Mediji o medijima, Događaji, Informacije

Svakog drugog petka
Prijave za newsletter
Aktuelne medijske teme, svakog drugog petka u mesecu u Vašem Inboxu....

Pogledajte i preuzmite fotografije visoke rezolucije iz kolekcije Medija centra...

Medija centar na Facebook-u

Posetite stranicu Medija centra na Facebook-u i postanite član...

Novi mediji
Članci i informacije o Internetu, multimediji, digitalnom zapisu...
Direktni prenosi konferencija
Prenosi i arhiva snimaka konferencija na MC Web TV...
Aktuelni konkursi za novinare, urednike, fotoreportere, medijske kuće...

Press kliping tekstova koje mediji objavljuju jedni o drugima

Prijavite se na MC mejling liste

GDE JE GRANICA SLOBODE

Izvor: Danas - specijalni dodatak, 28.12.2010; Strana: 4

0 komentara      Ostavite komentar

Češka

Pitanje pomirenja slobode govora i prava pojedinca na privatnost aktuelno je i u Češkoj. Medijski zakon koji je u toj zemlji stupio na snagu u aprilu 2009. godine zabranjuje prenošenje i objavljivanje bilo kakvih informacija iz policijske istrage. Oko toga su i dalje podeljeni stavovi i javnosti i novinara. Jedni smatraju da je reč o ograničavanju slobode medija, dok drugi tvrde da su pre donošenja tog zakona u medijima neproverene informacije prenošene kao apsolutne istine. Međunarodni institut za štampu preporučio je da se sporni član zakona ublaži kada se odnosi na informacije od javnog značaja, a političarima poručio da prestanu s podnošenjem tužbi protiv novinara, što je bila masovna pojava.
Na medijskom tržištu zemlje koja ima desetak miliona stanovnika dominira strani kapital. Tradicionalni štampani mediji mogu se podeliti u tri kategorije – privatizovane novine koje su nekada bile u vlasništvu države, nove privatne štampane medije i legalizovana samizdat izdanja. Postoji sedam nacionalnih dnevnika, devet regionalnih i dva besplatna, a sva štampa je u privatnom vlasništvu.
Oko 80 odsto Čeha čita najmanje jedne novine dnevno, a svakodnevno se proda oko milion nacionalnih izdanja i oko 250.000 regionalnih. Najčitaniji je tabloid Blesk (Bljesak) koji objavljuje švajcarska kompanija Ringier, sa oko 1,4 miliona čitalaca po prosečnom izdanju. Po čitanosti, drugu poziciju zauzeo je dnevnik sa dužom tradicijom, nekada levičarski – Mlada fronta dnes, koji u proseku ima milion čitalaca po izdanju. Sa upola manjom čitanošću sledi list Pravo, naslednik nekadašnjeg komunističkog biltena Rude pravo. Izuzev tabloida koji uglavnom imaju stabilnu poziciju, čitanost ostalih dnevnika poslednjih godina je u opadanju.
Najuticajniji nedeljnik Refleks ima oko 250.000 čitalaca po izdanju, a takozvani lajf-stajl magazini fokusirani na domaćinstvo ili živote poznatih ličnosti doživljavaju procvat i ekspanziju na češkom tržištu.
Česi imaju 12 radio stanica s nacionalnom pokrivenošću, a od toga, osam je u vlasništvu državnog radija. Postoji i 70 regionalnih radio stanica. Oko 65 odsto Čeha svakodnevno sluša radio. Najslušanija radio stanica je praški Radio Blanik, koji svakodnevno prati oko šest odsto publike.
Početkom 90-ih nekadašnja Čehoslovačka televizija transformisana je u javni servis, a prva dozvola za emitovanje programa izdata je komercijalnoj TV Nova 1993. godine. Danas nacionalnu pokrivenost u Češkoj imaju tri emitera – Češka televizija sa svoja dva zemljana kanala i dva digitalna, TV Nova i TV Prima koja je u vlasništvu švedske kompanije Modern tajm grup (Modern Time Group).
Prosečno 82 odsto češke populacije svakodnevno gleda programe nacionalnih TV stanica, a najveći udeo u gledanosti, 39 odsto, ima TV Nova. Poslednjih godina vreme emitovanja reklama na javnim servisima ograničeno je sa tri na jedan, pa na 0,5 odsto u ukupnom programu. Na taj način odustalo se od prethodnog plana da se reklame na javnom servisu u potpunosti ukinu.
Češka novinska agencija (ČTK) snabdeva vestima većinu medija a, iako je pod kontrolom države, taj servis se ne finansira iz javnih prihoda. Agencijom upravlja regulatorno telo koje ima sedam članova.
Važećim češkim zakonima vlasnički udeo stranog kapitala nije ograničen, ali postoje restrikcije koje se odnose na ukrštanje vlasništva u medijima. Veća zakonska ograničenja važe za elektronske medije nego za štampane. Postoji i nekoliko regulatornih tela koja kontrolišu rad medija, a ključni je Savet za radio i televizijske emitere. Deo stručne javnosti kritikuje, međutim, način izbora članova tih regulatornih tela koji prema njihovoj oceni vodi u politizaciju, jer u tom postupku ključnu ulogu imaju parlamentarne političke stranke.
Poslednji trendovi na češkoj medijskoj sceni slični su kao i u ostalim evropskim zemljama – sve je jača tendencija tabloidizacije u štampanim medijima, dok je u proteklih pet godina prisutna koncentracija vlasništva nad medijima i slabljenje udruživanja i povezivanja medijskih organizacija. Treba spomenuti da je u Češkoj, kao i u ostalim zemljama Višegradske grupe, Internet jedini medij koji ima konstantan i stabilan rast.

Autor: NN

Pogledajte sve komentare (0)     Ostavite komentar

Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Medija centra. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.

Postavi link ka ovoj stranici na Facebook-u

Mediji o medijima

Ključne reči
   sve reči   tačnu frazu   bilo koju reč
Ključne reči

Za pretragu po datumu možete koristiti kalendar u levoj margini.