 odsto vlasništva u „Politici“ stoji prvi 
čovek „Farmakoma“, Miroslav Bogićević, koji je to učinio kao uslugu Demokratskoj stranci. Vučić kaže da je slučaj „Politika“ 
vodi do afere „Agrobanka“ pošto suma koja je nedostajala za kupovinu potiče iz kredita „Nove Agrobanke“ i „Privredne 
banke Beograd“. Prema Vučićevim rečima, novac iz kredita korišćen je u kupovini „Politike“ i potraživanju „Novosti“ i 
„Dnevnika“.  
(Alo!, Blic, Informer, Politika, RTS, E-kapija, 18.09.2012, Danas, 19.09.2012) 

Prvi potpredsednik Vlade Srbije, Aleksandar Vučić, nije želeo da kaže ko je vlasnika „Farmakoma“, Miroslava Bogićevića, 
primorao da kupi 50 odsto „Politike“, iako njegove izjave jasno ukazuju na DS. Iz DS mu je odmah odgovorio Dragoljub 
Mićunović tvrdeći da ni u jednom organu DS nikada nije bilo pomenuto pitanje nekih novina ni kupovine novina. 
Predsednica UNS-a, Ljiljana Smajlović, rekla je za RTS da su za zaštitu državne imovine u „Politici“ bili zaduženi bivša 
predsednica Upravnog odbora, Sonja Liht, i bivši premijer, Mirko Cvetković, i ocenila da država podstiče, umesto da se bori 
protiv netransparentnosti vlasništva u medijima. Sonja Liht je ispričala da su rukovodstvo firme, „pa i Ljiljana Smajlović, 
dobijali ogromne plate i bonuse, a dug je rastao iz dana u dan“. 
(Tanjug, Politika, Blic, Dnevnik, Informer, 19.09.2012) 

http://www.juznevesti.com/Drushtvo/Niska-novinarka-dobila-otkaz-na-NTV-u.sr.html
http://www.juznevesti.com/Drushtvo/Otkaz-za-urednika-NTV.sr.html
http://www.juznevesti.com/Drushtvo/Otkaz-za-urednika-NTV.sr.html


Predsednica UNS-a, Ljiljana Smajlović, izjavila je juče da je, ako su tačni navodi Aleksandra Vučića o kupovini „Politike“, 
vlasnik „Farmakoma“ Miroslav Bogićević lagao da nije kupac, a Demokratska stranka da nije imala pojma ko je kupio 
novine. Smajlović je agenciji Beta rekla da je akcija preuzimanja „Politike“ i „Novosti“ počela još u januaru ove godine, pre 
nego što je DS izgubio vlast, s ciljem da se konsoliduje kontrola nad medijima.  
(Pregled, 19.09.2012) 

Aleksandar Vučić je prilikom posete Vojnotehničkom institutu izjavio i da će istrajati u obračunima sa korupcijom, i da, bez 
obzira na to kako će proći pojedinačni akteri te borbe, niko neće moći da pobedi državu Srbiju. Vučić nije želeo da iznese 
svoja saznanja o tome ko je vlasnika „Farmakoma“ primorao da kupi pedeset odsto udela u „Politici“, poručivši novinarima 
da to pitanje postave Miroslavu Bogićeviću. „Ako mislite da je on bio strašno zainteresovan za novosadski ’Dnevnik’, pošto 
mu je od neprocenjivog značaja za njegov biznis bilo kako će da izveštava čuveni visokotiražni novosadski ’Dnevnik’, teško 
ćete me u to uveriti”, rekao je Vučić.  
(Tanjug, Politika, Beta, Pregled, Press, 19.09.2012,ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Povodom otkrivanja načina prodaje većinskog udela u preduzeću „Dnevnik Vojvodina pres”, prvi potpredsednik Vlade 
Srbije, Aleksandar Vučić, izrekao je nekoliko uvreda na račun lista Dnevnik i zaposlenih u njemu. Potpuno je neprimereno 
u slobodnom društvu da se s najviših pozicija vlasti i moći na takav način nipodaštava jedno preduzeće na tržištu, a 
posebno što je reč o mediju. Zato oštro protestujemo protiv političkog pritiska koji je time demonstrirao ministar odbrane 
Aleksandar Vučić, inače i prvi potpredsednik Vlade Srbije zadužen za borbu protiv korupcije, sekretar Saveta za 
nacionalnu bezbednost i šef Biroa za koordinaciju službi bezbednosti, saopštava redakcija Dnevnika.  
(Dnevnik, 19.09.2012) 

Ministar odbrane Aleksandar Vučić se javno izvinio uredništvu, novinarima i svim zaposlenima u listu Dnevnik zbog „grube i 
glupe greške koju je načinio nenamerno nipodaštavajući ovaj list“.  
(Tanjug, Press, Alo!, Informer, 09.20.2012, ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Poslanik Liberalno-demokratske partije, Bojan Đurić, rekao je juče da mu je teško da ocenjuje konkretne stvari koje je o 
otkupu udela u Politici, Večernjim novostima i Dnevniku izneo potpredsednik Vlade Srbije, Aleksandar Vučić. Đurić je rekao 
da bi svakako trebalo videti zašto država nije iskoristila svoje pravo preče kupovine i pri tome na jednu stranu treba staviti 
pitanje eventualne pravne ili krivične odgovornosti, čime treba da se bave nadležni organi u skladu sa zakonom, a na 
drugu stranu pitanje odnosa države i medija.  
(Danas, 19.09.2012) 

Vlasnik kompanije „Farmakom", Miroslav Bogićevć, potvrdio je državnim organima da je kupio 50 odsto akcija dnevnog 
lista Politika, prenela je sinoć RTS.  
(Tanjug, E-kapija, 19.09.2012) 

Dok se ne promeni uloga države u medijima, neće biti ni medijskih sloboda. Državne subvencije moraju da budu u skladu 
sa Zakonom o kontroli državne pomoći, ocena je koju je Vukašin Obradović, predsednik NUNS, izneo juče na regionalnoj 
medijskoj konfereciji OEBS-a. „Kao možda najdrastičnije kršenje tog zakona jeste to što se Tanjug, kao državna agencija, 
finansira direktno iz državnog budžeta. To će dovesti do gašenja novinskih agencija koje trpe nelojalnu konkurenciju“, 
smatra Obradović. On ocenjuje da će ovo biti test i za novu vlast koja, međutim, „u rebalansu budžeta nije odustala od 
prethodnog rešenja koje podrazumeva državno finansiranje Tanjuga“.  
(Večernje novosti, 22.09.2012) 

Glavni i odgovorni urednik i direktor smederevskog nedeljnika Naš glas Goro Redžić uhapšen je zbog nezakonitog 
poslovanja tog nedeljnika. Uhapšen je kada je primio obeležene novčanice od 350 evra i 10.000 dinara na ime izdavanja 
poslovnog prostora u centru Smedereva koji pripada Novinskoj kući „Naš glas". Nedeljnik Naš glas privatizovan je 27. 
marta 2009. ali je Agencija u julu 2012. obavestila rukovodstvo novina o poništenju privatizacije zbog neizmirenih obaveza 
firme. Nedeljnik je imao i obaveze iz socijalnog programa koje većinski vlasnik nije izmirio.  
(B92, Beta, UNS, Press, NUNS, 27.09.2012) 



Lokalni list Subotičke novine više nemaju poslovni prostor koji je na jučerašnjoj licitaciji u Osnovnom sudu u Subotici kupila 
firma „Peđa komerc“. Moglo bi se reći da je novi vlasnik nekretnina Subotičkih novina čovek koji je i doveo do prodaje ovog 
prostora, jer je vlasnik „Peđa komerca“ Predrag Mališanović. On je deo konzorcijuma „Vojvodina info“, vlasnika Subotičkih 
novina, i glasila i nekretnina kojima ovaj medij raspolaže. Kao jedan od suvlasnika on je i inicirao da Subotičke novine budu 
garancija za kredit od oko 250.000 evra kod Findomestik banke koji je Mališanović podigao a za potrebe svojih drugih 
preduzeća, „Azotare“ i „Azohema“. Kako kredit nije otplaćen, Findomestik banka je aktivirala hipoteku, a na licitaciji je sada 
Mališanović postao i jedini vlasnik nekretnina za iznos koji je manji od onog za koji je pre dve godine stavljena hipoteka. 
(Politika, UNS, NUNS, 27.09.2012) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

NUNS 

NUNS izražava duboku zabrinutost zbog porasta broja tekstova i priloga u srpskim medijima kojima se dramatično urušava 
ugled novinarske profesije i nastavlja praksa zloupotrebe medija. NUNS upozorava da pojedini tabloidi, pod maskom borbe 
protiv korupcije, ne prezaju čak ni od pravljenja spiskova ljudi koji, po njihovom mišljenju, treba da završe u zatvoru. 
Tabloidno novinarstvo jeste legitimno ali ono ne sme da se svede na hajke i kampanje. Preuzimajući na sebe ulogu i 
tužilaca i sudija, tabloidi, ne samo da grubo krše osnovne novinarske i etičke standarde, već stvaraju u društvu atmosferu 
linča, histerije i mržnje.  
(NUNS, 25.09.2012; Beta, Politika, 26.09.2012) 

Novinski sindikati 
Četiri sindikata RTS juče su u pismu Vladi, upravnom odboru i generalnom direktoru zatražili „budžetsku nadoknadu 
izgubljene pretplate” koju zbog krize plaća samo 30 odsto domaćinstava. Sindikati su zatražili i „zakonom uređeno, 
dovoljno i stabilno finansiranje Javnog servisa u skladu sa evropskom praksom i propisima“, kao i da se odloži plaćanje 
poreza državi dok ona ne ispuni svoje obaveze prema RTS-u.  
(Beta, Politika, 19.09.2012) 

Predsednica Sindikata novinara Novosti, Dragana Čabarkapa, zatražila je da se razjasni da li je vlasnik „Farmakoma“, 
Miroslav Bogićević, preuzeo većinski paket akcija kompanije Novosti i, ako jeste, od koga i na koji način. Čabarkapa je 
izrazila zadovoljstvo tog sindikata jer je rasvetljena kupovina 50 odsto udela u listu Politika, ali i ocenila da se slučaj 
Novosti, iz nekih razloga, „zamagljuje“.  
(Beta, Politika, Blic, 20.09.2012) 

RRA 

RRA tvrdi da zrenjaninska televizija KTV nema dozvolu za rad i da su njeni inspektori silom sprečeni da po službenoj 
dužnosti provedu zakonito rešenje o prekidu nepropisnog emitovanja programa. Sprečila ih je grupa građana koja se 
predstavila kao „gledaoci televizije“, a njih je predvodila vlasnica KTV Dana Radić.  
(Politika, 18.09.2012) 

SEEMO 

Medijska organizacija Jugoistočne Evrope (SEEMO) pomno prati nastavljene pretnje protiv novinara Vladimira Mitrića, 
dopisnika beogradskog dnevnog lista Večernje novosti iz Loznice. Vladimir Mitrić je dobio pretnje uprkos tome što ima 24-
časovnu policijsku zaštitu. Novinarski veteran specijalizovao se u otkrivanju korupcije u Zapadnoj Srbiji i Republici Srpskoj, 
u Bosni i Hercegovini, i nalazi se pod policijskom zaštitom od oktobra 2005, nakon što je divljački pretučen od strane 
bivšeg policajca. Poslednje pretnje Mitriću upućene su 15. septembra 2012. Iako SEEMO pozdravlja odluku da se 
Vladimiru Mitriću dodeli policijska zaštita, SEEMO smatra da bi zaštita trebalo da obuhvati celu Srbiju, a ne samo jedan 
okrug.  
(SEEMO, 24.09.2012; NDNV, 23.09.2012) 

 

 



 

 

Novo u medijima 

Nedeljnik NIN sada je prisutan i na društvenim mrežama Tviter i Fejsbuk. Stranica NIN-a je dostupna na 
adresi: facebook.com/ninonline, a na Tviteru adresa je: twitter.com/nedeljnikNIN  
(ASMEDI Newsletter, septembar 2012) 

Grand produkcija i njeni čelni ljudi Saša Popović, Brena i Boba Živojinović već dva meseca pregovaraju o preuzimanju 
Televizije Avala od sadašnjih vlasnika Danka Đunića, Johanesa Vernera Krausa i Željka Mitrovića. RRA je produžila 
dozvolu za emitovanje TV Avala još do kraja oktobra meseca. Ukoliko do tada ova televizija ne plati zaostale dugove 
prema toj agenciji, ali i drugima kao što su Ratel i Emisiona tehnika, može se lako desiti da joj se oduzme dozvola za rad i 
da ta TV kuća bude slobodna za prodaju od aprila iduće godine, kada će RRA ponovo dodeljivati frekvencije nacionalnim 
emiterima.  
(Blic, 19.09.2012,E-kapija, 20.09.2012) 

Novoimenovani v. d. direktora JP Radio Šid, Nikola Vidić, ističe da ova medijska kuća sa regionalnom frekvencijom planira 
da tehnički ojača kablovsko-distributivni sistem sa većim brojem kanala, zatim da omogući usluge interneta i da pokrene i 
sopstveni TV program. Da bi se planirano i ostvarilo, napominje direktor Vidić, neophodno je kreditno zaduživanje od 
desetak miliona dinara. Zatraženo je od opštinskog veća povećanje mesečne naknade za KDS sa sadašnjih 603 na 750 
dinara o čemu će ovo veće odlučivati u utorak. Vidić ističe da sa sadašnjom cenom Radio Šid ostvaruje gubitak od oko 110 
dinara po pretplatniku.  
(Večernje novosti - Vojvodina, 22.09.2012) 

Umesto kanala C37, od sada će građani signal ove medijske kuće moći da prate na kanalu S30 i frekvenciji od 375,25 
megaherca, saopšteno je iz NTV. Frekvencije u etru i kod ostalih kablovskih operatera nisu promenjene.  
(Južne vesti, 25.09.2012) 

Digitalizacija 

Guvernerka Narodne banke Srbije, Jorgovanka Tabaković, i generalni direktor Javnog preduzeća „Službeni glasnik", 
Slobodan Gavrilović, potpisaće 20. septembra u prostorijama banke ugovor o saradnji na projektu digitalizacije srpskih 
službenih novina, najavila je u utorak (18. septembra 2012. godine) NBS.  
(Tanjug, E-kapija, 18.09.2012) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://facebook.com/ninonline
http://twitter.com/nedeljnikNIN


 

 

 

 

Izdanje broj 38 
15- 28. septembar 2012. 
 
 

• Skraćenice - www.mc.rs/medijski-ambijent.2313.html#103915  
• Više o rubrikama biltena - www.mc.rs/14-dana-u-medijima-skracenice-i-rubrike.2313.html  
• Arhiva biltena - www.mc.rs/14-dana-u-medijima-arhiva.2355.html  
• Početna strana biltena - www.mc.rs/14-dana-u-medijima.2210.html  

 
 
„14 dana u medijima“ uređuju Marin i Goran Cetinić koje možete kontaktirati putem mail adrese goran.cetinic@gmail.com. 

„14 dana u medijima“ predstavlja sažeti prikaz pisanja medija o situaciji u medijima. Nastao je sa ciljem da registruje 
informacije o medijima objavljene u prethodnih 14 dana u Srbiji, sažete tako da prenesu suštinu medijskih tekstova i 
grupisane u tematske celine. Urednici prenose vesti ne menjajući suštinu pisanja medija o medijima. Za čitaoce 
zainteresovane za kompletan objavljen tekst, navodi se izvor i datum objavljivanja. 
 

. 
Ovaj bilten vesti realizovan je zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). 
Sadržaj biltena je isključiva odgovornost autora i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a. 

 

http://www.mc.rs/medijski-ambijent.2313.html#103915
http://www.mc.rs/14-dana-u-medijima-skracenice-i-rubrike.2313.html
http://www.mc.rs/14-dana-u-medijima-arhiva.2355.html
http://www.mc.rs/14-dana-u-medijima.2210.html
mailto:goran.cetinic@gmail.com

